Sitkeä akne selässä - miten eroon?
Vuosikausia on ollut satoja finnejä selässä, osa isoja ja kipeitä ihon alla.
En ole tehnyt asialle koskaan mitään.
Nyt sitten sain ihotautilääkäriltä 4 kk sitten Skinoren voidetta, jota käytin pari kuukautta ilman tuloksia.
Samalla aloin harjaamaan selkää harjalla suihkussa aknepesuvoiteella (suihkusaippua / puhdistustuote apteekista tarkoitettu akneen naamalle ja selälle) joka ilta ja huolehdin, että heti hikivaatteet pois ja pesuun, petivaatteiden pesu joka viikko, puhtaat paidat joka ikinen aamu päälle.
Ei mitään tuloksia.
Olen nelikymppinen. Naamassa ei ole finnejä.
Kommentit (17)
Ihan kannataa pyytä terveyskeskus tai yksityinen lääkäri asema.tai koululääkäri,työpaikka lääkäri: Lähete julkisen sektorin ihotauti plk.Saat oikeat lääkeet pahan akneen ,myös jos on kasvoissa.Kun heti saa lääkitys,myös läket alkaa toimia .Tärkein ei jää akne arpia.Ne ei ole kivoja vaikutaa psyyke. En aliarvioi terveyskeskus lääkäri.Ovat yleislääkäreitä.Joten ihotauti lääkäri on num. 1. asiantuntia.
Mulla auttoi shampoon vaihto mahdollisimman hellään ja hajusteettomaan. Kaikki näpyt katosivat. Lisäksi aloin pestä hiukset useammin pää alaspäin niin, että shampoo ja hoitoaine eivät valu pitkin selkää.
Olen käyttänyt jo vuosikausia hajusteettomia shampoota, hoitoainetta ja vartalonpesuainetta. LV tai Erisan.
Ja nyt kun aloin pesemään selkääni erikoistuotteella, tein sen vasta sitten, kun olin pessyt hiukseni ja huuhdellut hoitoaineet pois.
Eli ihan vikana pesin selän.
Niin ja pyyhkeet ja yöpaidat menevät tiuhaan pesuun.
ap
Ei kannata pestä ihon omia rasvoja pois, ei auta mitään pesu. Jos jättäisit maitotuotteet/kaiken prosessoidun ruuan pois niin luultavasti auttaa.
Maitotuotteita käytän paljon. Vaikuttaako se muka selkään? Naamassa ei ole finnejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pestä ihon omia rasvoja pois, ei auta mitään pesu. Jos jättäisit maitotuotteet/kaiken prosessoidun ruuan pois niin luultavasti auttaa.
Jep, huomatttu. Selkä ihan samanlainen pesin sitä tai en.
Pesu ja harjaus aknetuotteella ei ole auttanut pätkääkään.
Retinoli voisi auttaa. Mutta pitää jaksaa käyttää yli kuukauden, ennen kuin tuloksia näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt jo vuosikausia hajusteettomia shampoota, hoitoainetta ja vartalonpesuainetta. LV tai Erisan.
Ja nyt kun aloin pesemään selkääni erikoistuotteella, tein sen vasta sitten, kun olin pessyt hiukseni ja huuhdellut hoitoaineet pois.
ap
Mä vaihdoin luonnonkosmetiikkapuolen shampooseen, jossa ei ole myöskään silkoneja tai parabeneja tai whatever noissa marketin shampoissa onkaan. Mutta jos mikään ei auta niin onpa kurja. Ei auta kuin varmaan käväistä uudestaan ihotautilääkärillä, jos hänellä olisi muita ideoita. Kuulostaa että olet melkein kaiken muun jo koettanut. Onko ruokavalio kunnossa?
Mutsi 4.3. kirjoitti:
Ihan kannataa pyytä terveyskeskus tai yksityinen lääkäri asema.tai koululääkäri,työpaikka lääkäri: Lähete julkisen sektorin ihotauti plk.Saat oikeat lääkeet pahan akneen ,myös jos on kasvoissa.Kun heti saa lääkitys,myös läket alkaa toimia .Tärkein ei jää akne arpia.Ne ei ole kivoja vaikutaa psyyke. En aliarvioi terveyskeskus lääkäri.Ovat yleislääkäreitä.Joten ihotauti lääkäri on num. 1. asiantuntia.
Olen nelikymppinen ja kävin ihan yksityisellä ihotautilääkärillä, jonka määrämä voide ei auttanut yhtään.
Älä pese ja hinkkaa ihon rasvoja pois!
Lääkäriin -> Roaccutan-resepti. Loppuu finnien kehittyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mä vaihdoin luonnonkosmetiikkapuolen shampooseen, jossa ei ole myöskään silkoneja tai parabeneja tai whatever noissa marketin shampoissa onkaan. Mutta jos mikään ei auta niin onpa kurja. Ei auta kuin varmaan käväistä uudestaan ihotautilääkärillä, jos hänellä olisi muita ideoita. Kuulostaa että olet melkein kaiken muun jo koettanut. Onko ruokavalio kunnossa?
Millä tavalla kunnossa? En syö punaista lihaa lainkaan ja käytän paljon maitotuotteita.
Mullakin tulee selkään ja takapuolee kipeitä, isoja finnejä. Lisäksi kaulaan pienempiä. Mitkään iholle levitettävät hoitotuotteet eivät ole auttaneet. Toivottavasti saat apua! Käy sitten kertomassa meillemuille mikä auttoi.
mulla lähti e-pillereiden kanssa selästä ja naamasta. oli paha, apteekin voiteita ja kaikkia kotikonsteja kokeiltiin äidin kanssa. oon 17, jos sillä jotain väliä.
Minulla on sama ongelma. Hiukan on kyllä näppyjä myös muualla joskus, mutta selkä selkein ongelma. Ne ovat hormonaalisia ja siksi en usko, että ruokavaliolla on paljoa merkitystä, koska muutoin olisi varmaan naamassakin.
En ole aikonut käyttää Roaccuttania tähän, sillä pelkään sen aiheuttavan ihon kuivumisen vuoksi ennenaikaista vanhenemista ja kuuri tuntuu muutenkin liian rankalta ongelmaan nähden. Olen myös joskus syönyt antibioottikuureja, mutta niiden tulokset ovat laihat ja kestävät vain sen ajan, kun niitä syö, joten eivät mielestäni ole ratkaisu ongelmaan. Ehkäilypillereitä en voi syödä migreenin takia.
Tämän vuoksi olen nyt yrittänyt ulkoisilla tököteillä hoitaa ongelmaa. En ole näpyistä päässyt vielä kokonaan eroon, mutta olen havainnut noin vuoden aikana muutosta kuitenkin parempaan. Olen käyttänyt Acnex-liuosta aamuin ja illoin selälle ja siihen päälle Humektan-voidetta. Lisäksi pesulle mennessä laitan Basiron-geeliä, jonka pitää antaa vaikuttaa 10 min ja sitten pestä pois. Pesen ihon LV-puhdistusgeelillä. Basiron värjää vaatteita, joten sen kanssa pitää olla varovainen. Noita voisit sinäkin kokeilla, mutta ei kannata odottaa tuloksia heti. Basiron vaikuttaa nopeammin, mutta Acnex ehkä pitkäkestoisemmin, sillä aikaisemmin yritin käyttää pelkkää Basironia, eivätkä sillä lähteneet. Basironin värjäysongelma myös vaikeuttaa käyttöä, mutta Acnexia voi käyttää joka päivä. Nyt alkaa olla sellainen tilanne, että voisi miltei käyttää selkääkin paljastavia paitoja.
Nuo mainitsemani tökötit saa apteekista.
Suvussa esiintyy aknea, osalla pahat aknearvet kasvoissa ja kropassa, kun aikanaan ei ollut hoitokeinoja. Itselläni testattiin eri voiteita ja viimeinen konsti oli 3kk antibioottikuuri, joka auttoi vaivaan. Tosin tuo kuuri piti ottaa talviaikaan, kun olisi aiheuttanut kesällä auringon kanssa jonkinlaisia ihoreaktioita. Suosittelen kyllä ensimmäisenä ihotautilääkäriä, joka pystyy arvioimaan, mikä hoito tehoaa parhaiten itsellesi, kyseessä voi olla sellainenkin ihosairaus, joka vaatii tarkempaa selvittelyä esim. hormonaalisia tai autoimmuunitekijöitä.
Toivottavasti iän myötä ongelma poistuu.