Velalliset aina kitisevät, jos heiltä ollaan perimässä rahaa tai ulosmittaamassa omaisuutta
Sosiaalisessa mediassa oli aikoinaan kaverina pari tyyppiä, jotka olivat omaa typeryyttään perseilleet raha-asiansa ja aina kuulosti, että perintätoimistot ovat tunteettomia mulkkuja. Itsessä ei toki vikaa ollut, että oli tilanteensa siihen pisteeseen ajanut.
Sama on, kun katsoo televisiosta sarjaa ulosottomiehistä. Ulosmitattavat usein alkavat uhkailemaan ja riehumaan, vaikka hyvin tietävät olevansa velkaa.
Se vain on niin, että niin makaa kuin petaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kitisevät velalliset eivät erota sanojen laina ja lahja eroa.
Sellaisia ne persut ovat.
Suomessahan voi mennä korkoihin ja perintäkuluihin monta kertaa enemmän kuin mitä velka oli. Velkojat siis vain nostavat velalliselta perintäkuluja, rahaa menee ja laina ei pienene ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan voi mennä korkoihin ja perintäkuluihin monta kertaa enemmän kuin mitä velka oli. Velkojat siis vain nostavat velalliselta perintäkuluja, rahaa menee ja laina ei pienene ikinä.
Vaikka minä en lähtökohtiaan velallisia sääli vähääkään, koska itse olen myös välillä joutunut elämään kädestä suuhun velkaa tekemättä. Edes makaroniin ei ole ollut joskus varaa kuin pelkkää ketsuppia päälle laittaa, ja leivän päälle joskus taas pelkkää halvinta margariinia.
Mutta tuo on tosiaan järjetön epäkohta, että velka voi paisua moninkertaiseksi pelkillä koroilla. Sellainen ei pitäisi modernissa yhteiskunnassa olla edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Velathan pitäisi maksaa kyllä, mutta perintäyhtiöiden toiminta on usein tosi törkeää, jopa lainvastaista.
Tämä aika uusi artikkeli, valitettavasti vain tilaajille, mutta ingressistä käy ilmi ydinviesti:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000007970781.html
Mutta eipä juurikaan aiheesta keskustella, Marinin aamupalat esim. kun ovat niin tärkeitä puida viikkotolkulla....
Asiasta on vaikea keskustella kun ei tiedä mitä jutussa väitetään.
Totuus on se että perintätoimi on Suomessa tiukasti säädelty ja esimerkiksi kuluille on perintälaissa asetettu varsin kohtuulliset maksimit. On vaikea uskoa että perintätoimistot toimisivat lainvastaisesti koska hehän valmistautuvat viemään saatavakanteensa oikeuteen. Siellä sekä saatavan että perintätoimien laillisuus varmistetaan aina.
Todellakin ON ihmisiä, joille velan ottaminen on ihan helppoa, mutta sen takaisin maksaminen on ikään kuin sen velkojan ilkeyttä ja ymmärtämättömyyttä. Lainataan vaikka kaverilta "kovassa hädässä" tonni, ja sovitaan sen takaisin maksamisestakin, mutta kun tulee sen maksun aika, ollaan niin kuin ei muistettaisi ollenkaan koko tonnia. Siinä sitten toinen odottaa ja odottaa ihmeissään, että eikö sitä maksua meinaa tullakaan.
Ja jos sen tonnin lainannut on niin "kiltti," että ei ala siitä mitään puhumaan, vaan odottele vain vaikka kuinka kauan, niin takuuvarmasti ei sitä tonniaan saa koskaan takaisin.
Aina jää sen lainaajan tehtäväksi muistuttaa siitä tonnista, vaikka itse asiassa sen velallisen pitäisi itsensä hoitaa asia sovitusti. Mutta ei. Jos olet niin lammas, että et muistuttele, niin et saa rahaasi ikinä.
Ja sitten kun muistuttaa velasta, saa vastaansa närkästyneen ilmeen ja kysymyksen, että oletko nyt kuinkakin sitä tonnia vailla? Oletko niin pikkumainen, että alat sitä nyt vaatimaan, vaikka mulla on menoja joka puolelle, ja on muutakin huolta tässä kuin joku tonni sulle. Lapsellekin pitäisi ostaa sitä ja sitä, mutta jos olet noin inhottava, että et edes lasta ajattele, niin vie sitten ne viimeisetkin pennoset. Nyt jää sitten lapsi ilman sitä ja sitä.
Eli syyllinen olet lopulta sinä itse ja paskantärkeä rahoistasi. Kylmä ja kova ihminen.
Ei yhtään ajatella sitä, että tämä kylmä ja kova ja paskantärkeä ihminen lainasi tonnin omista rahoistaan, ja sen takaisinmaksusta tehtiin ihan sopimus.
Ole joutunut tämän prosessin kokemaan kahden ihmisen kohdalla, enkä enää lainaa rahaa kenellekään. Nämä ihmiset on sitten kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, hyvinhän tämä sitten meni - heidän puoleltaan. Morjestetaan iloisesti ja ollaan kuin ei mitään.
Itse en voisi elää, jos tietäisin olevani jollekin pystyssä rahaa, enkä vain maksaisi.
Toinen näistä rahanlainaajista on velkaa kuulemma vähän joka puolelle, mikä onkin sitten syy siihen, ettei voi maksaa mitään kenellekään. Mistäs otat, kun ei ole? Tämän ihmisen olen myöhemmin todennut melko tyypilliseksi narsistiksi. Hän on sitä mieltä, että hänen elämänsä ikään kuin kuuluu toisten rahoittaa. Hänhän on niin mainio ihminen.
Silti uskon siihen, että ihmiset menisivät helpommin töihin ja maksaisivat lainaansa ( eivätkä jättäytyisi työttömyyskorvaukselle), jos heille jäisi ulosmittauksenkin jälkeen enemmän rahaa kuin työttömänä ollessaan.
Siinä tv-ohjelmassakin ne ulosmitattavat on kyllä uskomattomia urpoja. Luulevat, että rähinöimällä ja uhkaavasti käyttäytymällä asialle viitataan lopulta kintaalla ja heidän ei tarvi maksaa mitään.