Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrotaan varhaiskasvatuksen huonoista työoloista, vanhemmilla on oikeus tietää!

Vierailija
07.06.2021 |

Aloitan:
Ruokatuntia ei ole. Kahville ei yleensä ehdi. Desibelit on yli 80 jatkuvasti, työvuorot vaihtuvat lennosta, työkaverit jatkuvasti saikulla
Jatkakaa

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvälineitä ei ole. Ei siis toimivia tietsikoita, puhelimia eikä tabletteja.

Vierailija
2/42 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikki. ja paljon enemmän. Siksi vaihdoin n. 10 vuoden jälkeen alaa, en kestänyt enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että vanhempia kiinnostaa??

Vierailija
4/42 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa siellä valita ottaako ruokatauon vai syökö lasten kanssa,on kahvitauko ja on välineet. Pötypuhetta taas!

No meteli on totta kyllä. 

Vierailija
5/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ltolheltopph kirjoitti:

Saa siellä valita ottaako ruokatauon vai syökö lasten kanssa,on kahvitauko ja on välineet. Pötypuhetta taas!

No meteli on totta kyllä. 

Ootko ollut jossain työharjottelussa vai? Ruoka syödään lasten kanssa.

Vierailija
6/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoista puhutaan pahaa muiden työntekijöiden kesken

Vierailija
7/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys, että mikseivät työntekijät tee asialle mitään? Eikö teillä ole ammattiliittoa? Ahtaajat olisivat lakossa pienemmästäkin.

Vierailija
8/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire, ihmeelliset ja typerät paperityöt ja raportit. Liian suuret ryhmät. Ei riittäviä tukitoimia lapsille. Ihmiset kyynistyvät, vielä kuitenkin useimmat jaksaa hymyillä vanhemmille ja lapsille edes joskus. Itsekin vanhempana VAADIN alalle isoja panostuksia ja muutoksia1

Rahaa tarvittaisiin aikalailla, että asiat saataisiin järkevästi korjattua, eli: pienemmät ryhmät, lisää aikuisia, opeille pari sataa lisää palkkaa (enempään tuskin ikinä löytyy rahaa, mutta edes joku houkutin pakko saada tässä vaiheessa kriisiä, kun ei vain ole enää yhtään hakijaa avoimiin paikkoihin), pakollinen kahvitauko kiveenhakattuna päivittäin henkilökunnalle (että palautuu metelistä), opettajille suunnitteluaikaa, joka kellotettaisiin (jotta se varmasti toteutuu), sijaisia ei saa pihdata, työilmapiirin parantamiseen esimerkiksi yhteisöpedagogin palveluita. Tässä nyt jotain.

T: äiti ja vaka-ope

Vierailija
9/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, että mikseivät työntekijät tee asialle mitään? Eikö teillä ole ammattiliittoa? Ahtaajat olisivat lakossa pienemmästäkin.

He ovat ns. Äänestäneet jaloillaan eli häipyneet. Omassa päiväkodissa minä olen viimeinen yliopiston käynyt ope, muut ovat jo lähteneet ties minne. Meillä on ollut KOLME opettajan paikkaa vapaana jo kaksi vuotta, ei ole ollut ainuttakaan hakijaa. Eskarissa opettaa lähihoitajaopiskelijat.

Sammutan viimeisenä valot.

Vierailija
10/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että vanhempia kiinnostaa??

No minua kyllä kiinnostaa ihan helvetisti, millaisissa oloissa ja keiden kasvattamina lapseni aikaansa viettävät.

Mielellään haluaisin ihan kouluttaa henkilökuntaa, kiitos. Ala tarvitse aikamoisia rahallisia panostuksia kyllä, Helsingissä päiväkodeissa työskentelee kaikenlaista tallaajaa jo nyt! Kohta ei ole ketään koulutettua jäljellä.

Vierailija
11/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat ns. Äänestäneet jaloillaan eli häipyneet. Omassa päiväkodissa minä olen viimeinen yliopiston käynyt ope, muut ovat jo lähteneet ties minne. Meillä on ollut KOLME opettajan paikkaa vapaana jo kaksi vuotta, ei ole ollut ainuttakaan hakijaa. Eskarissa opettaa lähihoitajaopiskelijat.

Minne he ovat lähteneet? Mitä tekevät nykyään?

Vierailija
12/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rääväsuiden ala. Itse en ikinä sopeutunut edes opiskelijajoukkoon. Miksipä siis sopeutuisin päiväkotiin työpaikkana. Ei ikinä!

Vierailija
13/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja vaka-ope vielä: johtajuus myös kuntoon! Omassa pk:ssa johtaja aivan kädetön. Ties mistä kadulta repäisty, pakenee vain ongelmia omaan työhuoneeseensa. Tekisi itseni mieli hakea johtajan paikkaa, kun oikeasti tuntuu, että osaisin paremmin. Mielummin kuitenkin haluaisin touhuilla lasten kanssa kuin istua toimistossa, joten en ole vielä paikkoja hakenut.

Katselin, että Helsingissä ei ainakaan Kokoomusta kannata äänestää, he olivat leikkausten puolella kaikilla koulutusasteilla. Ei ole varhaiskasvatuksen asiat heitä pahemmin kiinnostaneet, päätä pensaaseen vaan. Mitä väliä jostain matalapalkka-alasta!

Taitaa olla perinteisesti vasemmistosiipi, joka meitä vielä puolustaa pk-seudulla.

Vierailija
14/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä ihmetyttää missä niitä ongelmia on. Oman lapsen ryhmä on 15 lasta. Johdossa on pätevä varhaiskasvatuksen opettaja, lisäksi on sosionomi ja lähäri. Koronan vuoksi ei ole ollut varsinaisia vasuja jne, mutta ei tuo minusta vaikuta ollenkaan kaoottiselle. Ja asumme Helsingissä. Näin sosiaalityöntekijänä homma vaikuttaa aivan idylliselle. 

Vierailija
15/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvälineitä ei ole. Ei siis toimivia tietsikoita, puhelimia eikä tabletteja.

Tähän on kyllä nyt pakko todeta, että riippuu ihan päiväkodista. Jos menet uuteen päiväkotiin niin saattaapa olla noita teknologisia välineitä paremmin.

Vierailija
16/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi meni luokanopettajiksi. Yksi jäi työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena. Muista en osaa sanoa.

Vierailija
17/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi meni luokanopettajiksi. Yksi jäi työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena. Muista en osaa sanoa.

Ai yhden epäonnistuneen alavalinnan takia työkyvyttömyyseläkkeelle hautaan asti? Luulisi, että patisteltaisiin uuteen koulutukseen

En hirveästi kysellyt eläkkeen syitä, joten en voi kommentoida kummasteluusi yhtään mitään.

Vierailija
18/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pakenin alalta aika nopeasti. Omalle lapselle löysin onneksi pienen yksityisen päiväkodin, jossa oli normaalia enemmän aikuisia suhteessa lasten määrään eikä päiväkoti ottanut ollenkaan erityislapsia. Minulla ei ole mitään erityislapsia vastaan, mutta olin itse nähnyt miten he vievät kaiken aikuisten ajan ja huomion ja halusin, että omakin lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi. Lapseni päiväkodissa ei ollut juurikaan vaihtelua henkilökunnassa. Tämä jo mielestäni kertoo siitä, että siellä oli hyvä olla myös töissä.

Itse alalla ollessa koin paljon huonoa johtamista, resurssien puutetta ja vajaalla miehityksellä olemista, jos joku joutui sairauslomalle. Itsellä on yliopistokoulutus ja huomasin ihmeellisen kahtiajaon ja kyräilevän ilmapiirin yliopisto- ja sosionomi-opettajien välillä. Monet päiväkodit olivat homeessa. Koin syrjintää ja suoranaista työpaikkakiusaamista, kun minulla oli vaikea raskaus ja jouduin olemaan sairauslomalla. Lopulta en enää vanhempainvapaiden jälkeen palannut alalle.

Vierailija
19/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille ei saa esimiehen käskystä kertoa ongelmista, esim. henkilöstövajauksesta tai riitatilanteista rehellisesti. Esim. peruuntuneesta retkestä piti valehdella, ei saanut sanoa, ettei voitu lähteä, kun ei ollut aikuisia tarpeeksi.

Tuentarvetta ei olisi saanut myöskään nostaa esille, sillä tukea ei oikeasti saanut kun veo vieraili talossa vain n. kerran kuussa. Huoli oli, ettätämän tajutessaan vanhemmat vetävät lapsensa ja kuukausimaksunsa pois hoitopaikasta.

Johtaja kyllä lomailee tulojensa turvin useita kertoja vuodessa ulkomailla, mutta lapsille ostetaan lelut ja jopa tekstiilit (verhot yms.) kirpparilta. Niitä sitten pestiin salaa edustuskelpoisiksi.

Kaikki työt tasattiin, paitsi oikea pedagoginen vastuu, joka oli yksin minulla. Minunkin piti siivota ja vaihtaa vähintään 8 kertaa vaippa päivässä, vaikka olin talon ainoa esiopetuspätevä henkilö ja yksin vastuussa esiopetuksesta. Vaipatus kun on niin raskasta, ettei esim. oppisopimuksella lastenhoitajaksi kouluttautunut tyttö tai talon usea lähäri voinut vastata siitä yksin. Kukaan ei silti maininnut pedagogisen vastuun jaosta.

Suunnitteluaikaa ei saanut lakisääteisen ajan mukaan. Jos sitä sain, muut kyräilivät pitkin nurkkia ja kävivät suurieleisesti huokailemassa, että on niin raskasta pukea pieniä yksin ulos.

Työskentelin siis yksityisellä esiopettajana yhden vuoden lo-pätevyydellä. Lähdin heti kun sopimus päättyi. Opettaja vaihtuu tuossa puljussa vuosittain, kukaan korkeakoulutettu ei suostu työskentelemään noissa oloissa.

Vierailija
20/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pakenin alalta aika nopeasti. Omalle lapselle löysin onneksi pienen yksityisen päiväkodin, jossa oli normaalia enemmän aikuisia suhteessa lasten määrään eikä päiväkoti ottanut ollenkaan erityislapsia. Minulla ei ole mitään erityislapsia vastaan, mutta olin itse nähnyt miten he vievät kaiken aikuisten ajan ja huomion ja halusin, että omakin lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi. Lapseni päiväkodissa ei ollut juurikaan vaihtelua henkilökunnassa. Tämä jo mielestäni kertoo siitä, että siellä oli hyvä olla myös töissä.

Itse alalla ollessa koin paljon huonoa johtamista, resurssien puutetta ja vajaalla miehityksellä olemista, jos joku joutui sairauslomalle. Itsellä on yliopistokoulutus ja huomasin ihmeellisen kahtiajaon ja kyräilevän ilmapiirin yliopisto- ja sosionomi-opettajien välillä. Monet päiväkodit olivat homeessa. Koin syrjintää ja suoranaista työpaikkakiusaamista, kun minulla oli vaikea raskaus ja jouduin olemaan sairauslomalla. Lopulta en enää vanhempainvapaiden jälkeen palannut alalle.

Miten voi päiväkoti valita ettei ota erityislapsia?? Ja minne alalle pakenit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi