Mitä tehdä kun kaveri painostaa lainaamaan rahaa
Mitä voin tehdä? En oikeasti haluaisi lainata hänelle, mutta hän vinkuu kokoajan ja vakuuttaa maksavansa takaisin korkojen kera. En usko, että hän maksaisi mitään minulle takaisin. En oikeen uskaltaisi kieltäytyä.
Kommentit (42)
Mua on huijattu raha-asioissa, joten nykyään on helppo sanoa, etten periaatteesta lainaa enää ikinä yhdellekään kaverille.
Hanki ap parempaa seuraa. Älä vastaa enää kyselyihin kuin kerran sanot: en lainaa.
Mun vahva veikkaus on, että ap on joku teinipissis ja tää kaveri sen teinijonne boifrend.
Minulla on periaate etten lainaa rahaa. En halua että kaveruus muuttuu velkasuhteeksi. Pankista saa lainaa.
Sanoisin että jos lainaisin jollekin niin siitä pitää tehdä viralliset sopimukset, mikään suullinen lupaus ei riitä, mutta toistaiseksi olen niin pienituloinen etten ala lainaamiseen kenellekään. Sano että jos sulla on tiukkaa niin sitä varten on sosiaalitoimisto.
Ainoa tilanne, jolloin olen lainannut kaverille, oli kun hänen ostamaan asuuntoonsa jouduttiin ennen muuttoa tekemään asbestin purku. Laina pankista tapissa. Summa oli aika iso, pari tonnia, joten tietysti teimme laillisen velkakirjan takaajineen. Summa tuli maksetuksi ajallaan ja kaveri vielä tarjosi koko lainan maksettuaan hyvän illallisen viineineen ikään kuin korkona. Mutta pitkään mietin ennen kuin lainasin, vaikka kyseessä onkin luotettava ihminen. Minulla on myös kavereita, joille en ikikuuna päivänä lainaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ansaitse ystävyyttäsi. Älä vastaa enää. Ikinä.
Niin, mutta eiköhän nyt ensin sentään pidä kertoa, ettei katso voivansa lainata ja kehottaa kaveria kääntymään pankin puoleen.
Jos tyyppi jatkaa jankuttamistaaan tai jos ei pysty tuota sanomaan, niin vasta sitten karttaa kaikkea yhteyden pitoa.
Usein kai ihmiset pelkäävät "ystävänsä" menettämistä, jos eivät anna lainaa. Mutta tosi ystävä ei koskaan painosta antamaan itselleen lainaa. Ja lainaa pyytävät ovat usein tyyppejä jotka pyytävät jatkuvasti ja samaan aikaan useammaltakin.
En edes kehtaisi pyytää itse, vain lähimmiltä ihmisiltä voi kysyä. Painostaminen varsinkin on röyhkeää, siihen saa jo vastata tosi suorasanaisesti ettei anna.
Lainaa vain sen verran kuin olet valmis menettämään. Ei ole mitään takeita että kaveri maksaa koskaan takaisin.
Itse en lainaa ikinä rahaa kumpaankaan suuntaan. Jos joku alkaisi painostaa, olisi hän entinen kaverini.
heivaa tollaset "kaverit" ja hankkii parempia tilalle.
Lainavaatimukseen sanot, että olet itsekin vähissä varoissa, kun jouduit maksamaan a) mummin hoitomaksun, b) enon ennakkoverot, c) kummin kaiman oikeudenkäyntikulut. Seuraavalla kerralla lainapyyntöön vastaat, että a) tai b) tai c) ei ole maksanut velkaansa, joten rahaa ei ole .
Ellet siis uskalla sanoa, että et lainaa!
Muutaman kerran lainasin kaverille rahaa, kunnes sain selville, että ne menivät viinaan ja huumeisiin. Aina maksoi kyllä takaisin, mutta vitutti olla hänelle vain pankki. Ei enää parina vuonna edes nähty, koska kaverilla ei koskaan ollut rahaa tulla mihinkään ja hänen lääväkotiinsa en halunnut itse enää mennä, ja olin itse se joka joutui matkustamaan.
Lopulta meni kuppi nurin kun pyysi lainaamaan rahaa baaria varten hänelle ja meidän yhteiselle ystävälle. Sanoin että kuules pummi, mene töihin tai hanki rahasi jostain muualta. Olen kyllästynyt olemaan pelkkä pankki.
Siihen loppui yhteydenpito.
Mikä ystävä tuollainen on, joka vinkuu ja mankuu rahaa, eli ei selvästikään kunnioita sinua ja sun täytyy vielä pelätä, että hän alkaa uhkailemaan?
Yksinkertaiseen kysymykseen "lainaa rahaa" on yksinkertainen vastaus "en lainaa". Mikä siinä on niin vaikeaa puhua suoraan?
En lainaa päihteitä käyttäville mitään.
Dulla ja alko on tärkeämpiä kuin laskut ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalla kieltäytyä. En hän tuo mikään kaveri ole. Sanot suora, ettet lainaa nyt etkä ikinä. Miksi et uskaltaisi kieltäytyä?
Sen takia, että hän alkaisi uhkailemaan tai vastaavaa.
Millä perusteella kuvittelet hänen olevan sinun "kaveri"? Ja miksi haluaa lainata juuri sinulta eikä joltakin muulta tai pankista?
No, lainaa muutama kymppi etkä sen jälkeen äyriäkään ennen kuin on maksanut sen takaisin.
Ei tarvitse tietenkään lainata kellekkään rahaa eikä edes väkisin! Mutta kyllä minä ystäviäni jeesin jos siihen on mahdollisuus myös rahaa lainaamalla. Mutta se tarkoittaa että pystyy lainaamaan ettei oma talous siitä sekoa ja olettaa että joskus saa rahan takaisin. Toki jos olisin rikas niin voisin antaakin pieniä summia hädän hetkellä joita ei tarvitse maksaa takaisin kuten vaikkapa 50€. Olen kaveriporukasta jossa kaikki lainaili toisiltaan rahaa eikä siinä ollut mitään tuomittavaa tai sen kummempaa. Ihan normaalia kaverijeesimistä.
Ei ole kaveri, jos uhkailee tai jos joudut pelkäämään häntä.
Tiedättekö ihmistyypin jolle sanoo sata kertaa EI , sana valuu niinkuin vesi hanhen selästä. Kun sanoo EI tyyppi sanoo ymmärtävänsä , seuraavana päivänä jankkaa taas samaa asiaa. Mikä tällaisella tyypillä on? Äärettömän rasittavaa.
Nykyään ei lainailla kaverilta, kun rahaa saa nappia painamalla. Jos luottotiedot ovat menneet, tulee toinenkin ongelma. Miten kaverin raha-asiat ovat kaikenkaikkiaan. Toinen asia on , että salaileeko vai puhuuko totta. Laittaisin tämän kaverisuhteen perään suuren kysymysmerkin. Älä lainaa, kun sinulla ei ole mahdollisuutta tietää kaverin taloustilannetta, tuloja, kuluja, vanhoja velkoja. Pankeilla on oikeus saada nämä asiat tietoonsa. Onko kaverilla mitään mahdollisuutta maksaa takaisin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalla kieltäytyä. En hän tuo mikään kaveri ole. Sanot suora, ettet lainaa nyt etkä ikinä. Miksi et uskaltaisi kieltäytyä?
Sen takia, että hän alkaisi uhkailemaan tai vastaavaa.
Kaveri ei uhkaile.
Uhkaamalla rahan vaatiminen on kiristys tai ryöstö.
Miksi pelkäät uhkailua? Miksi kutsut kaveriksi? Ota nyt etäisyyttä. Joku huumetyyppi, jos kerran pelkäät?