Jääkiekon mm-kisat? Ketä kiinnostaa, kun Suomesta on tullut jalkapallo-yhteiskunta
Hauska huomata, että vaikka Suomi voittaa huomenna jäähockeyn mömmöm-kultaa, niin ei ole maassa havaittavissa minkäänlaista mömmöm-huumaa tai kiinnostusta.
Kaikki kunnia lajille ja kiekkoilijoille. Mutta vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat vihdoinkin tajunneet, että jääkiekko on varsinainen lilliputti-laji.
Siinä menestys on hieno asia, mutta se pitää asettaa oikeisiin mittasuhteisiin. Lajin harrastaja-määrät ovat globaalisti todella pienet. Jää kirkkaasti lähes kaikkien palloilulajien jälkeen. Ne ovat pienet jopa Suomessa. Esimerkiksi jalkapalloa harrastaa Suomessa paljon useampi kuin jääkiekkoa.
Jääkiekolla on jonkinlainen asema noin 10 maassa maailmassa. Yklöslaji harrastaja-määrissä se on vain Canadassa. Jalkapallo on harrastetuin laji noin 200 maassa, ja seuratuinkin laji lähes yhtä monessa.
Tänä vuonna Suomestakin on vihdoin tullut jalkapallo-yhteiskunta. Juuri kukaan ei kohkaa kiekkokisoista, joissa ei edes lajin parhaat pelaa.
Jalkapallon em-huuma on jo nousussa viikko ennen kisoja. Eilen oli YLE puheella koko päivän jalkapallo-teema ja 12 tunnin ennakko-lähetys kisoista. Huuhkajien fanikamaa näkyy kaupoissa ja katukuvassa.
Huuhkajat ovat tehneet käsittämättömän tempun jo selviytymällä kisoihin. Sitä on yritetty 100 vuotta. Se kertoo, miten suuri laji ja vaikea on kuningaslajissa menestyä. Ensi viikolla kansan valtaa huuhkaja-huuma. Jo kisoissa mukana olo on iso asia. Jos saadaan pisteitä ja on hyvät peliesitykset, se on isoa plussaa. Huuhkajat ovat koko kansan huulilla ja sydämellä.
Kommentit (84)
Katson joka ainoan jääkiekko-ottelun. Jalkapallo on tylsää pallon perässä juoksemista, ei riitä mielenkiintoa. Jääkiekossa tapahtuu koko ajan, nautin siitä. Olen 57-vuotias nainen.
Suomi on jääkiekon finaalissa ollut Useamman kerran kun jalkapallon MM, EM- kisojen finaalissa.
Kun ei muuten koskaan edes MM- kisoihin päässytkään !
107- vuotta piti odottaa , että Suomi on EM- jalkapallon kisoissa mukana.
😃 Seuraavat 107- vuotta kai saa odottaa kun tämä Ihme tapahtuu ,
Suomen kaikkien parhain sijoitus Ikinä on vuoden 1912 , neljäs sija jalkapallon EM - kisoissa.😃🇫🇮😁🤣
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten oikeiden kiekon ystävien kunniaksi täytyy kyllä mainita että nämähän ei näistä skoda-cupeista ja höntsäleijonista juurikaan perusta. Seuraavat SM-liigaa/paikkakunnan kiekkoilua ja olympialaisia sekä World Cupia.
Skoda-maajoukkueen "seuraaminen" on puolestaan ainoa kiekkoon etäisesti liittyvä juttu niille, jotka huutavat leijonia suurimpaan ääneen ja rymyävät suihkulähteissä. Siinä heitä tosin kiinnostaa lähinnä massan mukana meneminen ja syy ryypätä, ei niinkään itse laji tai kisat.
Eilinen välierä oli ensimmäinen ottelu, jonka näistä MM-kisoista katsoin. Katson myös finaalin. Ei voisi vähempää kiinnostaa, olenko jonkun mielestä "oikea" fani vai en.
Ja mitä pahaa siinä on, jos tykkää lähinnä turnauksen tuomasta tunnelmasta? Miksi ihmeessä fanitukseen pitäisi liittyä jotain velvollisuuksia? Itsekin nautin juuri siitä eilen, että sain katsoa Suomen matsia kavereiden kanssa kesäisenä lauantaina. Pitäisikö minun nyt hävetä ja katua? :D
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten oikeiden kiekon ystävien kunniaksi täytyy kyllä mainita että nämähän ei näistä skoda-cupeista ja höntsäleijonista juurikaan perusta. Seuraavat SM-liigaa/paikkakunnan kiekkoilua ja olympialaisia sekä World Cupia.
Skoda-maajoukkueen "seuraaminen" on puolestaan ainoa kiekkoon etäisesti liittyvä juttu niille, jotka huutavat leijonia suurimpaan ääneen ja rymyävät suihkulähteissä. Siinä heitä tosin kiinnostaa lähinnä massan mukana meneminen ja syy ryypätä, ei niinkään itse laji tai kisat.
Äskeinen kirjoittaja jatkaa vielä, että en seuraa SM-liigaa enkä paikallista kiekkoilua ollenkaan. NHL:ää seuraan tosi tiiviisti. Olen varmaan ihan vääränlainen fani? Minun pitäisi varmaan lopettaa tällaisesta urheilun seuraamisesta nauttiminen?
Ja jalkapalloväelle on tyypillistä juuri tuollainen lapsellinen nimittely, kuten "Skoda-maajoukkue" ja "kendo". Tosi fiksua!
Mitä luulette, kumpi voittaa tänään kullan. Kanada vai me ?
Se nyt on mulle ihan sama, minkälainen marginaalilaji jääkiekko on. Se vaan kiinnostaa enemmän minua. Jos eukonkanto kiinnostaisi, ja sitä tulisi telkusta, fanittaisin sitä täysillä, ja kun Suomi voittaisi hyppäisin suihkulähteeseen.
Yhtään jalkapalloa, tai jalkapallofaneja mollaamatta, en ymmärrä miten sitä jaksaa katsella. Miehet seisoskelee kentällä, ja siirtelee palloa sinne tänne. Maalin teko vaatii sen, että toisen joukkueen on rikottava, jotta saadaan rangaistuslaukaus. Maalivahdilla ei tässä tilanteessa tee mitään. Maalivahdin ainoa tehtävä, on arvata kumpaan kulmaan pallo tulee, ja kaatua sinnepäin. Koskaan ei onnistu. Muutoin maalivahti onkin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Katson joka ainoan jääkiekko-ottelun. Jalkapallo on tylsää pallon perässä juoksemista, ei riitä mielenkiintoa. Jääkiekossa tapahtuu koko ajan, nautin siitä. Olen 57-vuotias nainen.
Vai tapahtuu kiekossa koko ajan?! Nytkin kun olen kisaotteluja katsonut, niin 2,5 tunnin otteluun kuluvasta ajasta 1,5 tuntia eli yli puolet on pelikatko, jolloin ei tapahdu yhtään mitään. Aika tylsää on ollut suurin osa ajasta näissä Suomen peleissä myös pelin ollessa käynnissä. Pelataan antilätkää, tavoitteena minimoida sekä vastustajan että omat maalit.
Jos pidät jalkapalloa tylsänä, et todennäköisesti ole perehtynyt lajiin, etkä ymmärrä sitä.
Potkupallo? Ketä kiinnostaa kun tänään MotoGP ja F1 osakilpailut.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ainoa mittari kuinka monta maata lajia harrastaa? Jalkapalloa tylsempää katsottavaa on vaikea keksiä,ehkä maalin kuivuminen.
Ei ole ainoa mittari. Mutta se täällä suomessa ärsyttää, että suurin osa suomalaisista ei osaa laittaa jääkiekon mm-kisoja oikeisiin mittasuhteisiin. Itse esimerkiksi tykkään myös pesiksestä, siitä huolimatta että sitä pelataan vain Suomessa. Pesis-väki osaa suhteuttaa asiat, eivätkä kuvittele että superpesiksen mestaruus on jotenkin suuri juttu muuten kuin ehkä paikallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilinen välierä oli ensimmäinen ottelu, jonka näistä MM-kisoista katsoin. Katson myös finaalin. Ei voisi vähempää kiinnostaa, olenko jonkun mielestä "oikea" fani vai en.
Ja mitä pahaa siinä on, jos tykkää lähinnä turnauksen tuomasta tunnelmasta? Miksi ihmeessä fanitukseen pitäisi liittyä jotain velvollisuuksia? Itsekin nautin juuri siitä eilen, että sain katsoa Suomen matsia kavereiden kanssa kesäisenä lauantaina. Pitäisikö minun nyt hävetä ja katua? :D
Olet glory hunter. Miksi et mene paikallisen jääkiekko-seuran peleihin? Jääkiekko kuten muukin urheilu on parasta paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet glory hunter. Miksi et mene paikallisen jääkiekko-seuran peleihin? Jääkiekko kuten muukin urheilu on parasta paikan päällä.
No sitten kai olen "glory hunter", aivan sama :D Lisää tätä jalkapalloväen nimittelyä. Minua ei kiinnosta jokin ihmeellinen aitous fanituksessa.
En mene, koska ei vain kiinnosta. Ihan yksinkertaista. Mikä sinä olet muita ihmisiä määräämään kuinka uheilua kuuluu seurata?
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on mulle ihan sama, minkälainen marginaalilaji jääkiekko on. Se vaan kiinnostaa enemmän minua. Jos eukonkanto kiinnostaisi, ja sitä tulisi telkusta, fanittaisin sitä täysillä, ja kun Suomi voittaisi hyppäisin suihkulähteeseen.
Yhtään jalkapalloa, tai jalkapallofaneja mollaamatta, en ymmärrä miten sitä jaksaa katsella. Miehet seisoskelee kentällä, ja siirtelee palloa sinne tänne. Maalin teko vaatii sen, että toisen joukkueen on rikottava, jotta saadaan rangaistuslaukaus. Maalivahdilla ei tässä tilanteessa tee mitään. Maalivahdin ainoa tehtävä, on arvata kumpaan kulmaan pallo tulee, ja kaatua sinnepäin. Koskaan ei onnistu. Muutoin maalivahti onkin työtön.
Jalkapallossa koko joukkueen on liikuttava yhtenäisesti ja sijoittuminen tärkeää. Kiekossa myös pelaajat joko seisoskelevat kaukalossa tai istuvat kaukalon laidalla suuren osa ajasta, kun on jatkuvasti pelikatko.
Jalkapallossa tilanteet ja maalit ovat paljon näyttävämpiä. Kiekossa kiekon maaliin menemistä ei välttämättä aina edes näe ja huomaa.
Olin kerran hotellissa aamiaisella oltuani työpaikkani kautta jääkiekko-ottelussa edellisenä iltana. Aamiaispöydässä oli Italialainen, joka kuultuaan missä olimme oltu, ihmetteli miten jääkiekkoa voi olla katsomassa. Kiekkohan on niin pieni ja liikkuu niin vauhdilla, ettei sitä näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ainoa mittari kuinka monta maata lajia harrastaa? Jalkapalloa tylsempää katsottavaa on vaikea keksiä,ehkä maalin kuivuminen.
Ei ole ainoa mittari. Mutta se täällä suomessa ärsyttää, että suurin osa suomalaisista ei osaa laittaa jääkiekon mm-kisoja oikeisiin mittasuhteisiin. Itse esimerkiksi tykkään myös pesiksestä, siitä huolimatta että sitä pelataan vain Suomessa. Pesis-väki osaa suhteuttaa asiat, eivätkä kuvittele että superpesiksen mestaruus on jotenkin suuri juttu muuten kuin ehkä paikallisesti.
Onko joku jääkiekkofani ikinä väittänyt, että jääkiekko olisi globaali laji? Vai onko väärin tuulettaa suurieleisesti voittoa jääkiekossa? Jääkiekkofanin pitäisi hiljaa sievästi vain mielessään hymyillä, vai mikä juttu? :D
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä saako Huuhkajat yli 2 miljoonaa katsojaa TV:n ääreen, kuten Leijonat tässä lilliputtilajissa.
Aivan taatusti saa, ihan heittämällä. Kisapaikan varmistanutta Suomi-Liechtenstein ottelua marraskuussa 2019 seurasi 1,9 miljoonaa katsojaa, ja siinä oli sentään kyse karsinnoista, ei itse kisoista ja se tuli neloselta jonka urheilulähetykset eivät koskaan kerää niin paljon katsojia kuin ylen lähetykset, joilta jalkapallon em-kisat tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En minä ollenkaan hauku ketään joka katsoo vain arvoturnaukset, kyllä moni seuraa jalkapallon osaltakin vain arvokisat. On ihan ok olla kasuaalifani. Ja tästähän tässä "Huuhkaja-huumassa" on kyse. Mutta tosiaan omistautuneet lätkäfanit seuraa sitä ympäri vuoden, maksavat kanavapaketista ja ovat hereillä katsomassa änäriä keskellä yötä.
Eikä tosifania tosiaan jaksa kiinnostaa katsoa NHL-hokin jälkeen jotain Skoda-läpsyttelyä. Tottunut nopeaan taitokiekkoon jonka selostaa Antti Mäkinen, ja yhtäkkiä siellä onkin Leijonat top 100 pelaajan ulkopuolelta ja selostajana ölisee Antero Mertaranta. Siitäkö pitäisi sitten innostua? JA SIEEEELLLÄ LEPÄÄ! Minun kaukosäätimeni, nimittäin. Ei tule katsottua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin negatiiviset tunnot futiksesta, kamalaa suhmurontia jo junioritasolla, lasten ikävää kohtelua, viestintä olematonta, mitään vanhempainillassa luvattua ei edes yritetä pitää, että toivon kaikesta sydämestäni, että Suomi häviää joka ottelunsa EM-kisoissa ja poistuu kisoista ivanaurun saattelemana. Tämä kaataisi kylmää vettä näin lajissa sikailevien päälle ja saattaisi jopa herättää heidät etsimään uusia toimntamalleja.
Ja jääkiekossa tätä ei tapahdu.
Mikä alemmuuskompleksi teillä jalkapallofaneilla on? Aina pitää itkeä siitä että jalkapallo on suositumpi laji maailmalla mitä jääkiekko? Totta, mutta se ei pidä paikkaansa Suomessa. Suomalaista jalkapalloa voi edes hädin tuskin sanoa jalkapalloksi, taitoa ei nimeksikään kuin parilla pelaajalla, muut vain potkivat palloa ja kierivät nurmikolla.
Jalkapallo kiinnostaa itseäni, mutta jääkiekko ei edes vähää alusta. Tuskin katson edes finaalia tänään.
Huvitti silti nuo ap:n fiilistelyt Huuhkajien käsittämättömästä saavutuksesta. Eihän niihin kisoihin pääse kuin 24 maata, eli suurin piirtein puolet Euroopan maista. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pelistä mitään tajua, niin parempi katsoa sitä maalin kuivumista tai ihanaa takkavideota.