Muita, jotka ei tänä(kään) keväänä päässeet opiskelemaan?
Olen hakenut yliopistoon alalle, johon otetaan aika vähän hakijoita (n. 20 per vuosi per laitos). Nyt oli jo 6. kerta. Olen siis hakenut aina hieman eri kouluihin. Tällä kertaa olin tehnyt kaikkeni, jotta pääsisin sisään, eli hankkinut uusia taitoja ja tehnyt iltaopintoja, jotta voisin todistaa motivaationi haastattelussa. Sekään ei riittänyt, vaan jäin rannalle. Alan jo epäilemään, että olen vain idiootti tai minussa on muuten vikaa. Ehkä persoonani on ärsyttävä tai naurettava. En vain ymmärrä, kun paperilla olisin kyllä loistava kandidaatti. Tämä on ala, jossa tuo tutkintopaperi on kullanarvoinen, joten olen ihan jumissa taas vuoden töissä, joista en pidä... Ja koko ajan mahdollinen valmistumisikä siirtyy vain vanhemmaksi ja vanhemmaksi. Miten ehtisin edes rakentaa uraa, kun tässä menee niin kauan. Miten te muut käsittelette asiaa kohdallanne? Minulla on aikamoinen itseviha menossa. Ja tietysti kelaan vain joka ikistä virhettä, jonka tein pääsykokeen ja haastattelun aikana, ja häpeän.
Kommentit (8)
Perseestähän toi on AP, sympatiat sulle! Oletko miettinyt, voisitko opiskella tutkinnon ulkomailla? Usein varteenotettava vaihtoehto, ja hakuja maasta/opinahjosta riippuen useamman kerran vuodessa.
Kiitos ehdotuksista! Ulkomaille varmasti pääsisi helpommin, mutta kumppanini ei halua muuttaa pois Suomesta, enkä halua etäsuhdetta, niin vaihtoehdot rajautuvat Suomeen.
Ap
En pääse tänäkään vuonna sisään, kiintiössä otetaan vain 9 ihmistä. Kokeessa meni helpot pisteet ohi, kun en ollut keskittynyt lukemaan ennakkopääsykoemateriaalia. Ei vain keskittyminen riitä, kun mikään ei enää takaa mitään, päässä pyörii niin monta huolta, vaikka siis pitäisi taistella eli opiskella ja saada se paikka.
Päätin, että nyt oli viimeinen hakuvuosi (koska en jaksa enää edes yrittää lukea) ja teen sitten muita opintoja, mutta ne opinnot vaan jatkaa tusinakoulutuksen työttömyyttä.
Hei kaikki jotka ette päässeet haluamallanne alalle! 1) Voitte tehdä kaiken oikein ja silti jäädä rannalle. Hakusysteemi ei ole täydellinen, ei aina edes reilu, ja sisäänpääsyä ei määrittele vain teidän osaaminen vaan myös se sisäänpääsijöiden määrä. Jos esim 5-15% pääsee sisään, on aika lottoa jääkö yksittäinen hakija viivan alle. 2) Teillä ei välttämättä ole realistinen käsitys alasta jolle haette. Opinnot ei välttämättä ole mielenkiintoiset tai teille sopivat, ja sama koskee työtä johon siitä voi valmistua. Jos alalle otetaan vain vähän ihmisiä, myös työllisyysnäkymät on todennäköisesti heikohkot. Olisiko samansuuntaisia aloja jotka kiinnostaisi teitä? Tsemppiä itse kullekin!
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Kulttuuriala
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki jotka ette päässeet haluamallanne alalle! 1) Voitte tehdä kaiken oikein ja silti jäädä rannalle. Hakusysteemi ei ole täydellinen, ei aina edes reilu, ja sisäänpääsyä ei määrittele vain teidän osaaminen vaan myös se sisäänpääsijöiden määrä. Jos esim 5-15% pääsee sisään, on aika lottoa jääkö yksittäinen hakija viivan alle. 2) Teillä ei välttämättä ole realistinen käsitys alasta jolle haette. Opinnot ei välttämättä ole mielenkiintoiset tai teille sopivat, ja sama koskee työtä johon siitä voi valmistua. Jos alalle otetaan vain vähän ihmisiä, myös työllisyysnäkymät on todennäköisesti heikohkot. Olisiko samansuuntaisia aloja jotka kiinnostaisi teitä? Tsemppiä itse kullekin!
Kiitos viestistä. Yritän kyllä miettiä muitakin keinoja tavoitella unelma-ammattiani kuin tutkinto. Mutta tuntuu, että se vaatisi niitä kuuluisia verkostoja, jotka tällä alalla syntyvät siellä koulussa ja vaikkapa harjoittelujaksojen kautta. Onhan tässä taas vuosi aikaa miettiä...
Ap
Oletko yrittänyt hakua avoimen yliopiston kautta tai hakeutua amkhon .