Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkyys ja persoonallisuus - pitäisikö älyykkyys määritellä uudelleen?

Vierailija
03.06.2021 |

Kaikilla persoonallisuustyypeillä on vahvuuksia ja heikkouksia. Jotkut persoonallisuudet ovat kuitenkin selkeästi yliedustettuina kun puhutaan korkeasta ÄO:sta. Tuntuu ikään kuin kaikille persoonallisuustyypeille olisi jaettu henkisen kapasiteetin resursseja suurin piirtein sama määrä ja ne resurssit jakaantuvat eri tavalla. Esim Aspergerit ovat usein korkealla ÄO:lla varustettuja, mutta se johtuu siitä, että heidän heikko sosiaalinen tilannetaju vapauttaa resursseja muuhun käyttöön.

Pointtini on, että jos nämä resurssit kerääntyvät yksilötasolla niin, että ne aikaansaa korkean ÄO:n, onko tämmöinen ihminen automaattisesti älykäs verrattuna niihin joilla resurssit kerääntyvät muille osa-alueille, mutta ÄO on matalampi? Miksi tietyille alueille kerääntyneet (korkea ÄO) on älykkyyttä, mutta muille osa-alueille jakaantuessaan taitoja, esim sosiaaliset taidot jne.

Huom: Tämä ei ole yritys tehdä kaikista ihmisistä yhtä älykkäitä. Joillekin ihmisillä on enemmän resursseja jaettavaksi kuin toisilla. Mutta persoonallisuustyypeillä voisi kuvitella olevan sama määrä resursseja jaettavaksi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kiinni persoonasta!

Älykkäät blondit saavat mahansa pömpöttämään

Te muut jäätte ilman ja kohtunne kuihtuu

-ap

Vierailija
42/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kuvaajasta selviää, miksi johtajat on miehiä ja miksi miehien kuuluu saada enemmän palkkaa.

Fakta: Miesten älykkyysjakauma on laajempi.

Seuraus: Käytännössä kaikki erittäin älykkäät ovat miehiä.

Tutkimus:

Ulster Institute for Social Research:

https://www.researchgate.net/publication/309120677_Sex_differences_in_i…

Tulos:

Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ

Lausuma:

Dr Paul Irwing, a senior lecturer in organisational psychology at Manchester University:

"There are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women."

https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat tutkitusti naisia älykkäämpiä

" ...  we found that the average IQ of men is 4.6 points higher than that of women ..."

Miehillä on korkeampi älykkyysosamäärä kuin naisilla.

https://www.nature.com/articles/nature04966

Vierailija
44/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihastunut johonkin pseudotieteelliseen mbti-hömppään jossa kaikki persoonallisuudet kehutaan maasta taivaisiin ja haluaa nyt itsekin tulla noteeratuksi samalla tavalla älykkyysjaottelussa.

Vierailija
45/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei voi olla älykkäitä. Kukas sitten hoivaisi ja siivoaisi?

Eikö älykäs ihminen kykene hoivaamaan ja siivoamaan? Kyllä kykenee, perustaitoja ihmisellä jonka tulisi olla jo luonnostaan fiksu ja älykäs olento.

Kyse on priorisoinnista. Minä en priorisoi siivoamista kovin korkealle, koska se ei tee minusta parempaa millään tavalla. N

Miten siivoamatta jättäminen tekee sinusta paremman?

Ääh. En ole sanonut etten siivoa, se ei ole prioriteeteissani korkealla. Toinen ääh. Minulle jää enemmän aikaa muuhun kehittävään toimintaan. 

Vierailija
46/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki aspergerit ole älykkäitä.

Eivätkä kaikki älykkäät ole aspergereita.

Vierailija
47/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista huuhaata nämä persoonallisuustyypit. Miksi et jaa ihmisiä sen mukaan minkälaisista pyöryköistä ihminen tykkää ja määrittele sitä kautta älykkyyttä? Ymmärrätkö nyt mikä on ongelma?

Lohipullat ja falafelit ovat parhaita ja te muut olette väärässä.

T. ÄÖ 142, ap:n mukaan minun pitäisi olla lukemassa hiljaa jotain älykkökirjaa yksin nurkassa eikä kirjoittamassa turhanpäiväistä impulsiivista trollijaskaa vauvapalstalle.

Vierailija
48/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat sekottaa nyt mm temperamentiin ja älykkyyden. 

Ja esimerkiksi itse olen varsin impulsiivinen ja on myös ADHD-diagnoosi. Silti opiskelen yliopistossa alaa johon todella harva pääsee sisään. 

Oliko hakijoiden älykkyys mitattu? Se mitä sanoit ei tarkoita sinun olevan älykäs, ymmärrätkö?

Vierailija
49/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista huuhaata nämä persoonallisuustyypit. Miksi et jaa ihmisiä sen mukaan minkälaisista pyöryköistä ihminen tykkää ja määrittele sitä kautta älykkyyttä? Ymmärrätkö nyt mikä on ongelma?

Lohipullat ja falafelit ovat parhaita ja te muut olette väärässä.

T. ÄÖ 142, ap:n mukaan minun pitäisi olla lukemassa hiljaa jotain älykkökirjaa yksin nurkassa eikä kirjoittamassa turhanpäiväistä impulsiivista trollijaskaa vauvapalstalle.

Juurikin näin. Ääni lohipullille. 

Vierailija
50/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja esimerkiksi itse olen varsin impulsiivinen ja on myös ADHD-diagnoosi. Silti opiskelen yliopistossa alaa johon todella harva pääsee sisään. 

Taidat sekoittaa älykkyyden ja opiskelun. 

Vierailija
51/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaattinen lahjakkuus on ainoa oikea älykkyyden mitta.

Kaikki muu on hiukan sitä sun tätä, selittelyä.

Vierailija
52/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä jotka perustelevat opiskelupaikallaan kaiken, nyt älyn. Temperamentti: impulsiivinen, adhd, opiskelee yliopistossa = uniikki limahiutale, katsokaa minua. 

Vierailija
53/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö älykäs ihminen kykene hoivaamaan ja siivoamaan? Kyllä kykenee, perustaitoja ihmisellä jonka tulisi olla jo luonnostaan fiksu ja älykäs olento.

Kyse on priorisoinnista. Minä en priorisoi siivoamista kovin korkealle, koska se ei tee minusta parempaa millään tavalla. N

Se on jo eri asia. Ei se myöskään tee sinusta älykkäämpää ihmistä.

Vierailija
54/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti älykkyyttä ei voi mitata tarkasti, vaikka useimmat sen havaitsevat. Historia on kuitenkin täynnä esimerkkejä älykkäistä ihmisistä, joita on vainottu ja kidutettu sanojensa vuoksi. Poliitikot itseasiassa vihaavat älykkäitä ihmisiä, koska he näkevät heidän piilomotiiviensa taakse röntgensäteen tehokkuudella.

Hyvä ja pohdinnan arvoinen kommentti ihan kaikille.

Vierailija
55/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole huuhaata kuitenkaan vaan sinä ey ymmärrä.

Vierailija
56/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siivoamatta jättäminen tekee sinusta paremman?

Ääh. En ole sanonut etten siivoa, se ei ole prioriteeteissani korkealla. Toinen ääh. Minulle jää enemmän aikaa muuhun kehittävään toimintaan. 

Enemmän olisi kuitenkin enemmän. Muista myös siivota.

Vierailija
57/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kuvittelee että rikkaat ovat älykkäitä. Esim minä itse en ole paljon käyttänyt resursseja rahan hankintaan. Ja silloinkin uskoisin vaatimattomuuteen eli perustarpeet riittää ja vähän päälle. Hyveellisyyksiin satsaan ja olen vältellyt ahneuksia. Kohtuus on tärkeää myös.

Vierailija
58/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti älykkyyttä ei voi mitata tarkasti, vaikka useimmat sen havaitsevat. Historia on kuitenkin täynnä esimerkkejä älykkäistä ihmisistä, joita on vainottu ja kidutettu sanojensa vuoksi. Poliitikot itseasiassa vihaavat älykkäitä ihmisiä, koska he näkevät heidän piilomotiiviensa taakse röntgensäteen tehokkuudella.

Hyvä ja pohdinnan arvoinen kommentti ihan kaikille.

Ei ole. Perustelehan miksi olisi. Miten poliitikko näkee älykkään ihmisen piilomotiivit?

Vierailija
59/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jokin tieteellisesti pätevä persoonallisuustyyppien luettelo olemassa?

No ei kun ihmisiä muovaa tuhannet heidän kokemansa asiat ja niiden yhteisvaikutus, ympäristö ja perimä. Ihmisiä on siis biljoonia erilaisia.

Vierailija
60/61 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ADHD-piirteinen ja minulla on korkea ÄO. Lisäksi olen vielä sosiaalisesti älykäs. Revi siitä, ap. Mihin tutkimuksiin perustat aloituksesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan