Työnhaku on nöyryyttävää yli 50vuotiaille
Tarjan, 54, tutkinnosta alkoi nöyryyttävä työnhaku – ”Yhtäkään koulutusta vastaavaa työpaikkaa ei tarjottu”
Te-toimistojen tapa välittää myös epäsopivaa työtä työttömille on kirvoittanut keskustelua ja arvostelua alkuvuonna.
Te-toimistot ovat tarjonneet esimerkiksi johtotehtävissä pitkään toimineelle puhelinmyyntiä, mutta erään lukijan karvas tarina kertoo, että joskus työtä tarjotaan myös henkilölle, jolla ei ole edes pätevyyttä tehtävään.
Työvoimahallinto kustansi kaksi vuotta opiskelusta, 1,5 vuotta nainen opiskeli omalla kustannuksellaan. Nainen valmistui ammattikorkeakoulusta sosionomi-diakoniksi keväällä 2013.
Kaiken piti olla hyvin. Alalla riittäisi kyllä töitä. Naisella oli nyt kaksi tutkintoa, monipuolinen työhistoria ja opiskelun loppupuolella jo töitä, jotka kuitenkin loppuivat.
Siitä alkoi uuvuttavan pitkä vaihe työnhakua, joka ei ole johtanut mihinkään.
Tiesin jo työhaastatteluun ajaessani, että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia paikkaan. Sanoin tästä asiasta joka kerta, kun minulle soitettiin. Vastattiin vain että, no mitä sitten.
Näihin oli pakko hakea, vaikka työ ei olisi ollut tutkintoa vastaava. Yhtäkään koulutusta vastaavaa työpaikkaa ei tarjottu.
Nainen on hakenut aktiivisesti töitä myös itse. Hän arvioi, että työhaastatteluiden määrä lähenee parin vuoden ajalta jo 50:tä. Työnsaantia nainen arvelee rajoittavan nyt yhä enemmän hänen ikänsä. Hän on törmännyt työnhakussa myös ulkonäkörasismiin.
– Ikä rupeaa tulemaan vastaan.
Oli vähän kuin isku vasten kasvoja, että työtä ei saanut. Opiskelun suorittaminen määrätyssä ajassa oli jo aika rankkaa ja työnteko hankkeessa sekä opinnäytetyön tekeminen samanaikaisesti.
Nainen kävi myös työnhakuryhmissä, mutta ne eivät auttaneet. Hänen mielestään siellä kerrottiin samat ohjeet, jotka oli jo opittu kantapään kautta.
– Olin aina ollut positiivinen ihminen, mutta jos kuulet koko ajan ’eitä’, tulee lannistettu olo. Että en kelpaa mihinkään. Työpaikkojen hakeminen täysillä ja jatkuvat pettymykset johtivat myös masennukseen, ja fyysisten kipujen kanssa sairauslomalle
Kommentit (52)
Tuo on niin totta, että oman alan hommia ei löydy. Edes haastatteluun ei pääse. Olin joskus jonkun henkilöstövuokrausfirman listoilla hetken ja siellä aloitushaastattelussa oli joku ihan yleissivistykseltään ö-luokkaa oleva nuori neitokainen . Usko henkilöstövuokrausfirmojen taitoon löytää asiakkaalle paras osaaja karisi kyllä kertaheitolla.
Mutta myyntihommia löytyy :) Myytävä ei maailmasta lopu, minä kuolen ennen sitä. Soitellaan!
t. puhelin myyjä
Ne piilotyöpaikat, ne piilotyöpaikat! Eiku soittelemaan eri paikkoihin, jotta saa julkisten laitoaten kautta vaikka mitä..
Joo puhelinfirmahäiriköksi tarjotaan paikkoja mollinkin sivulla. Huhhuh
Vuokrafirmaan vaan kirjoille. Sen kautta iäkkään rekrytoinnin riski on tyänantajalle pieni.
Yli 50 v pitkäaikaistyötön tuttu sai vakipaikan vuokrafirman kautta kun pääsi näyttämään ahkeruutensa
Mitä tuo Tarja valittaa? Jääköön eläkkeelle. Yli 50 v paikka ei ole työelämässä vaan eläkkeellä. Mummut ja papparaiset pois ja työt nuorille! Ahneet keski-ikäiset ja vanhukset on jo ihan tarpeeksi tätä maailmaa pilaannu!
Kannattaa hankkia kunnollinen korkea koulutus asiantuntija-aloille joilla mitä pidempi työkokemus, sitä kovempi palkka ja kutsutaan vielä eläkkeeltäkin töihin. Tämä ei tietenkään onnistu, jos taskussa on amis- tai humanistipaperit, mutta sitä puolta olisi voinut miettiä jo aikanaan nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-vuotias ja todellakin olen kokenut nöyryyttävänä nämä työnhaut. Kun pääsen haastatteluun, siellä haastattelee sellainen juuri vaipoista päässyt tärkeilevä pikkunuori. Esittää minulle todella tyhmiä kysymyksiä eikä ota ikääni huomioon ja pitkää työkokemustani. Olen kokenut todella ääliömäisiä haastatteluja. Olen tehnyt myös tiukkoja kysymyksiä takaisin, tästähän on oikein hermostuttu.
Yksi S-ryhmän haastattelutilaisuus, siellä oli niin idiootti haastattelia sellainen nuori muka osaava, heitin sille kysymyksen takaisin että mitä tarkoitat kysymykselläsi, koska kysymys oli minusta sellainen mikä koski laajaa alaa, hän vain toisti papukaijana ja ärsyyntyneenä kysymyksen uudestaan ja näin hänen naamastaan kuinka ärsyyntynyt hän oli. Oli varmaan opetellut vain kysymykset ulkoa ja toisteli niitä papukaijana, ei ollut varautunut että hänelle esitetään kysymyksiä.
Et näe mitään korjattavaa omassa asenteessasi? Joka paikassa on töissä nuoria vastavalmistuneita, jotenkin heidänkin on opittava. Jos olet jo työhaastattelussa tuolla asenteella, minkälainen työtoveri olet?
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-vuotias ja todellakin olen kokenut nöyryyttävänä nämä työnhaut. Kun pääsen haastatteluun, siellä haastattelee sellainen juuri vaipoista päässyt tärkeilevä pikkunuori. Esittää minulle todella tyhmiä kysymyksiä eikä ota ikääni huomioon ja pitkää työkokemustani. Olen kokenut todella ääliömäisiä haastatteluja. Olen tehnyt myös tiukkoja kysymyksiä takaisin, tästähän on oikein hermostuttu.
Yksi S-ryhmän haastattelutilaisuus, siellä oli niin idiootti haastattelia sellainen nuori muka osaava, heitin sille kysymyksen takaisin että mitä tarkoitat kysymykselläsi, koska kysymys oli minusta sellainen mikä koski laajaa alaa, hän vain toisti papukaijana ja ärsyyntyneenä kysymyksen uudestaan ja näin hänen naamastaan kuinka ärsyyntynyt hän oli. Oli varmaan opetellut vain kysymykset ulkoa ja toisteli niitä papukaijana, ei ollut varautunut että hänelle esitetään kysymyksiä.
Vastauksesi kertoo heti miksi et saanut töitä etkä todennäköisesti tule saamaankaan. Kyse ei ole iästä. Jos oikein kovasti mietit, saatat keksiä syyn ihan itsekin.
Onko hakenut julkisesti avoinna oleviin paikkoihin? Ne on yleensä jo ennakkoon täytetty. Sijaisuuksia kannattaa yrittää saada. Lasusta löytyy parhaiten. Varvas pitäisi saada jotenkin oven väliin ja siitä se sitten hiljalleen lähtee.
Mistäkö tiedän? Yli 20 vuotta alalla olleena luulen jo pystyväni kertomaan miten alalle töihin tullaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo Tarja valittaa? Jääköön eläkkeelle. Yli 50 v paikka ei ole työelämässä vaan eläkkeellä. Mummut ja papparaiset pois ja työt nuorille! Ahneet keski-ikäiset ja vanhukset on jo ihan tarpeeksi tätä maailmaa pilaannu!
Tämä 5- kymppinen mummo tekee täyttä työviikkoa ja opiskelee yliopistossa maisterivaiheessa. En todellakaan ole jäämässä kotiin.
Monen vuosikymmenen työkokemus ja sen tuoma hiljainen tieto sekä opiskeluista uusin tieteellinen tieto hallussa. Kovaa valuuttaa työmarkkinoilla ja töitä koko elämän tämän keräämiseen olen tehnyt. Latu on auki nuoremmille ja voitte tehdä saman perässä ja vielä enemmänkin, jos halua ja jaksamista on.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jäisikin, jos olisi mahdollista.
Minäkin täytän tänä vuonna 50 ja voisin jäädä ihan hyvin eläkkeelle, jos joku minulle sellaisen maksaisi.
Eläkekriteerejä on kiristetty, 50- vuotias kun sairastuu vakavasti, alkaa pallottelu kuntoutuksen ja kurssituksen kanssa.
Useammankin yli 50- vuotiaam tunnen, jotka ovat sairauden takia joutuneet lopettamaan työnsä, mutta eläkkeelle eivät pääse.
Esim. rekkakuski, jonka selkä on loppuun kulunut, kurssia ja kuntoutusta, on todettu, että ei rekkaa aja ikinä, ei eläkettä...
Vierailija kirjoitti:
Kävi sitten yllätten sillä lailla, että se viime vuonna duuniin minun sijastani valittu vaihtoikin jo parempaan työpaikkaan...vissiin koeajan lopussa. Soitti mulle huhtikuussa se työnantaja, että tulisinko sittenkin heille töihin. Eli nyt sitten kelpasin. Sain jopa mietintäaikaa. Mainitsin nykyiselle työnantajalle, että tuli työtarjous, palkka olisi 700 euroa parempi, niin mulla nousi liksa tässä kuussa 3600 eurosta 4800 euroon ja verokortti uusiksi .....en mä sitten lähtenytkään, sorry :)
Tsemppiä työnhakuun, voi se vielä napatakin. Pidän teille peukkuja.
Ihan kiva tarina, mutta taas tuollaista leuhkimista palkasta ketjussa, jossa varmaan kommentoi useampikin työtön. Mitä valittamista sinulla todellisuudessa edes on työnhausta tai TE-toimiston palveluista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jokin muu ala kuten esim. Puhtaanapito ala sopivampi? Silloin, kun itse piti miettiä ns. Työllistävää alaa niin puhtaanapito tuli mieleeni.
Oisko tuo mahdollista?
Jaa kaikki tohtorit ja maisterit ja insinöörit eiku siivoomaan. Entä jos selkä ei pelaa raskaaseen lakasunkonekäyttöön ja järki sumenee pölyjä pyyhkiessä. Siivousala tuiki tärkeä mutta onko oikein kouluttaa vuosikaudet erikoisalan ihmisiä ja sitten heittää rätti käteen?
Mikä ihmeen lakasunkone? Koneet keventävät työtä. Ei mun järki ainakaan ole sumentunut pölyjä pyyhkiessä. Hyvin olen maisterina pärjännyt siivoustyössä, mutta tietenkään ei kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Ne piilotyöpaikat, ne piilotyöpaikat! Eiku soittelemaan eri paikkoihin, jotta saa julkisten laitoaten kautta vaikka mitä..
Ihan yhtä turhaa se on ja ihan yhtä monta kertaa kuulee sen ei-vastauksen kuin avoimissakin paikoissa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun minulle on vastattu avoimeen hakemukseen, että jos meillä on tarvetta työntekijöille, me laitamme siitä ilmoituksen ja voit hakea sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmaan vaan kirjoille. Sen kautta iäkkään rekrytoinnin riski on tyänantajalle pieni.
Yli 50 v pitkäaikaistyötön tuttu sai vakipaikan vuokrafirman kautta kun pääsi näyttämään ahkeruutensa
Minä olen kirjoilla yli viidessä vuokrafirmassa. Yhtään duunia ei ole sieltä viiden vuoden ajan tarjottu. Niissä laitetaan kaikki paikat avoimeen hakuun ja sitten voi kilpailla kahdensadan muun hakijan kanssa jokaisesta paikasta ihan kuten muutenkin joutuu tekemään. Historiaa ovat ne ajat, kun joku eilakaisla tarjosi tiskin alta työtä heti kun älysi kysyä.
Enemmänkin vain hautausmaan asiakkaiksi.