Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kympin todistuksesta ei saa iloita?

Ihmettelen
05.06.2021 |

En ollut itse kympin oppilas kouluaikana. Kotioloni olivat huonot ja opiskelu oli vaikeaa. Lukion tahkosin kuitenkin läpi.
Nyt valmistujaispäivänä netissä pyörii taas nämä hieman syyllistävät ja "lohduttavat" runot, kuinka huono koulumenestys on ok ja niistäkin huonoistakin arvosanoista pitäisi iloita ja olla itseensä tyytyväinen.
Ihan ok asia, mutta en ymmärrä miksi tähänkin on liitetty syyllistäminen kympin oppilasta kohtaan. Kympeistäkö ei saa iloita? Yleensä ne ovat kovan työn takana ja ehkä perhe-elämä on ollut hyvää, on saanut kotoa tukea. Ei se ole muilta pois!

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan johtuu siitä että ne kympin oppilaat luulevat itsestään liikoja jatko-opintoja ajatellen?

Itse olin kasin oppilas lukiossa mutta valmistuin yliopistosta DI alalta jonka 60% keskeytti vaikeuden takia, luin huvin vuoksi toisen DI alan opinnot laajana sivuaineena, ja töiden ohessa tein vielä KTM tutkinnon.

Pääsin myös kaikkiin yliopistoihin joihin hain, mm Aalto-yliopistoon keskivertoa paremmilla hakupisteillä.

Mihin niitä lukion kymppejä tarvii?

Vaikka osaamisensa osoittamiseen? Kympeillä ja laudatureilla pääsee yliopistoon, kasin todistuksella menet pääsykokeisiin.

Mikä ongelma on mennä pääsykokeisiin jos osaaminen hakemaansa alaan riittävä? En minä ainakaan hermoillut pääsykokeita mitenkään ja kuten sanoin, mm Aaltoon (TKK) keskivertoa paremmilla hakupisteillä pääsi.

Jos pääsee hakemaansa yliopistoon muutenkin, miksi uhrata lukiossa sosiaalisen elemänsä pänttäämiseen?

Miksi kuvittelet, että kympin oppilaalla ei ole sosiaalista elämää? Ei ne vietä aikaansa pänttäämällä ja juuri siksi ne on kympin oppilaita. Niistä tulee sulle pomoja.

Ulkolukija ei ole kympin oppilas.

Mikä ihmeen ulkolukija?

-ohis

Vierailija
42/43 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan johtuu siitä että ne kympin oppilaat luulevat itsestään liikoja jatko-opintoja ajatellen?

Itse olin kasin oppilas lukiossa mutta valmistuin yliopistosta DI alalta jonka 60% keskeytti vaikeuden takia, luin huvin vuoksi toisen DI alan opinnot laajana sivuaineena, ja töiden ohessa tein vielä KTM tutkinnon.

Pääsin myös kaikkiin yliopistoihin joihin hain, mm Aalto-yliopistoon keskivertoa paremmilla hakupisteillä.

Mihin niitä lukion kymppejä tarvii?

Itse olin kympin oppilas lukiossa, DI:n papruja en tehnyt loppuun asti, en siksi että olisi ollut vaikeaa, vaan siksi että olin jo töissä enkä tarvinut niitä mihinkään.

Mihin niitä koulutuksia tarvii?

Meillä työpaikoissa on edellytyksenä DI:n koulutus ja tekn.yo. ei ole DI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullutkaan, ettei todistuksestaan saisi iloita. Olipa sitten kyseessä kymppirivinen tai muita numeroita täynnä oleva. Outoa.

Toivoisin tämän kouluvuoden loppumisen todistuksineen olevan jokaiselle koululaiselle ilon ja ylpeyden paikka. Että on oppinut ja kummallisesta korona vuodesta selvinnyt. Mutta tiedän, että moni koululainen ei sitä iloa saa kokea. Aina on joku nyreilemässä ja valittamassa, vaatimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi