+36 vuotiaat alkakaa jo miettiä haluatteko lisääntyä
Mulla on lähipiirissä muutama +37 v pariskunta jotka fiilistelevät ja puhuvat että "en tiedä hommataanko me joskus lapsia". Saattaa olla niinkin että pariskunnan mies sanoo että haluaisi "joskus" lapsia, ja nainen vielä fiilistelee. Tekisi mieli sanoa, että tuossa iässä hedelmällisyys alkaa laskea niin reippaasti, että kannattaisi alkaa miettimään asiaa tosissaan, ja keskustella yhdessä, siis sitä haluaako niitä lapsia. Nämä kaverit elävät samanlaista elämää kuin 30 täytettyään, niin ei ole varmaan tullut mieleen, että kroppa kuitenkin vanhenee. Aihe on kuitenkin niin arka, etten voi suoraan sanoa, enkä pelästyttää. Tuntuu vain että moni ei tiedä ollenkaan hedelmällisyyden alkavan laskea 36 ikävuoden jälkeen, vaan luulee neljääkymppiä rajaksi.
Itse tulin helposti raskaaksi 33-vuotiaana, mutta 38 jälkeen ei ole enää onnistunut (nyt olen 41). Myös monilla tämän ikäisillä kavereilla on yrittäminen ollut vaikeaa. Tietenkin mun mielestä SAA yrittää myöhäänkin, sitä vaan siis haluan sanoa, että alkakaa hyvät rakkaat +36 veet miettimään mitä tahdotte. Eri asia ovat he ketkä tietävät etteivät halua lapsia, joten jätetään se keskustelu väliin.
Kommentit (34)
Noissa tapauksissa voi olla, että yritys on jo päällä, mutta siitä ei haluta kertoa ulkopuolisille.
Anna heidän miettiä, ei ole sinun asiasi. Lapsia sitten joko tulee tai ei tule. Kyllä normaalijärjellä ajattelevat ihmiset tiedostavat, että mitä enemmän ikää, sitä haastavampaa lasten saaminen on.
En kyllä tässä iässä enää lapsia ryhtyisi hankkimaan... N38
Kyllä kaikki on perillä noista realiteeteista. Moni saattaa sanoa noin ihan vain siksi, että yritys on päällä ja lasta ei kuulu tai sitten ei uskalleta sanoa, että ei kiitos lapsia meille.
Ah. I-ha-naa, ettei tarvitse tuollaisia miettiä, muttei myöskään enää rämpiä pikkulapsiaikaa. Omat maailman ihanimmat tyttäreni sain 10 ja 12 vuotta sitten. N36
Minä tapasin muuten sopivan 37v naisen, jolla oli jo lapsi, mutta hän puhui jo alussa haluavansa vielä lapsen ja naimisiin. Itselläni on jo lapset tehty, niin laimeni kiinnostus.
Vierailija kirjoitti:
Noissa tapauksissa voi olla, että yritys on jo päällä, mutta siitä ei haluta kertoa ulkopuolisille.
Niin, kaipa ap sitten kertoo vastavuoroisesti, että hänkin on kolme vuotta yrittänyt. Se, että jokaista ajatusprosessia ei avata vieraalle, ei kerro, ettei niitä ole tehty. Minä olen vela ja olen hymissyt tuollaisissa keskusteluissa, että eihän sitä tiedä. Koska lähipiirissä on sellaisiakin, jotka alkaisivat käännyttää. Ajatukseni lapsista eivät kuulu kaikille. Tutut ei onneksi kysele enää, 45 vuotta ikää. Antaa jonkun vapaasti kuvitella, että emme vain tajunneet yrittää ajoissa.
Mitä muuten tarkoittaa, että kaverisi elävät kuin 30-vuotiaina? Mitä jos suunnittelee lapsia, mutta niitä ei vielä ole? Miten silloin kuuluu elää eri tavalla? Heidän yhdyntöjään et luultavasti ole näkemässä.
Ihan sama haluanko vai en, siihen tarttee miehen. Joten ei ole lapsia mulle tulossa.
Anna heidän miettiä. Miettivät niin kauan kunnes unohtuu koko asia. En enää edes tiedusteli heidän perheenperustamisaikeitaan. Eihän se oikeastaan muille edes kuulu. Voisin ehkä kertoa vaan tutustuistani juttua, jotka sen ja sen ikäisiä eikä enää onnistu. Itse ollaan jo jätetty ehkäisyt, koska olen jo 46. Kuukautiset loppuneet. Ihanaa. Oon vaan ajatellut, että onneksi en jättänyt lapsen hankintaa neljäänkymppiin. Tein ne just oikeaan aikaan 33 ja 35. Tärppäs aina heti.
Hyviä pointteja. Yhdestä kaveripariskunnasta en tiedäkään, vaikka yrittäisivätkin. Parista kuitenkin tiedän että käyttävät ehkäisyä, ja tosiaan puheet ovat tyyliä "ehkä jonain päivänä". Velat ovat kyllä kertoneet ettei lasten hankinta kiinnosta. Ja nämä asiat eivät todellakaan minulle kuulu, ja siksi en niistä kysele, kirjoitan vain tänne, jos joku fiilistelijä vaikka hoksaisi kellon tosiaan tikittävän.
-ap
Se on tosi lyhyt aika jolloin lapset nykyisin pitää hankkia jos ylipäätään hankkii. Alle 30-vuotias on vielä liian nuori, eli sen ikäisen kuuluu "elää nuoruuttaan" ja puitteetkaan (talot ym.) harvoin on sen ikäisillä vielä kunnossa lapsiperhe-elämää varten. 36-vuotias taas alkaa olla liian vanha biologisesti.
Lässyn lässyn ap. Mitä se sinulle kuuluu milloin joku hankkii tsi ei hanki lapsia. Täytyy olla jostain perähikiältä jos ei tiedä milloin hedelmällisyys laskee.
Anna olla ei kuulu sulle. Et tiedä vaikka taustalla olisi jo useampi yritys ja keskenmeno.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja. Yhdestä kaveripariskunnasta en tiedäkään, vaikka yrittäisivätkin. Parista kuitenkin tiedän että käyttävät ehkäisyä, ja tosiaan puheet ovat tyyliä "ehkä jonain päivänä". Velat ovat kyllä kertoneet ettei lasten hankinta kiinnosta. Ja nämä asiat eivät todellakaan minulle kuulu, ja siksi en niistä kysele, kirjoitan vain tänne, jos joku fiilistelijä vaikka hoksaisi kellon tosiaan tikittävän.
-ap
Mulla myös pari tällaista tuttua. Puheissa kerrotaan, että halutaan lapsia. Mitään ei kuitenkaan asialle tehdä ja ikää on jo enemmän kuin tarpeeksi. Mietinkin samoja mitä täällä jo ehdotettu, että joko yritys on päällä eikä lasta ole kuulunut ja siksi asia on arka. Tai ettei ehkä uskalleta sanoa, että lapsia ei oikeasti haluta. En tosin ymmärrä miksi asia olisi näin, mitä väliä jos joku ei lapsia halua?
Ei ole sinun asiasi tuo.
Selkeästi vastauksella vältetään kiusallinen keskustelu ettei oikeasti haluta vittupaskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mulla myös pari tällaista tuttua. Puheissa kerrotaan, että halutaan lapsia. Mitään ei kuitenkaan asialle tehdä ja ikää on jo enemmän kuin tarpeeksi. Mietinkin samoja mitä täällä jo ehdotettu, että joko yritys on päällä eikä lasta ole kuulunut ja siksi asia on arka. Tai ettei ehkä uskalleta sanoa, että lapsia ei oikeasti haluta. En tosin ymmärrä miksi asia olisi näin, mitä väliä jos joku ei lapsia halua?
Jos suoraan sanoo ettei halua niin tulee näitä "kadut myöhemmin" "mieli muuttuu" "et tiedä mitään mitään" eli pelkkää paskaa. Helpompi sanoa että miettii vielä.
Kyllä niitä on, jotka eivät vaan tajua ajoissa, vaan luulevat olevansa ikuisesti nuoria. On jopa niitä jotka sanovat kyllä haluavansa lapsia, muttei juuri tänä vuonna, kun on sitä ja tätä, vaikka neljäkymppiä häämöttää parin vuoden päässä. Luulen että sellaisissa kaveripiireissä joissa monilla ei ole lapsia, tälläistä on enemmän. Hyvä vaan jos joku heitä herättelisi. Ap voisi mainita yrittäneensä turhaan pitkään ja että tuntee muitakin.
Haluaisin lapsen, mutta miestä ei ole. Mietin lapsen hankkimista yksin hedelmöityshoidoilla.
N35
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on, jotka eivät vaan tajua ajoissa, vaan luulevat olevansa ikuisesti nuoria. On jopa niitä jotka sanovat kyllä haluavansa lapsia, muttei juuri tänä vuonna, kun on sitä ja tätä, vaikka neljäkymppiä häämöttää parin vuoden päässä. Luulen että sellaisissa kaveripiireissä joissa monilla ei ole lapsia, tälläistä on enemmän. Hyvä vaan jos joku heitä herättelisi. Ap voisi mainita yrittäneensä turhaan pitkään ja että tuntee muitakin.
Sekin on heidän oma asiansa, ei muiden. Ainoastaan lääkäri voi ottaa asian puheeksi jos on sellainen lääkärikäynti.
6 lasta, mutta nuorin syntyi kun oli 34. 36v halusin vielä yhden. Seuraavan 5v aikana 10 raskautta ja 10 keskenmenoa, ainoa selitys "olet jo liian vanha". Ei siis mitään vikaa, mutta raskaus vain ei enää edennyt edes tukihoidoilla. Liian vanha (luovutetuista munasoluista ei yritetty, koska mitään geneettistä häikkää ei löytynyt).