Voiko 50 - vuotias yksineläjä saada enää asuntolainaa
Jos on juuri päässyt eroon ulosotosta ja saa säännöllistä palkkaa. Säästöjä ei ole. Paljonkohan pitäisi olla pesämunaa?
Olen kahden kohta täysi-ikäisen teinin ylivelkaantunut yh, joka velkajärjestelyn kautta pääsee eroon veloistaan parin vuoden päästä. Saan pientä palkkaa(2500€/kk), mutta työ on vakituinen. Kaikki ”ylimääräinen” menee nuorille, heidän elämänsä alkuun pääsemiseksi ja elatukseksi. Ovat lukiossa molemmat ja oikeutettuja elatukseen vielä 18 v syntymäpäivän jälkeenkin.
Kommentit (20)
Mikä ihmeen hinku sinulla on elättää 18v jälkeen? Sinulla ei ole mitään velvollisuutta elättää aikuista ihmistä jos bruttopalkkasi on tuo. Suomessa ei ole oikeasti mitään velvollisuutta elättää täysi-ikäisiä jälkeläisiään. Meillä on sosiaaliturva joka hoitaa sen jos ihminen ei itse elatukseensa pysty.
Riippuu lainan koosta. Jos olisin sä, maksaisin velat nyt pois vaikka väkisin. Parin vuoden päästä ei voi tietää, millainen systeemi pankeilla on, mutta nyt ainakin vaativat omaa rahaa käytettäväksi asunnon ostossa, eli sulla pitäisi olla 15-25% asunnon arvosta omaa rahaa, lainalla loput. Mitä pienempi laina, sitä lyhyemmän laina-ajan tarvitset ja siten ehdit maksaa pois ennen eläkeikää. Pystytkö päivätyön ohessa toimimaan vaikka taksikuskina tai lehdenjakajana? Saisi hiukan lisätuloja.
Voi saada ja on saanutkin. Tosin tuskin noilla ap:n spekseillä saa, kun on noita vanhoja maksuhäiriöitä alla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen hinku sinulla on elättää 18v jälkeen? Sinulla ei ole mitään velvollisuutta elättää aikuista ihmistä jos bruttopalkkasi on tuo. Suomessa ei ole oikeasti mitään velvollisuutta elättää täysi-ikäisiä jälkeläisiään. Meillä on sosiaaliturva joka hoitaa sen jos ihminen ei itse elatukseensa pysty.
Normaalilla vanhemmalla on aina huoli jälkikasvustaan ja halu auttaa vaikka se tietäisi oman budjetin paukkumista. Sitä sanotaan rakkaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalilla vanhemmalla on aina huoli jälkikasvustaan ja halu auttaa vaikka se tietäisi oman budjetin paukkumista. Sitä sanotaan rakkaudeksi.
Se on sitten täysin vapaaehtoista lahjoittamista eikä mitään elättämistä. Siellä on opintolainat, opintotuet, asumistuet ja vaikka mitkä tuet saatavilla. Ei tarvitse elättää eikä laskea lapsia mitenkään budjettiinsa.
Tuo 2500 e/kk ei ole se este. Se on aika tyypillinen palkka monelle naiselle. Se este on siinä, että sinulla on ulosotto, josta varmasti jää tieto johonkin. Ja lisää epävarmuustekijöitä siitä, että on ne lapset vielä elätettävänä.
Sain itse parin tonnin kuukausipalkalla mökkilainan kuusi vuotta sitten, ihan vain 70-luvun kuivan maan mökkiin. Ilman säästöjä tai takaajia. Asun yksin. Mutta siihen vaikutti se, että pystyin laittamaan pienen metsän ja pellon takaukseksi. Ja tietenkin olen sinua nuorempi.
Sinun kohdallasi riskinä on tosiaan myös se ikä. Pankki kyllä odottaa, että ennen eläkkeelle jäämistäsi sen lainasi maksaisit. Muuten tuskin onnistuu.
Kolme aikuista minimituloilla, vanhoilla veloilla, maksuhäiriö ja ei säästöjä. Ei mitään mahdollisuutta asuntolainaan. Vanhat lainat pois, lapset omilleen, vähintään pari vuotta puhtaat luottotiedot ja säästöön vähintään 10-30% asunnon hinnasta niin voi olla mahdollista.
Ikä ei ole este, mutta taloudellinen tilanteesi on. Käsittääkseni sinulla ei ole nyt luottotietoja ja ne itsessään estävät lainan saamisen. Lisäksi pitäisi olla omaa rahaa ainakin vähän. Pankki huomioi myös sen, että jäät eläkkeelle jossakin vaiheessa ja tulojen täytyy riittää lainanlyhennyksiin myös silloin. Myönnettävä laina jää siis väkisinkin melko pieneksi siinä vaiheessa, kun luottotiedot ovat palautuneet.
50v yksineläjä voi hyvinkin saada, mutta noilla tiedoilla ei kyllä kovin todennäköistä. Jos saat säästöön jonkun 20% asunnon hinnasta niin sitten ehkä, tai jos on riittävän hyvät vakuudet takaamaan lainaa.
Itse yksin 57v tk eläkkeellä. Saisin taloon/mökkiin 50t. Asunto osakkeeseen 75t. Näin kerrottiin pankissa.
Jos asut seudulla mistä oman asunnon saa 20te niin maksuhäiriömerkinnän jälkeen niin omaosuuden säästämisen jälkeen saanet lainan siinä missä kuka tahansa muukin. Ei pankki ikää katso, jos on näyttää että selviää maksuista.
Sun tilanteessa ehkä paras vaihtoehto on katsoa aso-asuntoja. Pääsee pienellä rahalla kiinni, vastike edullisempi kuin vuokra-asunnossa ja asosta saa aina rahansa takasin. Kun maksat vastikkeen etkä aiheuta häiriöitä niin sulla on varma asunto loppu elämän ajaksi. Moni ylenkatsoo asoa asumismuotona, itse en ymmärrä miksi. Tietyjä asioita lukuunottamatta ei poikkea omistusasumisesta oikeastaan ollenkaan. Paitsi että koko aso-vastikkeeseen saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut seudulla mistä oman asunnon saa 20te niin maksuhäiriömerkinnän jälkeen niin omaosuuden säästämisen jälkeen saanet lainan siinä missä kuka tahansa muukin. Ei pankki ikää katso, jos on näyttää että selviää maksuista.
Sun tilanteessa ehkä paras vaihtoehto on katsoa aso-asuntoja. Pääsee pienellä rahalla kiinni, vastike edullisempi kuin vuokra-asunnossa ja asosta saa aina rahansa takasin. Kun maksat vastikkeen etkä aiheuta häiriöitä niin sulla on varma asunto loppu elämän ajaksi. Moni ylenkatsoo asoa asumismuotona, itse en ymmärrä miksi. Tietyjä asioita lukuunottamatta ei poikkea omistusasumisesta oikeastaan ollenkaan. Paitsi että koko aso-vastikkeeseen saa asumistukea.
Aso on suurimmassa osassa Suomea hirveän kallis asumismuoto. Aso-vastike ei ole juurikaan pienempi kuin vuokrat ja lisäksi joutuu maksamaan aso-maksun. Jos tarvitsee ottaa lainaa sitä aso-maksun varten niin kalliiksi tulee... Joissain tilanteissa voi tietysti olla hyvä ratkaisu jos ei voi/halua sitoutua omistusasuntoon.
En saanut heti UO:n jälkeen pankista edes luottokorttia, joten en usko että saat myöskään asuntolainaa, vaikka siinä tietysti pankille paremmat takuut onkin.
Ikäsi ei ole este. Kuten joku jo totesi, pankki saa omansa pois myymällä asunnon, jos kupsahdat. Sen sijaan omavastuuosuuden säästäminen ja se, paljonko pystyt lyhentämään kuukaudessa voivat tuottaa haasteita. Jos nettosi on 2500 e/kk niin sehän on ihan mediaanitasoa. Pidä kuitenkin mielessä, että sellaista ei olekaan kuin vakituinen työpaikka, on vain toistaiseksi jatkuvia työsuhteita. Eli lainanlyhennyksistä pitää selvitä myös, jos työpaikka menee alta.
Vierailija kirjoitti:
Elämää ei pitäisi koskaan laskea sen varaan, että saa jotain tukea. Kyllä terveen aikuisen pitää lähtökohtaisesti pystyä elämään ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut heti UO:n jälkeen pankista edes luottokorttia, joten en usko että saat myöskään asuntolainaa, vaikka siinä tietysti pankille paremmat takuut onkin.
Ikäsi ei ole este. Kuten joku jo totesi, pankki saa omansa pois myymällä asunnon, jos kupsahdat. Sen sijaan omavastuuosuuden säästäminen ja se, paljonko pystyt lyhentämään kuukaudessa voivat tuottaa haasteita. Jos nettosi on 2500 e/kk niin sehän on ihan mediaanitasoa. Pidä kuitenkin mielessä, että sellaista ei olekaan kuin vakituinen työpaikka, on vain toistaiseksi jatkuvia työsuhteita. Eli lainanlyhennyksistä pitää selvitä myös, jos työpaikka menee alta.
Eiköhän ap kuitenkin tarkoittanut bruttopalkkaa kerran puhuu pienestä palkasta.
Toistaiseksi voimassa oleva työsuhde on pankin silmissä kuitenkin hyvä asia, riippuu toki toimialasta etenkin nyt koronan aikana. Itselläni on yli 20 ke omarahoitusosuuteen säästettynä ja hain asoon 15 ke asuntolainaa pitkällä maksuajalla jotta lyhennyksistä selviäisi myös työttömänä, mutta lainaa en saa kun työsopimukseni ovat ketjutettuja.
No, minä oon 54 v yksineläjä jonka lapset on aikuisia ja asuvat omissa kodeissaan. Palkka 2900 euroa kk, toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, ei säästöjä, ei omaisuutta mutta ei velkaakaan. Noilla spekseillä en saanut asuntolainaa, 3 pankkia vastannut jo ei. Liikaa ikää, työskentelyala ja työn jatkuvuus epävarmat koska on ollut lomautuksia ja ala on ns. hiipuva. Mulla ei ole kroonista sairautta tai lääkitystä, mutta riskini sairauksiin arvioitiin suureksi, jolloin en pystyisi maksamaan lainaa takaisin. Lainaturvaa tarjosi kaksi pankkia, mutta se nostaisi mun ikäisellä ja mun tuloilla lainasumman liian suureksi. Mahdollisuutta henkilötakaukseen ei ole. Maximisumma jonka voisin saada, olisi 32000 euroa mutta ei sillä saa kuin autotallin tästä kaupungista. Rajuksi on kriteerit menny mut ei auta välittää.
Eikö tuota pidä kysyä pankista eikä vauvapalstalta?
Kyllä saa, jos hinta sopiva.
Ostakaa yhdessä joku kohde?
Sellaiset 80-vuotiaatkin saavat. Pankin kanssa voi sopia pitkän maksuajan ja jos asunto on hyvällä paikalla niin pankki tietää saavansa omansa ja enemmänkin takaisin, jos et ehdi maksaa asuntoa ennen kupsahtamista.
Ei muuta kuin lainakyselyjä eri pankkeihin vaan menemään.