Alakoulun numeroarviointien perusteet?
Osaisiko joku kertoa alakoulun numeraalisten arviointien perusteista?
Käytännössä siis kiinnostaa, mitä vaaditaan esim. 8, 9 tai 10 arvosanan saamiseen. Varmasti opettajissa ja kouluissa voi olla eroja, mutta noin niin kuin yleisluonteisesti.
Kommentit (9)
Ei kannata vielä olla huolissaan jos ei tullut kymppiriviä
Lue vaikka täältä:
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/419550
En ole vähään aikaan työskennellyt peruskoulussa, mutta muistaakseni kriteerit oli määritelty vain arvosanalle 8. Siitä sitten johdetaan muut arvosanat. Kaiketi juuri lähiaikoina on lisätty kriteereitä useammalle arvosanalle.
Arvosanaan vaikuttaa hyvin monta seikkaa ja arviointi on käsityötä. Opettajat miettivät arvosanoja, pohtivat usein kahden vaiheilla. Aukotonta määrittelyä tuskin löydät mistään. Mutta kyllä alakoulun arvosanoista voi jotain päätellä lapsenvahvuuksista ja heikkouksista. Muuta merkitystä arvosanoilla on sitten vasta peruskoulun päättövaiheessa. Se onkin sitten yksi syvä suo. Ilman valtakunnallisia kokeita (vrt. Ylioppilaskokeet) eri kouluista saa samalla osaamisella eri arvosanoja.
Ei ole mitään yleisiä perusteita. Tietysti kokeet vaikuttavat eniten todistuksen numeroon. Kokeet taas voidaan arvioida niin monella eri tavalla, että välttämättä edes koulun sisällä ei arviointi ole samanlaista rinnakkaisluokilla.
T: ison alakoulun luokanopettaja
Hohhoijaa. Kaikki mahdolliset kriteerit ja tavoitteet peruskouluun liittyen ovat ihan julkista tietoa. Kaikki, mitä on opettajille mistään heidän työhönsä liittyvästä osviitaksi annettu, on netissä. Oletko kokeillut esimerkiksi Googlea?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään yleisiä perusteita. Tietysti kokeet vaikuttavat eniten todistuksen numeroon. Kokeet taas voidaan arvioida niin monella eri tavalla, että välttämättä edes koulun sisällä ei arviointi ole samanlaista rinnakkaisluokilla.
T: ison alakoulun luokanopettaja
No tämähän ei pidä sitten lainkaan paikkaansa. Totta kai on yleisiä perusteita. Opsissa kuvataan kyllä, missä asioissa oppilaan pitäisi osaamista osoittaa.
Sitä paitsi on virkavirhe perustaa arvosana kokeisiin, koska opsin mukaan arvioinnin tulee perustua monipuoliseen näyttöön. Kokeita ei opsin mukaan ole edes mikään pakko pitää.
Kokeiden vaikutus vääristää. Voi olla täys 10 ymmärtämättä asiasta yhtikäs mitään lukutoukalla
Nostelen, ettei häviäisi heti..