Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko lapset ihan viime vuosina muuttuneet paljon villimmiksi?

Vierailija
08.06.2021 |

Joo, ikuisuusaihe, tiedän. Tuntuu vain siltä, että tämä muutos on nyt vain kiihtynyt. Paljonhan täällä av:llakin asennoidutaan niin, että ne ongelmaiset, keskittymiskyvyttömät lapset ovat ulkomaalaistaustaisia tai sitten jostain köyhistä yh-perheistä. Nyt ihan viime aikoina olen törmännyt useampaan perheeseen, jossa vanhemmat ovat niin hyvässä asemassa, että lasten voi sanoa todella syntyneen kultalusikka suussa. Vanhemmat ovat koulutettuja, hyvissä töissä, mukavia, maltillisia, kykenevät ajattelemaan nenäänsä pidemmälle. Lapset suurin piirtein roikkuvat kattokruunuissa ja ovat täysin pitelemättömiä, kouluiässä kykenevät keskittymään yhteen asiaan noin minuutin. Ja ilmeisesti nämä ovat sitten hyväosaisia lapsia, koska vanhemmat osaavat hakea apua jne. Mahtavalta näyttää maamme tulevaisuus :( Mitä ihmettä on tapahtunut?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curling-vanhemmuus, helikopterivanhemmuus, mitä näitä nyt on. Lapsilta puuttuu rajat ja toisilta myös rakkaus.

Vierailija
2/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita käsitystäsi. Minusta lapset eivät ole muuttuneet olennaisesti sen kummemmiksi kuin aiemminkaan. Totta kai on villejä lapsia ja on aina ollut, etnisestä taustasta ja vanhemman siviilisäädystä riippumatta.

N54

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää, se on ap vaan sun vela-näkökulmasi, jossa normaalit vilkkaat lapset on "pitelemättömiä kattokruunussa roikkujia".

Vierailija
4/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvatuksen puute näkyy kaikkialla. Se tulee vaikuttamaan lasten ja nuorten tulevaisuuteen negatiivisesti.

Vierailija
5/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso on pilalla ja lapsia ei osata kasvattaa. Näin väitettiin jo antiikin Kreikassa. Iänikuinen menneisyyteen haikailevien herneaivojen itkuvirsi.

Vierailija
6/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me oltiin suhteellisen villejä lapsia, niinkuin kaikki muutkin siinä lähellä. Silti meistä kasvoi ihan normaaleja hyvin tienaavia aikuisia. :D

Vierailija
7/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah tää on niin tätä. Ei kestä montaa minuuttia, kun av-mammat jo analysoivat, että kännyköiden ja kurituksen puutteen vika!

Vierailija
8/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää, se on ap vaan sun vela-näkökulmasi, jossa normaalit vilkkaat lapset on "pitelemättömiä kattokruunussa roikkujia".

Itselläni on kyllä kaksi teini-ikäistä lasta. Sitä mietinkin, että kun minusta lapset ovat muuttuneet paljon jo heidän pikkulapsiaikojensa, että onko joku muukin huomannut samaa vai onko tämä vain sattumaa. Lapsillani on neljä vuotta ikäeroa ja mielestäni jo kuopuksen luokka koulussa oli paljon pitelemättömämpi kuin esikoiseni. Aina on ollut villejä lapsia, mutta nykyisin tuntuu, että rauhallinen lapsi on kumma oikku. Lapseni ovat rauhallisia jo ihan temperamentiltaan, mutta ainakin kuopus on välillä mielestäni vähän keskittymiskyvytön. Koulusta tuli kuitenkin viestiä, että on oikein luottolapsi, joka aina toimii fiksusti.

Vierailija
9/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvatuksen puute näkyy kaikkialla. Se tulee vaikuttamaan lasten ja nuorten tulevaisuuteen negatiivisesti.

Olen omille lapsilleni sanonutkin että olette tosi vahvoilla jo sillä että pystytte katsomaan ihmisiä

silmiin, tervehtimään ja vastaamaan puhuteltaessa. Suurin osa nykylapsista ei osaa.

Vierailija
10/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omille lapsilleni sanonutkin että olette tosi vahvoilla jo sillä että pystytte katsomaan ihmisiä

silmiin, tervehtimään ja vastaamaan puhuteltaessa. Suurin osa nykylapsista ei osaa.

Itse ajattelen, että nuo puutteet voivat johtua ujoudestakin. Itse olin juuri tuollainen lapsi. Minusta nykylapset osaavat ja uskaltavat kyllä puhua ja ottaa kontaktia, mutta ehkä sitten jo liikaakin. Ehkä Suomessa on hävetty täkäläistä hiljaisuutta niin kovasti, että on haluttu opettaa lapset ihan päinvastaisiksi. On vain unohdettu, että "sosiaalisemmissa kulttuureissa" keskustelutaitoon kuuluu myös luonteva kuuntelu, ei vain oman asian papattaminen. Mutta tosiaan itsekin olen ajatellut luettuani työnantajien kommentteja koskien nuoria työntekijöitä, että nykyisin on iso juttu esim. jo se, että saapuu sovittuun aikaan töihin. Eli jotkin perustavat ja -käytännöt ovat selvästi alkaneet hajota, kun kaikki tuntuu lähtevän siitä, mikä minulle sopii ja on kivaa. 

ap

Vierailija
11/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso on pilalla ja lapsia ei osata kasvattaa. Näin väitettiin jo antiikin Kreikassa. Iänikuinen menneisyyteen haikailevien herneaivojen itkuvirsi.

Muistan, että Keijo Tahkokallio kirjoitti joskus juuri tästä. Hänen mukaansa todellakin on aina oltu huolestuneita nykynuorison tilasta, mutta voi ajatella, että ehkä juuri sen huolen TAKIA lapset on kasvatettu niin, että heistä on tullut tolkullisia aikuisia. Nyt ilmeisesti sitten vasta on tullut vanhempia, jotka kuittaavat, että ainahan noin on hoettu ja hyviä niistä lapsista on tullut. Eikä siis käsitetä, ettei niistä lapsista itsestään ole sattunut kasvamaan kunnon ihmisiä, vaan heidän takiaan on tehty työtä. Eli jos ennen on mennyt hyvin, ei nyt välttämättä mene, ellei hommiin tartuta.

ap

Vierailija
12/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht laajan kaveripiirin 0-18 v lapsia ja nuoria seuranneena en näe oleellista muutosta. Yks adhd, yks ihan järkyn ujo ja vetäytyvä. Suurin osa normaalisti käyttäytyviä lapsia ja nuoria. Koko skaala, muttei mitään häiriintyneitä tai häiriköiviä villejä.

Ei mitään uutta auringon alla ainakaan tässä ryhmässä.

Vierailija
13/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei osata / uskalleta kasvattaa, kun tukkapöllykin on kielletty, niin sossun pelossa on helpompi jättää puuttumatta huonoon käytökseen kun testata omia taitoja kasvattaa lasta.

Vierailija
14/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy huomioida myös ravinnon merkitys. Lapsille syötetään keinotekoista ruokaa sopimattomine rasvoineen.  Ruoka vaikuttaa kehossa ihan kaikkeen, myös aivoihin.

Vierailija
15/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Häirikkölapsien mutsi

Vierailija
16/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät ole. Mutta aina on keski-iän ylittäneet kokeneet että nykymeininki on mahdotonta js kaikki menossa huonompaan suuntaan.

Että lapset ovat ennallaan, mutta taidat olla tullut vanhaksi!

Vierailija
17/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta mä olen ihan viime vuosina muuttunut vanhemmaksi ja mun ärsytyskynnys on laskenut. Luulen että lähestyvät vaihdevuodet oireilee.

Vierailija
18/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta mä olen ihan viime vuosina muuttunut vanhemmaksi ja mun ärsytyskynnys on laskenut. Luulen että lähestyvät vaihdevuodet oireilee.

Ehkä sunkin kannattaisi panostaa syömisiisi.

Vierailija
19/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy huomioida myös ravinnon merkitys. Lapsille syötetään keinotekoista ruokaa sopimattomine rasvoineen.  Ruoka vaikuttaa kehossa ihan kaikkeen, myös aivoihin.

Kyllä nykyään syödään paremmin kuin 20 vuotta sitten. Vuonna 2000 ihmiset luuli, että murot on terveellinen aamupala

Vierailija
20/37 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ajattelen, että kaikesta lapsiin liittyvästä nykyisin valitetaan. Aina joku aikuinen häiriintyy luonnollisista lapsiin liittyvistä äänistä. Vauva ei saa itkeä, vauvaa ei saa imettää, uhmaikäinen ei saa saada ihmakohtausta, trampoliinilla ei saa pomppia, ei saa juosta, ei saa painia. Ainoa jota saa tehdä on olla hiljaa ja tuijottaa kännykkää. Tosin sekin on huonoa ja väärin, mutta silloin ei kukaan valita. Lapsia on nykyisin niin vähän, että heistä on vieraannuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän