Miksei mun matot tuoksu raikkaalta vaikka kuinka mäntysuovalla pesee
Kun kaikki aina sanoo miten ihanan tuoksuisiksi mattonsa tulevat. Miten ne pesette? Olen kokeillut sekä harjapesua kuurauksineen että painepesuria. Rutikuivaksi asti kuivattu ulkona. Aina ne vaan on joko suht hajuttomia tai sitten niissä on sellainen kevyt pestyn maton tuoksu/haju mitä en osaa kuvailla. Ei se ainakaan raikas tuoksu ole.
Kommentit (19)
Lotraan sitä pesuainetta mattoihin kunnolla ja hinkkaan. Sit ulos kuivumaanja antaa kuivua just kunnolla. Voisko olla, että käytät sitä liian vähän per matto?
Mäntysuopa ei ole raikkaan tuoksuista.
Mä vien koko mattokasan pesulaan.
Eb halua mäntysuovan katkuisia mattoja.
Enkö kyllä viitsi itse niitä pestäkään.
Laimennettu mänty Tolu toimii mattojenpesuissa(kin).
Vierailija kirjoitti:
Laitathan tarpeeksi mäntysuopaa?
No mikähän sitten on tarpeeksi..? Ruuttaan sankoon ja laitan kuumaa vettä, tuon suopaveden kaadan märän maton päälle. Rullaan ja saa vaikuttaa vähän aikaa. Sitten painepesurilla pesen. Harvemmin enää jaksan kuurata harjalla kipeän selän takia. Ap
Matot (niin kuin muutkin tekstiilit) pestään pyykinpesuaineella. En tiedä mikä muinaisjäänne on tuo mäntysuovalla peseminen..
Vierailija kirjoitti:
Mä vien koko mattokasan pesulaan.
Eb halua mäntysuovan katkuisia mattoja.
Enkö kyllä viitsi itse niitä pestäkään.
Minä en enää, mattojen pesu pesulassa tuli kalliimmaksi kuin mitä itse matot maksoivat. :)
Nopea kuivattaminen on TÄRKEINTÄ jos haluaa matot raikkaiksi. Itse pesen pesutuvassa letkulla ja pyykkiaineliuoksella
Et huuhtonut kunnolla. Myös nopea kuivuminen on tärkeä. Mitä kauemmin matot ovat kosteat sitä tunkkaisempi haju.
Minä en ole koskaan, onneksi monen muun kanssa, ymmärtänyt mattojen pesua mäntysuovalla ja syynä on juuri se hirveä haju, joka jää mattoihin. Se suopajuttu on joku isoäitien aikainen jäänne, josta ei älytä luopua. Puhtaat matot eivät haise!
Itse pesen matot nestemäisellä pyykinpesuaineella, olen käyttänyt sekä tuoksutonta että tuoksuvia. Ensin liotusta pesuainevedessä ja sitten huuhtelu painepesurilla.
Kesällä pestyt matot eivät haise jouluun saakka!
Vierailija kirjoitti:
Et huuhtonut kunnolla. Myös nopea kuivuminen on tärkeä. Mitä kauemmin matot ovat kosteat sitä tunkkaisempi haju.
Tämä. Raikkauden salaisuus on nopea kuivuminen.
Nykypäivän siivouksessa käytetään mahdollisimman vähän kemikaaleja. Mä pesen meidän matot painepesurilla, ja sillä lähtee kyllä meidän perheen liat (hiekat, pölyt, koirankarvat). En kaipaa mitään kemikaalikuormaa niihin.
Mä ainakin rakastan mäntysuovan tuoksua. Meillä tosin matot pestään pesulassa.
Voin lohduttaa että, vaikka miten mäntysuovalla mattosi peset, huuhtelet hyvin ja kuivaat nopeasti , niin matot eivät tuoksu kovin raikkaale pitkään. Pyhätön viikko ja matot haisevat taas matolle. Onhan se kiva että matot ovat kumminkin puhtaat, mutta ei ne raikkaana pysy kuin hetken.
Lika ei lähde painepesurilla vaan painuu tiiviimmin kuituihin. Kokeilepa liottaa mattoja runsaassa vedessä. Nykyään luonnonvesissä peseminen ei käy, mutta siellähän vettä olisi todella paljon. Meillä oli tapana pestä joessa sellaisella laiturilla, jota saattoi painaa sen verran veteen, että vesi virtasin sen ja maton päältäkin.
Harjaa niitä vaikka pesuhuoneen lattialla pitkävartisella harjalla - ja sitten suihkuta reilusti vettä päälle.
Nykyiset mäntynestesaippuat ovat aika hajuttomia, sillä raaka-aineet puhdistetaan entistä tehokkaammin. Tuoteselosteita lukiessa näette, että niihin on usein lisätty hajustetta. Entisaikaista Tolua ei ole ollut enää vuosiin.
Laitat luultavasti liian vähän mäntysuopaliuosta. Mäntysuopa palasaippuana on riittoisampaa ja puhtaat matot tuoksuvat mäntysuovalle.
no ei mäntysuopaa kannata käyttää jos matoista raikkaat haluaa. itse pesen hajusteettomalla pesujauheella