Miten ihmeessä onnistuitte pääsemään rautainfuusioon??
Oliko kuinka matala ferritiini? Kuka kirjoitti lähetteen?
Kommentit (49)
Hb 87 ja suunta on ollut alas päin jo pitkään. Maanantai menen infuusioon. Syy ei ole vielä selvinnyt, mutta pitkin seiniä kuljen huimauksen takia. Perussairauksia ja lääkityksiä on paljon. Erikoissairaanhoidosta sain lähetteen.
Vierailija kirjoitti:
Siskolla oli ferritiini 2 ja Hb 70.
Ei päässyt.
Näillä arvoilla pitäisi olla jo sairaalahoidossa veritipassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pitkässä seurannassa Hb 90 tuntumassa eikä ruokavaliolla+rautalisällä noussut. Sitten tarkistettiin ferritiini, joka oli muistaakseni 3, ja tk-lääkäri määräsi infuusion.
Jälkeenpäin toisten taisteluista kuultuani oon ihmetellyt, miten helpolla lähetteen sain. En siis itse osannut sitä edes pyytää, lääkäri vain kirjoitti sen ja vielä sanoi, että voin jatkossa käydä infuusiossa säännöllisesti puolen vuoden välein, kun mulla on krooniset syyt anemian takana (runsaat kuukautiset sekä sairauden takia köyhä ruokavalio ja mahdollisesti myös jonkinlainen imeytymishäiriö). Ystävälläni oli raskaana ollessaan huonommat veriarvot ja voimakkaammat oireet kuin mulla, muttei päässyt infuusioon millään, joutui lopulta käymään yksityisellä.
Miksei runsaita kuukautisia ole hoidettu?
No, sinulla on sentään oikea raudanpuuteanemia, suurin
Jotkut taudit vaan on todella yleisiä. Kansantaudeistakin puhutaan. Älä vähättele kenenkään sairauksia.
Naisten luulotautia. Syökää lihaa ja rasvaa, ei iske rautavaje. Hemmetin reppanat, lakatkaa kuormittamasta terveyspalveluita!
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä kuinka pitkään olen ollut raudanpuutteinen ja aneeminen, mutta 2 vuotta sitten nämä bongattiin verikokeista. Suun kautta otettavalla raudalla ferritiini nousi 36 ja hb viitearvoihin. Vatsa ei vain kestä sitä määrää rautaa, minkä arvojen ylläpitäminen vaatisi eivätkä lääkärit enää korvaa lotkauta oireille. Raudanpuutteen syyhyn on pyritty puuttumaan, mutta kroppa ei ihan toimi kuten lääkäri on ollut vailla. Infuusiolla ehkä saisi pitkään jatkuneen puutteen korjattua minkä jälkeen ylläpito olisi helpompaa, mutta omakustanteisesti on vähän turhan kallista. Yritän pitää taas nostokuurin, toivottavasti nämä rytmihäiriöt ym sillä rauhoittuvat.
Onko kilppariarvoja katsottu?
Vierailija kirjoitti:
Naisten luulotautia. Syökää lihaa ja rasvaa, ei iske rautavaje. Hemmetin reppanat, lakatkaa kuormittamasta terveyspalveluita!
Kokeile itse vuotaa kuukausittain verta menkkojen muodossa ja tule sitten ölisemään. Terveyspalvelut ovat muuten ihmisiä varten. Ei ole mitään syytä varoa kuormittamasta niitä.
Koska kohdussani on myoomia. Ihmisillä on erilainen kipukynnys ja minulla se on hyvin matala, sen vuoksi en halua kierukkaa. Minulle on tehty erittäin kivulias toimenpide puudutuksessa ja siitä jäi niin kova trauma että pelkään papa kokeen ottoakin.
Pillunr*iskaus papakoetta on syytäkin pelätä.
Mikä järki olisi edes hoitaa oiretta, jos ei tehdä juurisyylle mitään? Miksi sinun pitäisi mielestäsi päästä kohdunpoistoon? Miksi et kierukkaa huoli? Kuulostat vähän hoitovastaiselta. Ei kohdunpoisto ole mikään pikkujuttu, jonka saa ihan tuosta vaan pyytämällä, kun itseä huvittaa.