Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaiset säännöt teillä on alakouluikäisten lasten yökylävieraille?

Vierailija
09.06.2021 |

Jos lapsillanne käy kavereita yökylässä, millaiset säännöt heillä on? Mennäänkö isäntäperheen normaalisäännöillä aikaisin nukkumaan, vai saako valvoa pitempään? Milloin vieraat tulee teille ja lähtee pois? Saako illalla olla myöhään ulkona? Saako illalla metelöidä ja kuinka pitkään? Siivoaako vieraat omat jälkensä vai siivoaako isäntäväki?

Joo tiedän, että on erilaisia käytäntöjä, ja kysynkin, miten teillä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yökyläilyt ovat aina olleet sen verran harvinaista herkkua ja tapahtuneet viikonloppuisin tai lomilla, että lapset saivat olla suhteellisen vapaasti nukkumaanmenoajan suhteen. Toki "ihmisten aikoihin" patistellaan iltapalalle ja iltapesuille, mutta valvoa ovat saaneet jos siltä tuntuu. Ja yleensä on ilmeisesti tuntunut. Jos muut menevät aiemmin nukkumaan, heitä ei saa häiritä, vaikka myöhään valvottaisiinkin. "Yötä myöten" ei ole alakouluikäinen meillä ollut ikinä ulkona. Eli nukahtavat kun nukahtavat ja heräävät kun heräävät.

Enää minulla ei kuitenkaan ole vuosiin ollut alakouluikäistä.

Vierailija
2/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valvoa pidempään. Illalla saa katsoa siskonpedissä elokuvaa nukahtamiseen asti.

Usein on myös herkkuja tarjolla.

Toki jos joskus meillä on ollut joku lapsi yötä ( esim. vanhempien työmatkan vuoksi tms) arkena , jolloin aamulla on ollut kouluun lähtö, on illalla mentävä ajoissa nukkumaan.

Lapset siivoavat leikkinsä, vievät astiansa ainakin tiskipöydälle ja näin kuten meillä toimitaan muutenkin omien lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teillä olla monta lasta kerralla yötä vai vain yksi? Meillä oli viime yönä monta lasta, kun yksi kerrallaan eivät suostu tulemaan. Monta kertaa piti sanoa, että lopettavat sen huutamisen, ihan normaali puheääni riittää, kun jokainen yritti saada äänensä kuuluviin. Sitten sellainen ongelma, että tulivat meille tosi myöhään, mun normaaliin nukkumaanmenoaikaan, koska heillä on kotona ihan eri aikataulut, ja eihän nyt heti voi sänkyyn mennä. Ensi kerralla olen viisaampi ja meille tulee sääntö, että ennen kahdeksaa pitää tulla meille.

Ap

Vierailija
4/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako teillä olla monta lasta kerralla yötä vai vain yksi? Meillä oli viime yönä monta lasta, kun yksi kerrallaan eivät suostu tulemaan. Monta kertaa piti sanoa, että lopettavat sen huutamisen, ihan normaali puheääni riittää, kun jokainen yritti saada äänensä kuuluviin. Sitten sellainen ongelma, että tulivat meille tosi myöhään, mun normaaliin nukkumaanmenoaikaan, koska heillä on kotona ihan eri aikataulut, ja eihän nyt heti voi sänkyyn mennä. Ensi kerralla olen viisaampi ja meille tulee sääntö, että ennen kahdeksaa pitää tulla meille.

Ap

Kannattaa tosiaan pyytää vieraat jo hyvissä ajoin paikalle, ennemmin kuudeksi kuin kahdeksaksi. Ehtivät sitten rauhassa touhuta ja kikattaa, ja ehkä paremmin jaksavat sitten ihmisten aikaan jo rauhoittua jos ei nukahtaa.

Tuon ikäisillä on kohtaamisten alussa aina reilusti energiaa, joka pitää päästä purkamaan. Se vaatii oman aikansa ja kannattaa ennakoida. 💪🏻

Vierailija
5/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen samoilla säännöillä kuin vanhempani aikoinaan minun ja siskoni kanssa eli: Saavat valvoa niin pitkään kuin haluavat, kunhan eivät pidä sellaista mekkalaa että minä ja mieheni heräämme. Ulkona saavat olla myöhään kunhan tulevat sisälle ennen 11 illalla. Voivat tulla meille ja lähteä meiltä seuraavana päivänä pois mihin aikaan tykkäävät, kunhan se on ennen 4 iltapäivällä. Saavat nukkua aamulla pitkään jos huvittaa.

Voi olla kylässä max 2 yövierasta samaan aikaan.

Vieraat siivoavat itse jälkensä.

Ehkä melko rento meininki joidenkin muiden yökyläily sääntöihin verrattuna, mutta nämä on meillä toimineet tosi hyvin.

Vierailija
6/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat noudattavat meidän sääntöjä.

Vierailija
7/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valvoa, ostan herkkuja, kohtuudella metelöidäkin, saa nukkua pitkään, saa hyvän aamupalan.

Vierailija
8/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin lapsia siivoamaan omat jälkensä, niin tulipa kiire kotiin. Meidän lapsilla on yhteinen huone, ja esikoinen joka ei kuulu tähän kaveriporukkaan, ja nukkui (tai valvoi metelin takia) muualla, on aivan hermona, kun toiset ovat sotkeneet. Seuraavaksi kysytte, että miksi se siivoa, jolla oli vieraita. On käsketty, mutta hän on väsynyt valvomisesta ja siksi raivostuuu, kun komennellaan. Olisivat saaneet nukkua pitkään, mutta heräsivät melko aikaisin.

Meille ei tule vähään aikaan yövieraita, ainakaan useampaa.

Vierailija
9/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän taas ehkä ihan eri todellisuudessa, mutta meillä on pärjätty ihan hyvillä käytöstavoilla. Omat ja vieraat lapset mokailevat, asiat on käyty läpi ja korjattu siinä tilanteessa.

Ei ole sääntökirjaa tarvinnut tehdä.

Vierailija
10/10 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän taas ehkä ihan eri todellisuudessa, mutta meillä on pärjätty ihan hyvillä käytöstavoilla. Omat ja vieraat lapset mokailevat, asiat on käyty läpi ja korjattu siinä tilanteessa.

Ei ole sääntökirjaa tarvinnut tehdä.

On monenlaisia lapsia. Meilläkin on muiden yövieraiden kanssa pärjätty tosi hyvin hyvillä käytöstavoilla, mutta juuri näiden lasten kanssa on muutenkin ongelmia. Aina on lapseni kanssa vääntöä kotiintuloajoista, kun nuo kaverit saa juosta ulkona yötä myöten, myös kouluaikoina, niin eivät millään ymmärrä, että meillä nukutaan yöllä, vaikka on kesäloma.