"Ettekö te tiedä, kuka minä olen?"
Helsingin Sanomissa on tänään artikkeli "Ne ainutlaatuiset", joka kertoo viihdeteollisuuden ylimielisiä ihmisiä käsittelevästä tietokirjasta.
Tulin ajatelleeksi sitä, kuinka usein tuota otsikon kysymystä oikeasti kuullaan. Oletteko kuulleet ja missä tilanteessa olette kuulleet jonkun ihan tosissaan kysyvän: "Ettekö te tiedä, kuka minä olen?!"
Ainoa oma kokemukseni on entinen miesystäväni, jolle hänen ylimmän pomonsa maine ja valta luksushotellialalla oli kihonnut päähän. Hän itse oli rakennusinsinööri, mutta käytti titteliä "hotelier". Hän muisti kesken rauhallisen ravintolaillan, että hänen tuttavansa oli saapunut samana päivänä maahan (asuttiin ulkomailla). Hän osasi arvata hotellin ja soitti sinne. Hänelle ei tietenkään suostuttu jankuttamisenkaan myötä kertomaan, oliko tavoiteltu henkilö hotellissa asiakkaana, joten hän sai huomiotaherättävän huutokohtauksen, jonka lopuksi tuli tämä tunnettu kysymys ja sen perään "te ette tule ikinä tekemään työtä tässä kaupungissa". Seuraava havainto inssistä oli se, että hän käveli ravintolan pihalla ympyrää silmät pystyssä ja hampaita kiristellen. Taisi olla paha paikka, kun vallan rajat tulivat yllättäen vastaan.
Kuinkas teillä muilla? Onko kokemuksia?