Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutko lapsillesi tiuskimalla?

Vierailija
21.08.2006 |

Käväisin juuri kaupassa ja jäin miettimään mahtoiko jokaisella vastaan tulleella äidillä olla huono päivä. Jokainen, joka kaupassa sattui lapsineen vastaan, tiuski tai ärhenteli lapsilleen. Eivätkä lapset edes käyttäytyneet mitenkään erityisen huonosti.

Lieneekö tämä joidenkin äitien tapa puhua lapsilleen? Onko se sinun tapasi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia itsejämme virheinemme ja hyvine puolinemme. Pahoja tekoja pyydämme vielä anteeksi puolin ja toisin.

Eli joskus puhumme myös tiuskimalla.

Vierailija
2/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin, jos olen väsynyt.

Mutta mielestäni kuitenkin aika harvoin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei uskalleta komentaa ihmisten kuullen, joten heille mieluummin tiuskitaan koko ajan, jotta he eivät tekisi mitään väärin. Ulkomailla ollessani en tainnut ikinä kuulla tuollaista tapaa puhua lapsille. Täällä taas kuulen sitä jatkuvasti.

Vierailija
4/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan n. kerran viikossa karjun eli komennan erittäin kovalla äänellä. Aina kaduttaa jälkeenpäin, tiedän että äänen korottaminen ei ole oikein, tiukasti sanomisen pitäisi riittää.

Vierailija
5/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olen tarkoituksella yrittänyt vähentää sitä. Jos olen vihainen kerron sen mieluummin muulla tavalla. Lapsella kun ei ole juurikaan puolustautumiskeinoja tiuskimista vastaan.

Vierailija
6/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsia ei uskalleta komentaa ihmisten kuullen, joten heille mieluummin tiuskitaan koko ajan, jotta he eivät tekisi mitään väärin. Ulkomailla ollessani en tainnut ikinä kuulla tuollaista tapaa puhua lapsille. Täällä taas kuulen sitä jatkuvasti.

Vierailija
7/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkailemassa muita asiakkaita? Vai miksi? Minusta on tosi omituista, kun täällä joku aina jatkuvasti kommentoi muita asiakkaita.

Minä ainakin menen kauppaan ostamaan ruokaa, vaippoja, vaatetta, vessapaperia...

Vierailija
8/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä näe mitään mitä ympärilläsi tapahtuu? Hämmästyttävää.

Ilmeisesti puhut lapsillesi tiuskimalla, kun noin otit aloituksesta itseesi?

Vierailija:

tarkkailemassa muita asiakkaita? Vai miksi? Minusta on tosi omituista, kun täällä joku aina jatkuvasti kommentoi muita asiakkaita.

Minä ainakin menen kauppaan ostamaan ruokaa, vaippoja, vaatetta, vessapaperia...

Vierailija
9/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kun ollaan porukassa jossain, mukana siis lapsia ja aikuisia, aikuisille puhutaan normaalista ja lapsille asiat sanotaan tiuskivalla äänellä. Ihmiset eivät varmasti tajua itse ollankaan käyttäytyvänsä niin. Olenkin koittanut kiinnittää huomiota itse siihen, että puhun lapsilleni samalla äänensävyllä kuin muillekin. Joskus tästä miehenikin kanssa puhuttiin, kun huomasin, että hänelläkin meni puhe tiuskivaksi, vaikka tyttömme käyttäytyi ihan fiksusti. Pyysin minullekin huomauttamaan, jos sorrun tapaan.

Vierailija
10/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono käytös kyllä sattuu silmiini ja korviinikin. Lasten tai aikuisten.

Vierailija:

Vierailija
11/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, asun Hesassa, käyn tosi isossa lähikaupassa, enkä kyllä tosiaankaan huomaa, keitä muita siellä on tai mitä nämä tekevät. Minusta on ihanaa olla siellä omine ajatuksineni ja asioineni!

En tiuski lapsilleni ja kaupassa käyn ilman lapsia.

Ihmettelen vaan, kun täällä aina joku jaksaa miettiä ja pohtia loputtomiin jonkun ventovieraan käytöstä jossain maitokaapilla tai pakastealtaalla.

17

Vierailija
12/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin kyse on siitä, että lapset saavat olla lapsia. Tietynasteinen riehakas käytös hyväksytään, mutta liiallisuudet karsitaan tiukasti komentamalla. Lapsia kohtaan käyttäydytään muutenkin paljon paremmin kuin täällä.

Vierailija:

Ulkomailla voi myös hiukan napata tukasta kiinni jne

Vierailija
13/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...ventovieraan käytöstä jossain maitokaapilla tai pakastealtaalla.

17

Kuten tästäkin ketjusta huomataan =)

Ja kyllä, itsekin huomaan tiuskivani lapsille joskus ihan turhasta. Mutta jospa onnistuisin vähentämään sitä, jos oikein yritän.

Vierailija
14/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että tiuskimalla välttäisin tuon karjumisen, eli päästän tilanteet liian pitkälle ja pinna palaa sitten kunnolla.

Tiuskiminen on inhottavaa, mutta karjuminen vielä pahempaa:(

Vierailija
15/15 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en tiedä miten kenenkin päivä on siihen saakka mennyt jne, mutta silti se kuulostaa joskus todella pahalle. Tarkoitan siis tilanteita, joissa lapsi ei tee (ainakaan minun mielestäni) mitään väärää tms. vaan äiti/isä puhuu hänelle koko ajan kamalan rumasti. Näitä tilanteita näkee ja kuulee milloin missäkin jos ollaan " ihmisten ilmoilla" ja samassa paikassa pidempään muiden perheiden kanssa. Minkäänlaisia ohjeita tai pyyntöjä siitä miten käyttäytyä ei anneta nätisti (esim kaupassa, uimarannalla, ravintolassa) vaan heti aletaan manata ja tiuskia.

En pidä moisesta yhtään, eikä se minusta kuulu normaalitilanteisiin, hermojen menetykset sun muut sitten erikseen. Ellei sitten hermot ole näillä vanhemmilla lopullisesti menneet.. Ja ei, en ole itsekään pyhimys, olen tiuskinut ja kironnutkin lapsilleni, mutta en puhu lapsilleni jatkuvasti niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan