Hekan vuokra 890e, onko järkeä maksaa niin isoa vuokraa?
Reilu 3h. Hirvittää vuokran suurus.. Pohdin oman ostoa, mutta laina ja vastike niin iso potti sekin.
Kommentit (43)
Vastikkeet niin suuria että järkevää maksaa noin kohtuullista vuokraa Hki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu nimitaulussa olevista nimistä.
Täällä missä asun on kaikenlaista nimeä taulussa, osa tosin ei edes asu täällä, ovat vaan kirjoilla, kämpät on tyhjinä. Että sellaista touhua täällä Espoossa.
Tarveharkinta maksattaa vuokrat asumistuella.
Heka asunnot on halpoja Helsingissä. Esim. Jos vertaa saton asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Hekan hinnoittelu on kyllä todella outoa.
Siis "halpaa" tottakait juujuu, mutta silti alueiden erot on outoja, kun ottaa huomioon, että nykyään hinnoittelu menee " alueen hintatason mukaan".
Tuttu asuu länsi-herttoniemessä ( aika jees, ei priima mutta jees ) 50 neliön kaksiossa 570 €.
Ja minä mellunmäessä ( nipa & brownlandia vantaan rajalla ), 61 neliön kaksiossa 760 €.
Toinen tuttu sai työpaikan hekan aspasta, ja yllätys ylläys sai semi nopsaa hekalta kämpän puu-käpylästä.
Iso kaksio + ullakkokerros ( ei lasketa asuinneliöihin ) hintaan 550 €.
Miten helvetissä voi idän viidakkoluukku olla kyseisistä asunnoista kallein ?
Muuttuiko vuokrasi uuden pisteytysjärjestelmän myötä?
Meillä vuokra laski -19 ja -20 ja on edelleen vähemmän kuin vuonna -18 edellisen vuokrantasausmallin aikaan. Neliövuokra on alle kympin, eli maksetaan alle 650e perheasunnosta. Peruskorjauksesta on tosin yli 30 vuotta, joten paikat ovat nuhjuiset ja kalusteet hajoavat käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Heka asunnot on halpoja Helsingissä. Esim. Jos vertaa saton asuntoihin.
Eivät ne halpoja ole. Kohtuullisia kylläkin. Sato ja VVO tekevät miljardeja asuntobisneksillään. Heka laittaa kaiken asuntojen perusparannuksiin, kustannuksiin ja uusien rakennuttamiseen. Ei Heka täydellinen ole, mutta sitä pitäisi ehdottomasti tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeet niin suuria että järkevää maksaa noin kohtuullista vuokraa Hki.
Ensi viikolla tulee hakuun Hitas-kohde Herttoniemessä, missä hoitovastike on 6,90e/m2 😓 Ja minä kun luulin, että hitaksen pointtina on tarjota mahdollisuus päästä kiinni kohtuuhintaiseen omistusasumiseen.
Me pystyy maksaa iso vuokra. Kun me nukkua niin kaupungin tyttö maksa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Me pystyy maksaa iso vuokra. Kun me nukkua niin kaupungin tyttö maksa kaikki.
Tervetuloa vaikkapa kantakaupungin hekataloihin tutustumaan. Et montakaan vierasperäistä nimeä, ruotsalaista lukuunottamatta tauluista löydä.
Millainen alue Pasila on Hekalla, saakohan sieltä asuntoa? Tutkin kantakaupungin paikkoja mutta että ei liian keskusta josta tuskin saa. Vai onko ihan onnettomia?
Halpa tuo on ja ikuisesti saat asua Hekalla, eli ei ole pelkoa häädöistä tms. Kunhan et rettelöi ja maksat vuokrat ajallaan. Voi olla vaikeaa saada niin isoa lainaa että voisit ostaa omaksi vastaavanlaisen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Millainen alue Pasila on Hekalla, saakohan sieltä asuntoa? Tutkin kantakaupungin paikkoja mutta että ei liian keskusta josta tuskin saa. Vai onko ihan onnettomia?
Olen asunut Hekalla Länsi-Pasilassa ja kyllä siellä vähän väliä kävi poliisiauto pihassa. Ei nyt ihan onneton ollut, mutta olen kyllä paremmin viihtynyt idemmässä. Sitä en tosin osaa sanoa, kuinka helposti Pasilasta saa itselleen asunnon.
Entä Itä-Pasila? Mainostetaan nousevana alueena, vaan saako asuntoja millään...
Meillä on vuokrat tasaisesti noussut suuriakin määriä, koska kulttuuri. Taloyhtiön koneet menevät mystisesti rikki tasaisesti, roskat ovat pitkin kyliä välillä alakerran naapurin parvekkeen alle jemmattuna vaippa ym. Roskat tervetuloa rotat. Talossa koneellinen ilmastointi, joka häiriintyy jos rapun ovi auki, mutta ei haittaa rappujen ovet kesät talvet avattuina tervetuloa karkit ym.
Muutakin kiinteistöä tuhotaan minkä keritään ja huoltokulut kasvaa = vuokra kasvaa. Yks käyttänyt monta vuotta talon parkkipaikkaa omana korjauspisteenään virta autoille varatuista sähkötolpista työkaluille,mutta kuuluu talon johonkin toimeen niin suljetaan silmät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuokrat tasaisesti noussut suuriakin määriä, koska kulttuuri. Taloyhtiön koneet menevät mystisesti rikki tasaisesti, roskat ovat pitkin kyliä välillä alakerran naapurin parvekkeen alle jemmattuna vaippa ym. Roskat tervetuloa rotat. Talossa koneellinen ilmastointi, joka häiriintyy jos rapun ovi auki, mutta ei haittaa rappujen ovet kesät talvet avattuina tervetuloa karkit ym.
Muutakin kiinteistöä tuhotaan minkä keritään ja huoltokulut kasvaa = vuokra kasvaa. Yks käyttänyt monta vuotta talon parkkipaikkaa omana korjauspisteenään virta autoille varatuista sähkötolpista työkaluille,mutta kuuluu talon johonkin toimeen niin suljetaan silmät.
Autocorrect ei ikinä petä 🤗
Karkit =narkit
Niin ja päälle 900 kolmio ja varmaan nousee taas.
Millaisia vuokria muilla, pidättekö kohtuullisina?
Hekahan myönsi itse että tunnelma näissä taloissaan aika eksoottinen koska tietty ryhmä saa keskimäärin asunnon helpommin (Heka siis myönsi tämän), joten harkitsisin kahdesti ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on ihan saman hintaista...
Tämä on muuten ihan totta, vuokrat Stadin tasoa mutta omistusasuntojen hinnat vain murto-osa pk-seudun hinnoista. Kyllä vtuttaa maksaa kaksiosta vuokraa yli 600 €/kk, lainaa en pätkätyöläisenä saa.
Se idän luukku o kallein, koska siellä on aidosti alueita missä vuokran maksaa joku muu kuin vuokralainen. Olin yhdessä asuntolafkassa duunissa ja ihmettelin itekseni, että miksi erään alueen vuokrat nousee koko aika ja kyseiseen alueeseen ei meidän firma edes tehnyt kummosia remppoja. Kollega sanoi, että sillä pienellä alueella 90% asukkaista ei maksa itse vuokria vaan valtio. Tämä on siis ihan laskelmoitua. Näitä tehtiin minun aikana ihan 2v sykleissä ja katsottiin kuka asuu niissä ja kuka maksaa itse. Kun ei itse maksa, niin joka vuosi nostettiin vuokria, kun valtion pussista menee ne maksut. Ensin oli noin 20e korotukset ja ennen kun lähdin siitä firmasta pois, niin korotukset oli noin 50e vuosi. Kollega näytti silloin kaavan minulle. vieressä oleva alue missä taas 90% vuokran maksoi itse, niin korotukset oli noin 10e , että sen alueen asukkaat pysyy niissä ja niihin tehtiin aina kunnollinen remppa. Se kunnon remppa tehtiin, että se kyseinen maksaja pysyy siinä ja piha/viheralueet oli tip top ja sitten se, että ei tule silti sitä ns ghetto-osastoa mistä aletaan kirjottelee jossain vaiheesssa.