Kysyin teiniltä miten ensimmäinen kesätyöpäivä on mennyt. Sanoi että pesee tässä pomon autoa
Työnkuvana on siis pakkaaminen ja logistiikkajuttuja varastolla. Missään ei sanottu, että pitäisi pestä jonkun yksityisautoja. Ottaisitteko yhteyttä työpaikkaan?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi työsopimuksessa sanottu, että pitää pestä autoja niin okei. Mutta etsimme pojan kanssa yhdessä sellaista työtä mistä hän tykkäisi ja halusi varastolle töihin. Kaverinsakin oli ollut siellä viime vuonna. Työsopimuksessa sanottiin, että työnkuva on pakkaamista, lajittelua, rullakoiden lastausta ja muuta varastotyötä. Mielestäni auton pesu ei ole "muuta varastotyötä". t.ap
Ja sinä röhnötät kotona työttömänä?
Mäkin oon pessyt ja imuroinut pomon autoa. Olen myös ajellut sillä pomon autolla.
Tein siinä firmassa hanttihommia sekä osallistuin isompien päätösten tekoon ja haastattelin uusia työntekijöitä. Tein sisäänostoja jne.
Se auton pesu ja imurointi oli ihan kivaa hommaa mitä tein kun ei ollut muutakaan.
Ihan aikuisena reilu 30-vuotiaana.
Siellä on nyt hiljaista ja että ei menisi koko päivä istuskeluksi niin pisti muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
minustakin tämä kuulosti siltä että kun niitä oikeasti veemäisiä ja raskaita töitä ei nyt juuri nyt ollut tarjolla niin pomo sanoin että pese nyt vaikka mun auto
Just näin! Itsekin tyyliin ekassa kesätyöpaikassa keräsin yksi päivä tehdasalueen metsäiseltä reunalta toimiston naisille kielikimppuja kahvipöytään ihan pomon käskystä kun just sillä hetkellä ei sattunut olemaan "oikeita töitä". Mieluummin tuota teki kivalla aurinkoisella kelillä kuin istui tehdashallin nurkassa penkillä ja tuijotti seinää :).
Työsopimuksissa on usein se muutaman sanan maininta "ja muut esimiehen määräämät työt" joka voi eri työpaikoilla tarkoittaa juuri vaikka sitten sitä auton pesua. Mun edellisessä työpaikassa sosiaalialan ohjaajan työtä tekevät pesimme myös työautoa ja hoidimme jopa raskaiden huonekalujen siirrot muutossa osoitteesta toiseen (joka meni jo hiukan yli kun kaikkia jättipainavia sohvia ei oltu otettu huomioon jne. ja työvuorossa ei ollut sillä hetkellä miehiä vaan 150 senttinen nainen).
Kuulepas ap, nykyihmisiltä puuttuu monesti työssäolotaitoja, sopeutumiskykyä ja mukautumista. Työnantaja palkkaa ensi sijassa yrittävää asennetta, ei ihmistä, joka nirppanokkaisesti valitsee työnsä. Potkuthan siitä seuraa helposti.
Tärkeää on, että sinäkin suhtaudut ylipäätään kunnioittavasti kaikkeen työhön. Näin luot lapsellesi parhaan mahdollisen asenteen menestyä ja saada jatkossakin työtä.
Luulen kyllä, että aloitus oli provo, niin käsittämätön se on.
Ei työ miestä pahenna, ellei mies työtä (tai miehen vanhempi). Kesähessuille on yllättävän usein vaikea keksiä mielekästä tekemistä koko ajaksi, kun melkein kaikki asiat vaatii sen koulutuksen/perehdytyksen ja vähän kokemusta päälle. Sitä paitsi, auton pesu on ihan kivaa hommaa siinä, että näkee työnsä jäljen ja aurinkoisena päivänä se ei ole ollenkaan epämiellyttävää puuhaa.
Vakavammin vielä, on ihan mahdollista että pomo tutkii ja seuraa miten jeppe tekee "hanttihommat" vai onko nokka pystyssä "Ei kuulu mulle" -tyyliin. Ahkerat tekijät saakin sitten kivasti töitä myös seuraavana kesänä, kun on huomattu että kaveri tekee mitä pyydetään ja eikä rutise turhista. Ellei sitten "bättre folks" vanhemmat hanki pojalle bannia marssimalla suu vaahdossa firmaan kertomaan mitä kultisipuppeli saa tehdä ja mitä ei. Näin karrikoidusti.
Älkää puuttuko pojan kesätöihin, ellei lakeja tai työturvallisuutta rikota.
Olin joskus esimiehenä tehtaalla. En ole itse kuin hieman päälle 30, mutta silti nuorten asenteet ovat aivan eri maailmasta kuin omani oli silloin 15-vuotta sitten.
-En tule töihin kun tyttöystävä tulee toisesta kaupungista.
-Mulla on kädessä rasitusta, en voi tulla tekemään seisomatyötä/istumatyötä prosessinvalvontaan.
-sain paperiviillon, en voi laittaa hengityssuojanta ja istua vahtimassa työkaverin säiliötyötä.
- En jaksa nostaa 5 kg säkkiä tuohon säiliöön. En voi tehdä työtä.
- Mulla on flunssa, en voi tulla yöhön. Illan ylityöt kelpaa kyllä. (Ihmeellisesti yleensä perjantaina)
- Nyt ei oikein kiinnostaisi tämä työ (!!!), joten en tee.
Lauantait ja sunnuntait ollaan lähes järjestään pois.
Jossain vaiheessa kesiä meni mulla hermot ja otin sitten yhteiseen puhutteluun. Painotin aina, että ovat työsopimuksen allekirjoittaneet ja ovat sopineet olevansa työnantajan käytettävissä tällä aikavälillä ja sitoutuneet tekemään ilman vakavaa erillistä syytä kalenteriin merkityt vuorot ja työtehtävät. Nurinaa ja narinaa sain vastaani ja olin lempinimeltäni se keski-euroopan viiksiniekka.
Muutamana kesänä oli vielä vanhemmat kimpussa, vaikka en paimentanut kuin aikuisia. Se se mielenkiintoista olikin. En edes vanhemmille vastannut kuin valitettavasti en voi sanoa työskenteleekö kyseinen henkilö meillä. Sain usein kuulla, että ovat soittaneet esimiehelleni sitten ja haukkuneet minut.
Onneksi pääsin pois tuosta touhusta. Olen insinööri,en mikään paimen.
Aika noloa olisi alkaa ulisemaan ettei minun nuoreni tee tätä. Koeaika, lähtö tulee helposti. Maksa itse sitten sille nuorelle. Jos meidän firman nuorten vanhemmat alkaisi naputtamaan moisesta, se tietäisi lähtöä parempaan paikkaan, ts. ei ainakaan tänne jäisi. Sitä työtä tehdään mitä on.