Työpuhelimeen vastaaminen työajan ulkopuolella
Pitääkö siihen vastata? Konetta en kanna kotiin ja etätyöt kielletty. Työaika 8h ja tavallinen toimihenkilö olen. Mistään varallaolosta tms ei ole sopparissa mainintaa,.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä pomolta. Mä en ole vastannut vapaalla
no ajattelin että joku tuntee lait. En tosin aio vastata sillä tällä palkalla jne siihen ei voida velvoittaa. ap
Riippuu siitä, mitä sinun työsopimuksessasi on asiasta sovittu. Ei tuohon ole olemassa mitään yleispätevää, kaikkia aloja ja työpaikkoja koskevaa lakia olemassa.
Meitä opettajia velvoitettiin vastaamaan, koska esimies saattoi tarvita sijaista sairastuneen opettajan paikkaajaksi. Moitteita tuli, jos ei ollut tavoitettavissa, kun oli hädissään soittanut, usein myöhään illalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä sinun työsopimuksessasi on asiasta sovittu. Ei tuohon ole olemassa mitään yleispätevää, kaikkia aloja ja työpaikkoja koskevaa lakia olemassa.
ei ole mainittu mitään. Työaika 8h päivässä (eli ruokkiksen kanssa 8.5h).
Ei tarvitse vastata, jos kerran varalla olo-/päivystysjasta ei ole mitään sopimusta.
Älä vastaa! Jossain vaiheessa varmaan kyselevät, jos pitää vastata.
Vietä vapaata ja unohda työasiat.
Niin minä teen, puhelin on autossa😃
Hmmmm...miksihän tavallisen konttorirotan pitäisi varalla olla...
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm...miksihän tavallisen konttorirotan pitäisi varalla olla...
no niinpä. Ihminen jota tuuraan vaikuttaa vastailevan illallakin ja kaivelevam konetta esiin. Itse en aio. ap
En vastaa. Siellä on tiedossa oma henkilökohtainen numeroni, johon voivat soittaa jos akuuttia. Meillä ei i ole edes Ok käyttää työpuhelinta vapaalla.
Miksi työpuhelin on yleensä mukana? Mikään ei korvaa, jos sen hukkaat vapaa-ajalla. Mm.
Jos ei ole sovittu päivystyksestä ja asiallisesta päivystyskorvauksesta kirjallisesti, niin älä vastaa. Laita luuri vaikka pois päältä muuksi kuin varsinaiseksi työajaksi. Mielellään jätä työpuhelin aina työpaikalle, sillä ethän tarvitse sitä muualla mihinkään.
En vastaa. Jätän työpuhelimen töihin. Saan palkkaa tietyltä työajalta, joten olen työnantajan käytettävissä vain tuona aikana.
Varmaan joku laittaa viestin, jos jotain akuuttia kuten kollegan sairastuminen. Esim. huomista asiakastapaamista koskien.
Ei tarvi.Itse suljen työpuhelimen kun työaika loppuu ja avaan sen kun työaika alkaa aamulla.
Kannattaa kysyä pomolta. Mä en ole vastannut vapaalla