En anna kymppejä oppilaille
Kokeista tai kirjoitelmista. Joskus kyllä todistukseen.
Täällä ihmiset eivät näytä ymmärtävän, että 10 kokeesta ei mitenkään välttämättä tarkoita, että oppilaan osaaminen on kymppiä suhteessa opsin tavoitteisiin. Koehan voi olla millainen vain. Se voi olla helppo, pelkkää kertausta tai testata jotain suhteellisen mitätöntä seikkaa.
Minä pidän huolen siitä, että minun antamani todistusarvosanat ovat joko odotettuja tai sitten iloisia yllätyksiä. Se onnistuu, kun kokeet ovat vaikeita ja arviointi tiukkaa muissakin tehtävissä.
Todistusarvosanaa antaessani en mieti kokeiden keskiarvoa. En yleensä edes laske sitä. Mietin, mitä oppilas osaa. Voi olla, että ysejä on tullut koko vuoden ja todistukseen tulee 10. Toisaalta jos päädyn ysiin, sekin hyväksytään. Pyrin jättämään itselleni tämän harkinnanvaran estämällä etukäteen tilanteen, jossa oppilas pitää kymppiä ansaittuna.
Eipä ole paljon valituksia tullut.
Kommentit (42)
Miksi et suunnittele OPS:in mukaisia kokeita?
Kerran jäi kymppi saamatta, vaikka kaikista kokeista ja muista suoritteista oli tullut täysi kymppi. Opettajan peruste oli, ettei hän anna kymppejä koska ”ei näitä asioita voi kukaan oikeasti täydellisesti hallita”.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Mutta jos totta, niin ihme, että et ole jo joutunut rehtorin/sivistysjohtajan puhutteluun.
Noinko vähän tiedät? On itse asiassa opsin vastaista antaa arvosana kokeiden keskiarvosta. Opettajia sitovien ohjeiden mukaan sen pitää perustua ennen kaikkea monipuoliseen jatkuvaan näyttöön. Opsin mukaan kokeita ei ole edes pakko pitää. Opettajan pitää arvioida sitä, miten opsin tavoitteet toteutuvat, ei sitä, mitä kokeesta tuli. Toki hyvä opettaja tekee kokeita, jotka testaavat oleellisia asioita riittävän haastavasti.
En ole trolli, vaan kokenut aineenopettaja, joka ei ole ollut koskaan puhuttelussa ja jonka todistusarvosanoista ei ole koskaan valitettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et suunnittele OPS:in mukaisia kokeita?
Toistaiseksi ei ole ollut edes olemassa kriteerejä kympille.
Mutta toki teen kokeet, jotka testaavat opsin asioita. Teen ne vain sen verran vaikeiksi, että huoltaja ja oppilas eivät ala pitää ysiä tai kymppiä itsestään selvänä juttuna. Kiva ilahtua sitten keväällä.
Ap
Mikset sitten tee okeita, jotka mittaavat, onko vaadittu osaaminen opittu? Rankaiset oppilaita omista huonoista kokeistasi! Epäreilua.
Vaikutat aika epäreilulta opettajalta. Varmaan naaman mukaan annat kymppejä sitten kun et kokeiden perusteella... Aika hankala on oppilaan tietää, minkä numeron vedät hatusta kenellekin.
Hei, loma alkoi. Ei enää työjuttuja.
Miksiköhän opettaja, jonka antamista arvosanoista ei valiteta, joutuisi puhutteluun? Keskusteluja käydään vasta sitten, kun oppilaat ja huoltajat valittavat.
Provo!
Aikanaan kun aloitin opettajana, rehtori otti ennen kevätarviointeja puhutteluun. Kysyi, ymmärrätkö miten tärkeästä paperista nuorille on kyse.
Sanoi, että aina jos numero jää puoliväliin, tilanne ratkaistaan aina nuoren eduksi, että tästä maailmasta ei numerot lopu.
Erittäin hyvä ohje, jota olen sen jälkeen noudattanut. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat aika epäreilulta opettajalta. Varmaan naaman mukaan annat kymppejä sitten kun et kokeiden perusteella... Aika hankala on oppilaan tietää, minkä numeron vedät hatusta kenellekin.
Pidän kaikkien kanssa arviointikeskustelut, kuten kuuluukin. Olemme lähes aina yhtä mieltä. Aloitan kysymällä, mitä oppilas arvelee saavansa. Lähes aina hän sanoo sen arvosanan, johon olen päätymässä tai sitten pykälää alemman.
Ap
Mieluummin numero osaamisen (kokeen pääasiassa) perusteella kuin pärstäkertoimen.
Jos olet taitava opettaja osaat tehdä kokeen joka mittaa opittuja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Provo!
Aikanaan kun aloitin opettajana, rehtori otti ennen kevätarviointeja puhutteluun. Kysyi, ymmärrätkö miten tärkeästä paperista nuorille on kyse.
Sanoi, että aina jos numero jää puoliväliin, tilanne ratkaistaan aina nuoren eduksi, että tästä maailmasta ei numerot lopu.Erittäin hyvä ohje, jota olen sen jälkeen noudattanut. Aina.
No näinhän minä aina teen. Jos ole oikeasti kahden vaiheilla, annan sen paremman. Tietysti. Mistä kohtaa oikein luit muuta?
Sitä paitsi epäreilusta arvioinnista lopulta aina valitetaan. Kukaan ei ole valittanut antamistani arvosanoista kahteenkymmeneen vuoteen.
Jos kokeesi eivät oikeasti mittaa ops:n mukaista osaamista, eihän silloin voi huonojakaan numeroita antaa. Tai itse asiassa minkäänlaisia numeroita, kun et testaa oikeasti osaamista.
Toihan kuulostaa todella reilulta arvostelulta.
Minusta on ok että pitää niin vaikeita kokeita että niistä ei tule kymppejä. Sekin on ok jos ei anna kymppejä kuin erityislahjakkuuksille, mutta silloin kyllä kokeistakin pitää tulla miltei täydet pisteet.
Mutta tuo miltä kuulostaa että et edes ota kokeita huomioon vaan mietit epämääräistä, subjektiivista "osaamista" ilmeisesti tunnilla, vaikuttaa että annat kympit suosikkioppilaillesi.
Valtaa voi käyttää oikein ja valtaa voi käyttää väärin,
Koe mittaa osaamista.
Ei sitä, mitä opiskelija ei osaa.
Jos osaa, pitää olla mahdollisuus saada kymppi.
Et siis osaa tehdä kokeita oikein.
Kun sanon, että koe ei aina testaa sopivalla tavalla, en puhu omista kokeistani. Se on viittaus siihen, kun täällä valitetaan, että kymppi kokeista ei johda kymppiin todistuksessa. Tämän on johduttava siitä, että osa opettajista tykkää vuoden mittaan ilahduttaa helpoilla kokeilla ja vasta keväällä alkaa miettiä opsin kriteereitä. Tämä on sitten tulos. Ollaan pettyneitä ja valitetaan täällä.
Ap
Sun metodisi voidaan silti kokea epäreiluna, vaikkei virallisia valituksia ole tullut. Itse ainakin arkana oppilaana vain nielin harmitukseni. En edes tiennyt lapsena, että se arvosana olisi voinut muuttua jollain valittamisella.
Tuntuu, että haluat jotenkin kyykyttää ja napauttaa oppilaita ja käyttää mielivaltaa.
Provo.
Mutta jos totta, niin ihme, että et ole jo joutunut rehtorin/sivistysjohtajan puhutteluun.