Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Agressiivinen koira

Vierailija
07.06.2021 |

Hei! Mitä suosittelisitte minun seuraavassa tilanteessa tekevän? Olemme pikkulapsiperhe ja meillä on koira, jonka käytös on ongelma. Koiralla on ikää kymmenisen vuotta ja on kooltaan pienikokoinen. Koira ei ole meidän yhdessä hankkima vaan koiran on aikoinaan puolisoni hankkinut. Koira on siis hänen. Muutama sananen koiran käytöksestä. Haukkuu paljon, haukkuu lähes kaikelle. Riittää kun joku nousee sohvalta ylös niin alkaa haukkuminen. Jos joku yrittää poistua asunnosta (myös vieraat), menee ovelle rähisemään ja yrittää estää tätä poistumasta. Koira käyttäytyy usein aggressiivisesti. Puree perheenjäseniä. Yleensä ei tässä onnistu, mutta onnistunutkin on. Lasta ei ole purrut mutta murisee sille usein. Saattaa hyökätä yhtäkkiä perheen aikuisen kimpuun ilman ennakkovaroitusta. Esimerkiksi koira makoilee kaikessa rauhassa sohvalla tai pedillään ja toinen meistä vaikkapa kerää tavaroita lattialta, jotka eivät ole koiran. Yhtäkkiä syöksyy sohvalta/ pediltään yrittäen purra. Tilanne voi olla mikä tahansa, missä koira käyttäytyy aggressiivisesti. Koira tottelee peruskäskyjä, mutta ei lopeta haukkumista käskystä. Koira on äärimmäisen energinen eikä edes pitkät lenkit rauhoita. Koira ei käytännössä rauhoitu ollenkaan vaan seuraa tarkkana koko ajan mitä tapahtuu. Olen kokeillut erilaisia oppaista ja keskustelupalstoilta löytyneitä neuvoja koiran käytöksen hoitamiseksi, mutta mikään ei ole tepsinyt. En tiedä miten puolisoni on aikoinaan koiraa kouluttanut, mutta mielestäni ei hyvin ainakaan. Hävettää kutsua vieraitakin kylään kun kaikki, jotka meillä ovat käyneet, ovat aina kauhistelleet koiran käytöstä. Puoliso ei tee asialle mitään. Olen ehdottanut että veisi koiran eläinlääkäriin tutkittavaksi, olen ehdottanut koirakouluttajan apua kuten myös koiran antamista sellaiseen perheeseen, jotka tietävät millainen koira on. Tuntemattomille en uskaltaisi antaa. Koiran elämästä sen verran, että sen ei tarvitse olla juuri lainkaan yksin, sillä on säännöllinen päivärytmi ja pääsee useita kertoja viikossa pitkille lenkeille. Leikitämme koiraa myös päivittäin. Erilaisia aktivointiharjoituksiakin on tehty. Itse luopuisin koirasta, mutta puoliso ei sitä halua. Hän päättää yksin kaikista koiraan liittyvistä asioista eikä minulla ole sanavaltaa.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko terrieri?

On

Vierailija
42/42 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa
Hyviä vastauksia useita. En tiedä onko kovin ottein kohdellut aikanaan koiraa. Koiran käytöksestä voisi kyllä olla viitteitä siihen, mutta mies ei ole luonteeltaan sellainen, että eläimiä satuttaisi. Minun mielestäni ainakin kouluttamisen puute on ollut ongelma. On opettanut peruskäskyt ja sisäsiistiksi, mutta ongelmakohtiin ei ole panostanut. Esimerkiksi jatkuva haukkuminen. Olen myös huomannut ettei mies ole erityisen johdonmukainen. Välillä jokin käytös on sallittua ja välillä ei. Olen tästä hänelle sanonut, että se mikä on kiellettyä, pitää olla aina kiellettyä. Lopettamisen mahdollisuuden olen myös ottanut joskus esille yhtenä vaihtoehtona, mutta tästä hän ei halua kuulla sanaakaan. Totesi minun vain olevan hänelle ilkeä kun sellaista kehtasin esittää.

Haukkuminen ei itsessään ole ongelma, jotkut rodut vaan ovat hyvin haukkuherkkiä. Meidän koira haukkuu kyllä kaikki ulko-ovelle tulijat, oli kyseessä sitten tuttu tahi tuntematon. Ei kuitenkaan yritä purra ja rauhoittuu pian kun saa nuuhkia tulijat läpi.

Agressiivinen käytös on ongelma, koira ei missään tapauksessa saisi hyökkäillä perheenjäsenten kimppuun. Mahdollisia syitä tähän voisi olla koulutuksen puute, tai koiralla on stressiä/kipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä