Twerkkaaja Tinzen kiusaamistapaus ja ajatuksia siitä
Seiska teki vastikään jutun Tinzen somepostauksesta, jossa kertoo joutuneensa kiusaamisen ja maalittamisen kohteeksi. Muistan, että jo aikaisemmin on ollut julkisuudessa ikäviä puheita Tinzeen liittyen ja väitteitä mm. rasismista ja kulttuurisesta omimisesta. Itselleni jäi käsitys, että nämä eräät kriitikot ovat sitä mieltä, ettei valkoinen saisi tanssia näin eikä varsinkaan rakentaa sen varaan menestyvää brändiä ja liiketoimintaa.
Olen itse treenannut eri tanssilajeja melko laajasti elämäni aikana ja osallistunut myös Tinzen workshoppiin. Twerkkaaminen ei ihan ole se omin juttu, mutta ajattelin huvin vuoksi käydä kokeilemassa, kun Tinze vieraili tanssikoululla. Omasta mielestäni kyseinen workshoppi oli ammattimaisesti organisoitu ja kaikilla vaikutti olleen kivaa. Lähdin myös tämän casen myötä pohtimaan omaa historiaani tanssin kanssa ja kaikkia niitä kulttuureja, joista treenaamani lajit ovat tulleet: onko se väärin, että eri kulttuureista tulevat tanssivat näitä tansseja ja tanssinope tienaa sillä elantonsa? Saako tanssikoulu ylipäätään olla liiketoimintaa, koska sen ydin, eli tanssi, tulee aina jostain kulttuurista? Entä hybridilajit, kuten balletone, zumba, salsaton, jne. Onko väärin sekoittaa eri tanssien liikekieltä tunneilla, tai jopa koreografioissa?
Mitä olen itse tanssipiireissä liikkunut, olen havainnut että on erilaisia treenaajia: joku haluaa vaan päästä liikkumaan ja saamaan hien pintaan, kun taas toinen perehtyy todella laajalti historiaan, kulttuuriin, tanssiliikkeiden kontekstiin, taustaan, mistä ne ovat tulleet jne. Mielestäni kumpikaan tapa harrastaa tanssia ei ole väärin. Ajatuksia?
https://www.seiska.fi/kotimaa/tanssija-tinze-ei-enaa-vaikene-taa-on-mun…