Opettajien työpukeutuminen
Suomessa opettajalla ei ole virka-asua. Miten opettajan pitäisi pukeutua? Miten opettaja saa tai miten ei saa pukeutua?
Mies- ja naisopettajat tietysti erikseen.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Kertovat siitä, että tässä maassa opettajien arvostus lähtee ( onneksi) ihan muista asioista kuin pukeutumisesta.
Ei ollut kyse siitä, että muut arvostaisivat opettajia sen perusteella, miten opettajat pukeutuvat. Kyse oli siitä, että opettajat itse voivat ilmaista arvostusta omaa työtään kohtaan pukeutumalla arvokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miesopettajilla ei edelleenkään ollut pitkää tukkaa , nyt se on mahdollista, että mies opettajillakin on pitkätukka.
Kohta ei varmaankaan saa edes puhua mies- ja naisopettajista, jos ei oppilaitakaan saa kutsua tytöiksi ja pojiksi.
Mun yllä-asteen uskonnon opettaja pukeutui avonaisiin paitoihin, minihameisiin ja järkkyihin korkoihin 🤣 ei ehkä hirveen sopivaa, pojat keskittyy ussan tunnilla ihan kaikkeen muuhun kun tunnin aiheeseen..
Opettajana ja äitinä sanoisin että ihan sama millaiset vaatteet, kunhan on asiansa osaava, empaattinen, lämmin mutta jämäkkä ihminen. Itse pukeudun melko rennosti niin kotona kuin töissä alakoulun puolella.
Opettaja tekee työtään omalla persoonallisuudellaan, pätee myös vaatetukseen. Itse tykkään että tärkeintä on olla aidosti oma itsensä. Jos ei ole tätimäinen/setämäinen, ei sellaista kannata alkaa esittää.
Sellainen nyrkkisääntö mulla silti on, että jos mä aamulla peilin edessä mietin että voinko mä mennä tämän näköisenä, vaihdan vaatteet. (Olen fitnessurheilija.)
Silloin kun itse kävin kansakoulua yli 50 vuotta sitten niin jostkut vanhemmat naisopettajat käytti ärsyttävän epäsiistejä kotitakkeja. Siis sellaisia mekkoja jotka eivät juuri aamutakista eroa.
Nuoremmilla naisopeilla oli siistimät vehkeet yleensä tumma hame ja valkoinen pusero. Miehillä suorat housut ja kauluspaita ja skraga.
Eli älkää laittako mitään kotitakkeja päälle ellei teitä haluta luulla keittiöhenkilökunnaksi tai siivoojiksi.
Ehkä se farkku- ja hupparihomma ja "rento" tyyyli sitten toimii alaluokilla ja ammattikoulussa. Mutta lukiolla ja yliopistolla kannattanee pukeutua hieman enemmän arvolleen sopivalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se farkku- ja hupparihomma ja "rento" tyyyli sitten toimii alaluokilla ja ammattikoulussa. Mutta lukiolla ja yliopistolla kannattanee pukeutua hieman enemmän arvolleen sopivalla tavalla.
Meillä lukion rehtori käyttää huppareita ja lämpimällä ilmalla shortseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä varsinainen lukion rehtori. Ei hyvä.
Katsokaa ruotsalainen ( vai oliko tanskalainen) sarja Rita. Netflix ( vai oliko Elisaviihde). Kertoo opesta ja koulusta yleensä. Hauska! Siinä teille liberaali ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupparit ja lämpimällä säällä shortsit ovat aivan ok, ei niillä oppilaillakaan mitään bisnesvaatteita ole. Ainoa opettaja, jonka pukeutumisen muistan omilta kouluajoilta häiritsevänä, oli liian tiukkoja nahkahousuja käyttävä naisopettaja.
Tämä ekaluokan ope oli tänään töissä leopardikuvioidussa hameessa ja Rolling stones -paidassa, jalassa maiharit. Ainiin, mulla on myös nenäkoru.
Huppari ja shortsit ei ole sivistystyötä tekevän akateemisen miehen työasu. Lukiossakin ollaan vielä tekemisissä lasten kanssa (noin 16–18 vuotiaitten), ja henkilökunnan on syytä pukeutua esimerkillisesti. Opiskelijoiden täytyy voida ottaa ja saada mallia opettajilta ja rehtorilta paitsi puheessa ja käytöksessä myös pukeutumiseen liittyvissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun yllä-asteen uskonnon opettaja pukeutui avonaisiin paitoihin, minihameisiin ja järkkyihin korkoihin 🤣 ei ehkä hirveen sopivaa, pojat keskittyy ussan tunnilla ihan kaikkeen muuhun kun tunnin aiheeseen..
Oletko Tampereelta? Meillä on ehkä ollut sama uskonnon ope. Ainakin tää meillä ollut oikein vielä tapasi istahtaa pöydänkulmalle niin, että minihame nousi entisestään. Ei ollut ihan nuori, vaikkakin varmaan oikeasti nuorempi, millaisena hänet muistan. Muistan keski-ikäisenä.
Toivoisin, että opettajat pukeutuisivat asiallisesti ja siististi. Ajattelen itse, että he ovat virantoimituksessa. Pidän siitä, että jo olemus viestittää auktoriteettia. Jonkinlaista tyylitajua odotan tältä ammattikunnalta. Samoin esim. sosiaalityöntekijöitä ja vaikkapa lakimiehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupparit ja lämpimällä säällä shortsit ovat aivan ok, ei niillä oppilaillakaan mitään bisnesvaatteita ole. Ainoa opettaja, jonka pukeutumisen muistan omilta kouluajoilta häiritsevänä, oli liian tiukkoja nahkahousuja käyttävä naisopettaja.
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi suomalaiset eivät osaa pukeutua yhtä hyvin kuin muissa maissa osataan. Mistähän johtuu?!
Voi hyvää päivää mitä kommenttia...
Olen yli 600 opiskelijan lukiossa lehtori (englanti) ja mm. tänään shortsit ja T-paita oli työasu. Siistit ja suht uudet vaatteet... Mitä sitä lämpimässä luokassa kuumissa vaatteissa maski päässä ähistä. Samaa on muillakin pukeutuminen. Enemmän on erikoista jos nykyään joku pyörii vielä semmonen business look päällä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että opettajat pukeutuisivat asiallisesti ja siististi. Ajattelen itse, että he ovat virantoimituksessa. Pidän siitä, että jo olemus viestittää auktoriteettia. Jonkinlaista tyylitajua odotan tältä ammattikunnalta. Samoin esim. sosiaalityöntekijöitä ja vaikkapa lakimiehiltä.
Opettajan ja sosiaalityöntekijän pitää viestittää myös inhimillisyyttä ja helposti lähestyttävyyttä. Voitko kuvitella, että homma lähtee hyville urille, kun päihdeperheen avun tarvetta lähtee kartoittamaan tyyliä huokuva jakkupukuun ja korkokenkiin sonnustautunut sossu? Tuskinpa kohderyhmässä heräisi mikään erityinen luottamus siihen, että tälle ihmiselle voi puhua.
Monet ns. viranhaltijat tekevät työkseen hyvin arkisia asioita lasten, sairaiden, eläinten jne. kanssa. Auktoriteetti on luottamussuhde, jota ei voi pukeutumisen varaan rakentaa.
Joo ennen opettajilla oli virkapuku, taikka tavallinen puku vielä siihen aikaan kun olin koulussa Ala- asteella.
Sitten ylä- asteelle kun siirryin, jo oli joillakin opettajilla farkut jalassa ja siisti paita päällä myös nais oppettajilla.
Mutta miesopettajilla ei edelleenkään ollut pitkää tukkaa , nyt se on mahdollista, että mies opettajillakin on pitkätukka.
Joo koulussa jos pojilla oli pitkä tukka heti , huomautettiin siitä eikä , sitten mies opettajilla saanut olla pitkää tukkaa , eikä resuja farkkuja opettajalla .
Nyt saa olla sellaiset farkut, joissa on reikä polvessa opettajalla.
Joo on , sillä lailla opettajien pukeutunut vapautunut.