Olitko koulussa koskaan opettajan hampaissa?
Minä olin esimerkiksi yläasteella ruotsinkielen opettajani hampaissa. Kerran aiheutin häiriötä tunnilla siihen malliin, että hän määräsi jälki-istuntoa ja tämän jälkeen hän tietoisesti kohteli minua huonosti.
Kaiken kruunasi se, kun meillä oli ruotsinkielestä ysiluokalla keväällä yksi ainoa iso koe, joka käsitti varmaan ainakin kymmenen sivua. Tämä koe oli kattava ja se näytti yleisellä tasolla kielen osaamisen ja meille sanottiin, että tästä kokeesta saatu numero tulee käytännössä olemaan päättötodistuksen lopullinen numero. No, minä sain kokeesta noin puolet maksimipistemäärästä ja arvosanaksi 6,5. Päättötodistukseen opettaja sitten laittaa minulle numeroksi vitosen. Ihan vain kostoksi, koska meillä oli kireät välit.
Kommentit (20)
Minua alettiin kiusaamaan opettajien taholta ammattiopinnoissa. Uskomatonta, että opettajatkin voivat olla kiusaajina :(
Koko ajan. Olin villi, adhd- piirtein jo 1960- luvulla. Eihän sitä opet tajunneet. Jatkui läpi keskikoulun ja amisten.
Vissiin kun uskonnonopettaja tuli luokkaan niin katsoin vaan silmiin niin heti tuli komento ulos luokasta.
Sain todistukseen vitosen. (en ole mikään pakana enkä saatananpalvoja ollut koskaan)
Muuten päättötodistuksen keskiarvo lähellä 9. Tekniset työt 10
Ainoastaan jumppamaikan, koska en suostunut kilpailemaan enkä pelaamaan mitään "tosissani", ja muutenkin lintsasin ja välttelin jumppatunteja.
Kyllä, ollessani ala-asteella eräs opettaja vihasi minua. Hänellä oli suosikkeja pienessä kyläkoulussa. Osti esim. joululahjat kaikille muille luokan tytöille paitsi minulle. Kerran olin kauheassa flunssassa viikon ja kuulin tosi monelta muilla luokulla olevilta, että oli välituntivalvojana monesti avoimesti haukkunut minua parin luokan koviksen kanssa. Vaikea sanoa mikä minussa ärsytti, olin todella ujo ja hiljainen introvertti.
Olin pienessä kyläkoulussa, jossa oli paljon vanhoillislestadiolaisia oppilaita sekä myöskin opettajia. Päivittäin kohtelivat minua syrjivästi. Mitään pahaa en heille koskaan tehnyt ja pieni lapsi olikin tästä kohtelusta syvästi hämillään.
Uskovainen opettaja ei millään sietänyt minua, kirkkoon kuulumatonta pakanaa. Teki sen selväksi niiden neljän vuoden aikana, kun oli opettajani. Tämä ala-asteella vuosikymmeniä sitten.
ammattikorkeassa englanninmaikka...
Tunnit olivat naurettavan helppoja, olin jo vuosia lukenut ammattikorjallisuutta englanniksi. Ei siis jaksanut keskittyä vaan meni vähän musan kuunteluksi jne. En toki häiriköinyt mutta en seurannut opetusta ja sekös tuota närästi.
1on1 suullinen haastattelu: maikka toteaa yllättyneenä että minähän puhun hyvin englantia. Joo olen tehnyt jo projektihommia ulkomaalaisten kanssa.
koe: törkeän helppo.
Maikka "kadotti" koepaperini, sanoi että sain kolmosen. Pyysin etsimään sen, ei auttanut. Todistukseen tuli kakkonen koska en ollut aktiivinen.
Kyllä. Ala-asteella oma luokanopettajani jostain syystä inhosi minua, kilttiä ja hiljaista kympin tyttöä. Aina nosti kokeiden palautuksessa esiin minun väärät vastaukset ja kovaan ääneen kertoi luokan edessä omat tulokseni milloin mistäkin kokeesta. Huippua oli kun sain noottia "huonosta käytöksestä", kun olin haistatellut opettajalle pahasti parin muun tytön kanssa. Tosiasiassa olin aina aivan toisella puolella koulua noissa tilanteissa, mutta niin vain minä sain siitä huudot :) oli kamala opettaja, kiitos traumoista Nina N. Tampereelta.
Lukiossa yksi opettaja syytti minua avoimesti plagioinnista englannin kurssin esseessä. Kyseinen opettaja opetti minulle yleensä ruotsia ja suoranaisesti inhosi minua, mutta jostain syystä ajauduin hänen pitämälleen enkun kurssille. No, ruotsia kohtaan minulla on ollut aina vihasuhde mutta englantia olen aina osannut miltei opettelematta. Aina ollut 10 arvosana englannissa.
Ihan ilman perusteita oli punakynää essee täys, kuinka en varmasti voinut kirjoittaa sitä itse. Todisteita opettajalla ei tietenkään ollut, mutta ärsytti suunnattomasti kuinka asia vain jäi enkä anteeksipyyntöä edes saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ala-asteella oma luokanopettajani jostain syystä inhosi minua, kilttiä ja hiljaista kympin tyttöä. Aina nosti kokeiden palautuksessa esiin minun väärät vastaukset ja kovaan ääneen kertoi luokan edessä omat tulokseni milloin mistäkin kokeesta. Huippua oli kun sain noottia "huonosta käytöksestä", kun olin haistatellut opettajalle pahasti parin muun tytön kanssa. Tosiasiassa olin aina aivan toisella puolella koulua noissa tilanteissa, mutta niin vain minä sain siitä huudot :) oli kamala opettaja, kiitos traumoista Nina N. Tampereelta.
Sama kokemus. Olin rauhallinen ja kiltti kympin tyttö, keskiarvo 9,8, kun päätin ala-asteen. Opettaja vähätteli minua kaikissa asioissa sekä suosi puheliaita mielistelijäoppilaita. En saanut kuin kerran stipendin ala-asteen aikana, vaikka olin aina luokan paras. Oppilaat, joilla oli numeroa huonompi keskiarvo, saivat useampia. Kun minulle jaettiin sitä yhtä ainoaa stipendiä koko ala-asteen aikana, kehuttiin muiden luokalla olevan myös erinomaisia oppilaita. No myöhemmin sain stipendejä senkin edestä ja elämässä olen hienosti menestynyt. Minulla on korkeakoulututkinto, ollut hyviä töitä, on lapsia ja taloudellisesti olen myös menestynyt. Mutta vaikket sitä stipendipaperia saa, voit elämässä pärjätä paljon paremmin kuin stipendiaatit. Elämässä on niin paljon enemmän liikkuvia osia myös.
Täällä on luulosairasta porukkaa. Ei opettajat oikeasti ketään kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin pienessä kyläkoulussa, jossa oli paljon vanhoillislestadiolaisia oppilaita sekä myöskin opettajia. Päivittäin kohtelivat minua syrjivästi. Mitään pahaa en heille koskaan tehnyt ja pieni lapsi olikin tästä kohtelusta syvästi hämillään.
Näitä kouluja puolustetaan kynsin ja hampain, koska niissä ei ketään kiusata, koska kaikki tuntevat toisensa!
Vierailija kirjoitti:
Kun olin yläasteella, eräs opettaja teki seuraavaa:
Nappasi puukäsityön oppilaan käsistä, tuumasi: "Mikä tämä on olevinaan?"
Löi työn sitten säpäleiksi höyläpenkin kulmaan.
Erään heikkolahjaisen oppilaan hassuja koevastauksia luki luokalle ääneeen.
Simputti ko. tapausta muutenkin.
Yksi 14v pahistyttö seurusteli parikymppisen kundin kanssa(ei mitenkään tavatonta 80- luvulla).
Poika ampui sitten itsensä.
Opettaja ilkkui tytölle, että säästyipä nyt veromarkkoja.
Katselin yhden vähän pyylevämmän kotitalousmaikan puseron kaula-aukkoa yläasteella teoriatunneilla. Käry kävi vaikka luokan takapenkissä. Mutta kahden kesken vaihdetusta katseesta luin ettei haitannut vaan oli imarreltu. Olisi voinut ottaa erilailla hampaisiinsa...
En ollut, olin hyvä oppilas. Mutta huomasin kyllä ne syntipukit jotka saivat vahingostakin (esim. kynän pudottaminen) kohtuuttomat raivarit ja kohta taas reksi oli huutamassa meille kun opettajaa kiusataan.
Omaa lastanikin kohtaan opettaja on ollut ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusaa vai? Miksi sitten musiikinopen piti esiintyjäryhmää kootessaan erikseen sanoa lapselleni, että sinua en halua? Olisi vaan luetellut ne jotka haluaa.
Ekalla ja tokalla luokalla opettaja ei voinut sietää minua, koska olin niin ujo. Aina kun tuli tilaisuus, oli ilkeä. Vieläkin olen asiasta surullinen, vaikka olen jo viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Olin rauhallinen ja kiltti kympin tyttö, keskiarvo 9,8, kun päätin ala-asteen. Opettaja vähätteli minua kaikissa asioissa sekä suosi puheliaita mielistelijäoppilaita. En saanut kuin kerran stipendin ala-asteen aikana, vaikka olin aina luokan paras. Oppilaat, joilla oli numeroa huonompi keskiarvo, saivat useampia. Kun minulle jaettiin sitä yhtä ainoaa stipendiä koko ala-asteen aikana, kehuttiin muiden luokalla olevan myös erinomaisia oppilaita. No myöhemmin sain stipendejä senkin edestä ja elämässä olen hienosti menestynyt. Minulla on korkeakoulututkinto, ollut hyviä töitä, on lapsia ja taloudellisesti olen myös menestynyt. Mutta vaikket sitä stipendipaperia saa, voit elämässä pärjätä paljon paremmin kuin stipendiaatit. Elämässä on niin paljon enemmän liikkuvia osia myös.
Noilla stipendeillä nyt on omanlaisensa jakoperusteet.
Tyttäreni sai kirjan alakoulussa. Rupesi jo harmittamaan kun lukuaineiden ka oli joku 9.9 eikä stipendejä... Kunnes ysillä sai. Silloinkin piti kai olla jotenkin tietyssä aineessa pärjännyt, matikka, äidinkieli tms. jotta sai ehdokkuuden. Lapseni äikänope oli kysynyt saako häntä ehdottaa.
Nyt lukiossa sai muutaman kympin stipendin, ukuaineiden keskiarvo jotain 9.2.
Ehkä parempia jäi ilman?
Minun seiskan lapsenikin on saanut yläkoulussa stipendin, kun ilmeisesti tsemppasi paljon, numerot eivät vain nousseet niin että me kotona olisimme havainneet.
En ollut, mutta huomasin, ettei kaikkia kohtaan oltu reiluja.