Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi psykiatri kysyy vanhempien ammattia?

Vierailija
31.05.2021 |

Mitä hän sillä oikein hakee takaa vai onko vain utelias?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä? On multakin joskus kysytty ja kysyin mitä tällä on tekemistä tämän asian kanssa? En muista vastausta, varmaan jotain ympäripyöreää tyyliin "kuuluu kokonaisuuteen" perheolot etc.

Vierailija
2/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä? On multakin joskus kysytty ja kysyin mitä tällä on tekemistä tämän asian kanssa? En muista vastausta, varmaan jotain ympäripyöreää tyyliin "kuuluu kokonaisuuteen" perheolot etc.

mutta perheoloista nyt muutenkin oli jo kerrottu eli en näe syytä miksi pitää ammatti kertoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onhan sillä paljonkin merkitystä. Onko ne hindupappeja, muslimmullaheja, vai joulupukkeja. Paljonkin vaikuttaa lapsen kehitykseen. Voihan olla vaikka joku sarjamur----ja vanhempi tai kuningatar...

Vierailija
4/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus liittyy, joskus jutustelua ja kokonaisuuden saamista henkilön taustoista. Olen itse kapsiaisen lapsi ja voin sanoa, että kolmekymppiseksi piti elää, että opin tunnistamaan ja sanoittamaan tunteitani. Kun ihniselle on elämänsä aikana helpompi unohtaa tunteensa kuin käydä ne läpi ja hyväksyä, tuottaa se aika paljon tunne taakkaa vuosien varrella - "unohdetuilla" asioilla on tapana kuitenkin tulla pintaan.

Vierailija
5/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa varmistaa että onko hulluus työperäistä

Vierailija
6/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saa nopeasti käsitystä millaisesta viitekehyksestä tulet.

Vierailija
7/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, valitettavasti se saattaa jotain kertoa. Minun piti kerran viran puolesta teettää oppilailla jokin kysely, joka tuli siis koulun ulkopuolelta. Näitä on välillä, joku tutkii nuorten asenteita tai päihdekäyttöä tms. Paperit olivat nimettömiä, eikä minua niin suuresti kiinnostanut, mutta kerran osui taustatiedoista silmiin vanhempien ammatti. Oppilas oli vastannut että sossutuki. Itse en ikinä moisia kysele, enkä tiedä, ellei joku ota asiakseen kertoa. Mutta fakta on, että keskimäärin erilaiset eväät saa, jos vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja verrattuna siihen, ettei heillä edes ole ammattia.

T. Ope

Vierailija
8/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no onhan sillä paljonkin merkitystä. Onko ne hindupappeja, muslimmullaheja, vai joulupukkeja. Paljonkin vaikuttaa lapsen kehitykseen. Voihan olla vaikka joku sarjamur----ja vanhempi tai kuningatar...

No, jos on useamman tutkinnon opiskellut ja työskennellyt ulkomailla niin on aika vaikea kertoa aiheesta ilman, että se kuulostaa valehtelulta. Sen vuoksi en ole antanut yhdellekään päiväkodille tai oppilaitokselle koulutustietojani. Ne ovat yksityisasioitani.

Olen kyllä huomannut osan suhtautuvan minuun kuin koulupudokkaaseen vaikka ikä on lähempänä 50 kuin 40.

Vierailija
9/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esimerkiksi ollut ammatiltaan jotain epänormaalia tulee lapsistakin dna-muutosten takia epänormaaleja.

Vierailija
10/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kysymys luontevaa jatkumoa perheoloista keskustelemiselle, vai oliko se ihan irrallinen kysymys?

Ja väliäkö sillä, mitä psykiatri kysyy..? Siis ei kai kysymys ollut asiaton, niin kyselkööt. Mitä enemmän tietoa sinusta ja taustastasi, sitä helpompaa diagnosoiminen on.

Vierailija
11/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, valitettavasti se saattaa jotain kertoa. Minun piti kerran viran puolesta teettää oppilailla jokin kysely, joka tuli siis koulun ulkopuolelta. Näitä on välillä, joku tutkii nuorten asenteita tai päihdekäyttöä tms. Paperit olivat nimettömiä, eikä minua niin suuresti kiinnostanut, mutta kerran osui taustatiedoista silmiin vanhempien ammatti. Oppilas oli vastannut että sossutuki. Itse en ikinä moisia kysele, enkä tiedä, ellei joku ota asiakseen kertoa. Mutta fakta on, että keskimäärin erilaiset eväät saa, jos vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja verrattuna siihen, ettei heillä edes ole ammattia.

T. Ope

Ja sä uskoit. Nuoret nyt vaan keksii kaikenlaista mukahauskaa, kun kyselyt on nimettömänä. Kyllähän aikuisetkin äänestää Aku Ankkaa.

Vierailija
12/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

En ole kertonut millekään instanssille tutkinnoistani jos en ole hakenut töitä. Siitä huolimatta lapsista tuli raittiita. Onko se jokin yllätys jos kerran molemmat vanhemmat ovat raittiita?

Varmaan on opettaja jos toinenkin paheksuen minun tietojani katsonut ja huomasin asenteellisuutta kehityskeskusteluissa vaikka meillä minä olen se introvertti, joka kuuntelee ja seuraa. Jos minua on pidetty juoppona, narkkarina, nuuskaajana tai tupakoitsijan sen vuoksi, etten ole halunnut kertoa koululle asioista, jotka eivät koululle kuulu, niin se on kyllä enemmän sen opettajan kuin minun tai perheeni ongelma.

Ettekö te usko siihen, mitä näette omin silmin? Eihän mikään tutkinto estä ihmistä käyttämästä huumeita/tupakkatuotteita/alkoholia/lääkkeitä väärin jne.

Vierailija
13/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmennä, ole hyvä!

Vierailija
14/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kysymys luontevaa jatkumoa perheoloista keskustelemiselle, vai oliko se ihan irrallinen kysymys?

Ja väliäkö sillä, mitä psykiatri kysyy..? Siis ei kai kysymys ollut asiaton, niin kyselkööt. Mitä enemmän tietoa sinusta ja taustastasi, sitä helpompaa diagnosoiminen on.

Entä jos asuu vuoroviikoin kahdessa eri perheessä? Keitä haastatellaan? Mikä on paras koulutus vanhemmille siinä vaiheessa kun likainen lapsi on koulussa tai psykiatrin luona?

Vierailija
15/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esiim vaikka lapsillla niiin psykiatri yrittäää luoda mahdollisimman luotttamuksellisen unteeen niin ettei mitkäään ärsekkeet päääse haittaamaaan luottamuksen rakenteellisuutta "esim että sulla oli lapsuudessa haitttoja ja sinä et ole niiistä vastuussa" eli mahdollisimman luottavainen ja hyvä ilmapiiiri jottta psykiatri pääsee tekemäään niitä olennaisia havaiintoja mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
16/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voi olla ihan luonteva kysymys. Minultakin kysytty. Liittyy paljonkin lapsuuden mielenmaisemaan, esim. Onko vanhemmat olleet vuorotöissä, ehkä tehneet pitkää päivää, tuoneet töitä kotiin ja olleet etäisiä. Matkustaneet paljon työn vuoksi tms.

Vierailija
17/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennä, ole hyvä!

Esim. papin perheessä ollaan keskimäärin hartaampia kuin jonkun muun ammatin harjoittajan perheessä.

Tietyt ammatit muokkaavat harjoittajaansa, ja sitä kautta myös heidän perhettään. Psykologi on vanhempana analysoiva, aeimmin mainittu pappi saattaa uskoa johdatukseen myös kasvatuksessa, yrittäjävanhempi uskoo työnteon kasvattavaan voimaan ja niin edelleen.

Vierailija
18/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voi olla ihan luonteva kysymys. Minultakin kysytty. Liittyy paljonkin lapsuuden mielenmaisemaan, esim. Onko vanhemmat olleet vuorotöissä, ehkä tehneet pitkää päivää, tuoneet töitä kotiin ja olleet etäisiä. Matkustaneet paljon työn vuoksi tms.

Entäs jos vanhemmat eivät puhu töistään kotona?

Vierailija
19/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennä, ole hyvä!

Esim. papin perheessä ollaan keskimäärin hartaampia kuin jonkun muun ammatin harjoittajan perheessä.

Tietyt ammatit muokkaavat harjoittajaansa, ja sitä kautta myös heidän perhettään. Psykologi on vanhempana analysoiva, aeimmin mainittu pappi saattaa uskoa johdatukseen myös kasvatuksessa, yrittäjävanhempi uskoo työnteon kasvattavaan voimaan ja niin edelleen.

Älytöntä yleistämistä. Kaverini isä oli pappi ja molemmat vanhemmat (äiti oli opettaja) ottivat kyllä kuppia reippaasti. Kertaakaan ei heillä hartaushetkiä vietetty. Yksi luokkakaverini oli lahkolaisten lapsi ja heillä oli koko ajan joku mannalappu tai uskonnollinen opus kädessä. Heillä puolestaan melkein kaikki oli syntiä ja sen papin lapsen luokse ei tietenkään lahkolaisten saanut hairahtua.

Kerran pappi ja kansankynttilä kävivät lähipaikkakunnalla juhlimassa ja joutuivat hajottamaan eteisen ikkunan koska unohtivat avaimet kotiin sisälle eikä kukaan herännyt avaamaan heille ovea. Kaveri naureskellen kertoi ja näin itsekin ikkunan koulun jälkeen.

Vierailija
20/21 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokassa kuritus, pahoinpitely ja jopa insesti ovat yleisempiä. Ihan siksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän