Lastenhoitajat, rakastatteko työtänne?
Olen itse työskennellyt nyt pari vuotta alalla ja minulla on huono omatunto siitä, että koen että suuri osa lapsista on raskaita ja töissä odotan vaan että kello menisi eteenpäin...
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Olen vakaope ja en aio tehdä niitä töitä
Toivottavasti hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuus on kuitenkin sinullekin tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan olen väärällä alalla, kun en pidä kuin harvoista lapsista.. Osa on mielestäni jopa vastenmielisiä. Miksi minulla on tällaisia tunteita? T. Ap
Koska kukaan ei pidä kaikista ihmisitä. Eikä tarvitsekaan pitää. Riittää, että osaa käyttäytyä asiallisesti, vaikka ei toisesta pitäisikään. Lastenhoidossa vaatimuksena lisäksi, että hoitaa lapset kunnolla piti heistä tai ei.
Teoriassa tuo riittäisi, jos päiväkodissa kaikille lapsille kuitenkin riittäisi aikuisia jotka heistä tykkäävät. Mutta jos samat lapset on useimpien hoitajien ja opettajien suosikkeja ja inhokkeja, niin ei missään nimessä toimi.
Kerro miten voi tykätä kaikista ihmisistä? Oletko sellainen superihminen? Neuvoja?
Minkälaisista lapsista et pidä? Tutki vaikka mitä piileviä hyviä ominaisuuksia lapsissa on, ja miten ne saisi useammin esille.
Missään nimessä en ole superihminen. En ole aikuisena tavannut lasta josta en pitäisi, mutta en olekaan alalla töissä joten en joudu kokemaan samaa kuin sinä.
Oma pieni lapseni jota rakastan valtavasti kuitenkin välillä ajaa minut raivon partaalle. Voisin kuvitella, että tekee sitä samaa hoitajilleenkin. Opettaja hänestä ei ainakaan pidä. Lapsi kuitenkin käyttäytyy eri tyyppisissä konteksteissa hyvin eri tavoin. Koko totuus hänestä ei tule esiin, jos siihen kultaiseen puoleen ei usko ja anna sille mahdollisuutta.
Surullista jos opettaja ei pidä hänestä. Ja ymmärrän sen itsekin että on surullista että en pidä jostain lapsesta, silti näin on. Esim tosi negatiiviset lapset jotka tekevät kaikesta ongelmia ovat raskaita, en jaksaisi heitä ollenkaan. Siitäkin huolimatta että näen näissäkin lapsissa jotain positiivista kuitenkin.
Lapset vielä menee, mutta ne vanhemmat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko todella monikin vanhempi että lastenhoitajat "rakastaa" työtään? Rahan takia sitä tehdään niinkun muutakin töitä. Ap:lle suosittelen todellakin vaihtamaan alaa, jos lapset tuntuu nyt raskailta ne tulee tuntumaan vaan entistä raskaammalta. On niin paljon muitakin töitä olemassa.
Kyllä moni luulee. Olen myös yksityinen perhepäivähoitaja ja vaikka ihan pidän työstäni (kaikissa töissä hyviä ja huonoja päiviä), niin vanhemmat luulevat että tykkään olla lasten kanssa niin paljon että halun hoitaa heitä myös viikonloppuisin ja vapaapäivinä ja tietenkin ilmaiseksi.
Juu ihan sama 😁. Vaikka on sopparit kirjoitettu ja hoitoaika siinä, jonka ylittäessä tulee ylityökorvaus niin alkuun monet vanhemmat yrittävät tätä, että "en kerkiäkään ihan klo 16 (hoitoaika loppuu klo16) että tulen joskus viimeistään klo 17, että ei kai sua haittaa kun olet vaan kotona...".
Niin no eihän mulla ole omaa elämää kun olen vaan kotona.
Tai se vesirokkoinen lapsi voi tulla hoitoon, kun me ollaan vaan kotona.
Tai kesälomani aikana kysellään, että josko se nicopete voisi nyt kuitenki tulla edes heinäkuun ensimmäiseksi viikoksi.
Tykkään työstäni ja lapsista, mutta niitä vanhempia saa kyllä alkuun laittaa ruotuun.
Minkälaisista lapsista et pidä? Tutki vaikka mitä piileviä hyviä ominaisuuksia lapsissa on, ja miten ne saisi useammin esille.
Missään nimessä en ole superihminen. En ole aikuisena tavannut lasta josta en pitäisi, mutta en olekaan alalla töissä joten en joudu kokemaan samaa kuin sinä.
Oma pieni lapseni jota rakastan valtavasti kuitenkin välillä ajaa minut raivon partaalle. Voisin kuvitella, että tekee sitä samaa hoitajilleenkin. Opettaja hänestä ei ainakaan pidä. Lapsi kuitenkin käyttäytyy eri tyyppisissä konteksteissa hyvin eri tavoin. Koko totuus hänestä ei tule esiin, jos siihen kultaiseen puoleen ei usko ja anna sille mahdollisuutta.