Voiko henkinen stressi aiheuttaa fyysisesti oksettavan olon?
Kommentit (18)
Voi, mutta jatkuva runsas oksentelu ei mene stressin piikkiin.
Oikein hyvin voi. Kun olin työuupunut, aamulla töihin kävellessä itketti ja oksennutti. Mitään fyysistä syytä tuohon oloon ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta jatkuva runsas oksentelu ei mene stressin piikkiin.
Ja vaikka ei olis runsastakaan niin kyllä kannattaa jo parin viikon jälkeen käydä lääkärissä. Tarviihan sitä silloin jo apua psyykkiseenkin puoleen, jos oksettava olo johtuu siitä.
Voi. Jännitys ja ahdistus sattaa vaikuttaa vatsaan ja hermostoon.
Minä olen ihan oksentanut psyykkisen pahan olon takia. Elämässä tapahtui todella raskaita asioita ja sen takia oksensin toisinaan aamuisin. Sama toiseen suuntaan myös, eli suolisto menee sekaisin.
Minä olen ainoastaan sisäisesti raivohulluuden partaalla - en näytä sitä muille, mutta pienikin väärä sana joltakin hankalalta ihmiseltä voi ns. räjäyttää potin.
Kyllä
Kun Olen aivan loppu ja aivan tuutissa tuntuu että 🤮yrjöt tulee
Tottakai voi. Olin hiljattain väkivaltaisessa suhteessa. Yksi päivä oli todella stressava. Olin silloin vakavasti aikeissa erota, mutta muutin mieleni kun juteltiin ja kaiken piti mukamas mennä parempaan suuntaan. Sen jälkeen helpotti niin paljon, että oksensin koko yön. Mun keho oli ollut jossain jännittyneessä tilassa, joka sitten purkautui.
Ja joo asiat eivät tietenkään muuttuneet. Kuukausi myöhemmin jätin sen jätkän, kun tulin vihdoinkin järkiini.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin voi. Kun olin työuupunut, aamulla töihin kävellessä itketti ja oksennutti. Mitään fyysistä syytä tuohon oloon ei ollut.
Minä olin työuupuneena kuin viritetty pommi. Ei itkettänyt tai oksettanut, mutta mitä tahansa muuta olisi voinut tapahtua mistä tahansa syystä. Joskus se ruuvi vaan katkeaa kun liian kireälle väännetään.
Kyllä, mulla aina henkinen stressi, ahdistus ja jännitys aiheuttaa fyysistä pahoinvointia. Siis sellaista kuvotusta, kuristusta kurkussa, pahoinvointia jne.
Joskus pitempään jatkuessaan saattaa aiheuttaa myös muita fyysisiä oireita, kuten vatsakipua, vatsan sekaisin menoa jne. Nämä ainakin minulla.
Kyllä voi. Olen joskus aamulla autossa kotipihalla ennen töihin lähtöä yskinyt ja yökkinyt autossa, kun työstressi on meinannut vyöryä liikaa yli.
Itse mietin täällä samaa. Ensimmäinen päivä sairaslomaa takana työuupumuksen vuoksi. Oksettaa ja on huono olo.
Itselläni stressi pahentaa refluksitautia helpostikin oksenteluun asti.
Närästys? Rauta ja kilpirauhasarvot katsottu?
Ap, jos vielä puhut siitä sydänvaivoihin kohta kuolevasta miehestäsi niin KÄSKE NYT SE SINNE KARDIOLOGILLE!
Tietysti voi.