Mitä teidän 5-vuotiaat osaavat?
Minulla on paha mieli. Ystäväni oli arvostellut lastani toiselle ystävälleen. Ihmetellyt miten heidän lapsensa on niin paljon fiksumpi ja kehittyneempi kuin meidän lapsemme, joka vielä kaiken lisäksi on (liian) vilkas.
Meidän lapsemme täyttää parin viikon päästä 5. Ystäväni lapsi on pari kuukautta vanhempi. En ymmärrä, miksi äitien pitää olla niin julmia toisilleen ja ratsastaa lapsiensa taidoilla ja nauttia toisten epäonnistumisista.
Nyt aion pitää taukoa tästä ystävästä, mutta jäi kuitenkin mietityttämään oliko noissa puheissa kuitenkin jotain perää. Mielestäni oma lapseni on täysin normaali ja ikätasoinen, joka osaa mm. olla empaattinen, olla kiva kavereille, olla oikeudenmukainen, laskea 20:een, laskea helppoja yhteenlaskuja, tunnistaa kirjaimet ja numerot, tietää millä kirjaimella mikäkin sana alkaa, osaa pyöräillä ilman apupyöriä jne.
Toki on paljon asioita, joita hän ei osaa. Hän ei osaa esimerkiksi rauhoittua itse, jos väsyneenä käy touhu liian villiksi.
Mitä teidän 5-vuotiaanne osaavat? Minkälaisia he ovat? 😊 Ja mitä mielestänne 5-vuotiaan pitäisi osata? Nyt ei ole tarkoitus kilpailla, kenen lapsi on taitavin.
Kommentit (40)
Lukea, kirjoittaa ja ratkaista yhtälöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni viskarilaisen tulisi osata mm. odottaa vuoroaan, ottaa muita huomioon, leikkiä vastavuoroisesti, tehdä palapelejä, piirtää ihmishahmo, osata numerot ja kirjaimet, laskea helppoja laskuja (2+3 jne), kirjoittaa nimensä, ajaa pyörällä, kuunnella ohjeita ja noudattaa niitä, syödä itse välineillä...
Terv. Vaka-ope
Mulle taas sitten terveyskeskuksessa neuvolaihminen sanoi tuosta ihmisen piirtämisestä ( kun aikanaan mietin, että poikani ei ole oikein piirtelijä), että sekin on vähän sellainen mitä on harjoitellut ja mistä kiinnostunut. Jotkut piirtävät jos vaikka kuinka hienon ihmisen, toiset hätinä tikku-ukon , mutta sitten se tikku-ukon piirtäjä saattaa esim. osata rakentaa valtavan monimutkaisen koottavan robotin ohjeiden mukaan ja piirtäjällä mennä sormi suuhun. Tärkeämpää ymmärtääkseni oli se, että hahmottaa sen mitä ihmisruumiiseen kuuluu.
Tuossa iässä pitäisi lahjakkuuksien olla jo näkyvissä. Joten omalla lahjakkuusalueellaan pitää olla muita edellä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni viskarilaisen tulisi osata mm. odottaa vuoroaan, ottaa muita huomioon, leikkiä vastavuoroisesti, tehdä palapelejä, piirtää ihmishahmo, osata numerot ja kirjaimet, laskea helppoja laskuja (2+3 jne), kirjoittaa nimensä, ajaa pyörällä, kuunnella ohjeita ja noudattaa niitä, syödä itse välineillä...
Terv. Vaka-ope
Tuleeko lasten tosiaan nykyisin osata lukea ja laskea jo ennen esikouluikää? Huomattavasti ennen koulun alkua?
Väitteli tohtoriksi teoreettisesta fysiikasta viime syksynä. Nyt tekee väikkäriä humanistiselta alalta.
Minulla ei ole lapsia mutta muistan kun yksi ikätoverini paskoi housuunsa vielä ekaluokkalaisena muutamaan otteeseen ja oppi lukemaankin varmaan viimeisenä koko ikäluokastamme. Hän oli myöhemmin se kympin oppilas ja jatkoi yliopistoon. Toimii nykyisin lääkärinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Vaka-ope
Tuleeko lasten tosiaan nykyisin osata lukea ja laskea jo ennen esikouluikää? Huomattavasti ennen koulun alkua?
Mäkin jäin ihmettelemään tätä "vakaopen" tekstiä. Ei tarvitse 5v osata kirjaimia tai numeroita, eikä varsinkaan laskea yhteenlaskuja. Toiset kyllä osaavat, mutta ei tarvitse. Monet 5v ajavat vielä apupyörienkin kanssa.
Jos muka oikeasti olisit "vakaope", niin tiedät kyllä ettei viskarin tarvitse noita osata.
Mun mielestä ap:n lapsi osaa jo vaikka mitä. Sellaistakin mitä ei tosiaan tarvitse vielä osata.
Jaa-a, vaihtelee lapsen mukaan. Todella vilkas (ei adhd) mutta todella vilkas ja aktiivinen poika ei osannut juurikaan kirjaimia, ei edes nimeään kirjoittaa, piirustukset ja väritykset oli yhtä söheröä, lukeminen ei kiinnostanut, mutta äänikirjoja kuunteli. Helpohkoja palapelejä osasi kasata.
Oli taitava matemaattisesti, osasi jo toimia pelatessa esim afrikan tähteä ns. pankkiirina.
Matematiikka sujunut koulussakin tosi hyvin, samoin englanti (molemmat 9-10 aineita).
Äidinkieli vaikeampaa, siellä menee 6-7 tasolla. Kuvaamataito ei edelleenkään kiinnosta, liikunta sitäkin enemmän.
Sitten taas toinen lapsi jo 3 vuotiaana kasasi 150 palan palapelejä, osasi kirjoittaa nimensä, äärimmäisen kiinnostunut kirjaimista, eri kielistä (halusi huvin vuoksi harjoitella espanjaa!:D), pystyi odottamaan vuoroaan ja kykeni rakentavaan, vuorovaikutteiseen leikkiin.
Ja kaikki hyvin hänen koulutaipaleellaan.
Meillä kaikilla on vahvuutemme ja heikkoutemme. Olen ylpeä molemmista lapsista:)
Vierailija kirjoitti:
Väitteli tohtoriksi teoreettisesta fysiikasta viime syksynä. Nyt tekee väikkäriä humanistiselta alalta.
Aika nopea taantuminen, oletko varannut ajan terkkarille?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia mutta muistan kun yksi ikätoverini paskoi housuunsa vielä ekaluokkalaisena muutamaan otteeseen ja oppi lukemaankin varmaan viimeisenä koko ikäluokastamme. Hän oli myöhemmin se kympin oppilas ja jatkoi yliopistoon. Toimii nykyisin lääkärinä.
Tää oli vissiin mun entinen naapuri.. 😁
Meidän vitonen maistelee viskejä ja polttelee aitoja sikareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolaa tarkoittanet? Miksi? Kai lapsi saa myös leikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan perehtynyt koneoppimiseen. Kun tietokoneen hermoverkkoa opetetaan niin, tietyillä parametreilla oppiminen on nopeaa, mutta lopullinen oppimistulos jää huonommaksi kuin hitaasti oppivalla verkolla. Ihmisen aivoissa voi aivan hyvin olla vastaavia ilmiöitä. Tietokoneiden hermoverkkojen toimintaperiaate on kopioitu biologisista aivoista, toki rankasti yksinkertaistaen.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa. Meidän 5v polttelee vain väärennettyjä sikareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Vaka-ope
Ja mielellään tietenkin niin ettei vaka-open tarvitse näitä enää opettaa.
Lapset kehittyy eri tahtiin. Ei ole mitään kiirettä. Lapsesi sitä paitsi paitsi kuulostaa ihan taitavalta. Ystäväsi on vaan idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Terv. Vaka-ope
Tuskinpa olet... Tai sitten aika kovat vastimukset sulla vielä melko pienille lapsille.
5-vuotiaan ei todellakaan tarvitse osata laskea 1.luokan laskuja tai osata kaikkia kirjaimia. Eskarissakin riittää kun tutustutaan näihin. Ekaluokalla sitten vasta vaaditaan sitä oppimista ja osaamista noissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa. Meidän 5v polttelee vain väärennettyjä sikareita.
😂
Meidän 5v painaa väärää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, ystävät hyvät, oli av:n viikon (ellei kuukauden) paras! :D
Terv. Vaka-ope