Harkimo vaatisi lääkäreitä lähtemään valmistumisen jälkeen vuodeksi töihin minne tahansa Suomessa, missä on pulaa lääkäreistä
Älytön ajatus. Itse lähdin toisen alan vastavalmistuneena töiden takia kauas kotipaikkakunnalta. Koskaan en ole ollut niin masentunut kuin siellä totaalisessa yksinäisyydessä. Onneksi oli alle vuoden jakso. Mielenterveys alkoi hajota sen verran pahasti. Ehkä olisi pian työkyky mennyt pitkäksi aikaa, jos olisi pidempään pitänyt sinnitellä.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. Lääkärinä minä mene töihin sinne, mistä saan eniten RAHAA. Tietysti, jos sitä saa sieltä, missä on pula lääkäreistä, niin sittenhän se sopii.
Sieltä juuri saa parhaan palkan, täysin selväähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tulisi mielenterveystapaus, jos pitäisi muuttaa työhön Helsinkiin!
Onneksi itse tiedostaa rajallisuutensa ja viihtyy "metropolin" pohjoispuolella.
T. Primus inter pares
Sinusta tuli mielenterveystapaus jos joutuisit muuttamaan Helsinkiin töihin, mutta lääkäreiden mielestä olen perheväkivallan, koulukiusaamisen, lastensuojelussa riepottelun, väkivaltaisten ryöstöjen, seksuaallisen hyväksikäytönja sen sellaisten jälkeen terve. On teillä lääkäreillä heikko psyyke tai surkea ammattitaito huhhuh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitossa tämä oli käytäntönä. Oliko peräti kaksivuotta, mikä oli pakko olla siellä mihin valtio osoitti.
Neuvostoliitto hajosi vuosikymmeniä sitten. Maassa oli siinä määrin isoja ongelmia monessa asiassa, että sitä tuskin kannattaa vuonna 2021 ottaa oppikirjaesimerkiksi suomalaisia käytäntöjä kehitettäessä.
Päinvastoin. Ehdotus kuulostaa juuri Neuvostoliiton politbyroon ratkaisulta ongelmiin.
Koronan haitallinen vaikutus viisivuotissuunnitelman toteuttamiseen onkin syytä huomioida kun jaetaan valtion tukia yrityksille Business Soviet Finlandin kautta.
Kaikkien valmistuvien pitäisi suorittaa 2v palvelusta isänmaalle heille osoitetussa paikassa.
Ehkä myös lapsiperheitä pitäisi pakkosijoittaa kuntiin, joissa on niistä pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriliitto on tähän syypää kun raivokkaasti vastustavat suurempia koulutusmääriä.
Munattomat poliitikothan ovat syyllisiä kun taipuvat vaatimusten edessä. Harkimokinolisi voinut ehdottaa lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen lisäämistä tämmösen diktatuuriin sopivan aivopierun sijaan.
Jaa, mitenkäs nää tuhannet pohjoisesta pääkaupunkiseudulle työn perässä pakkomuuttaneet ovat mielenterveysnäkökulmasta sitten pärjänneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä älytön vaatimus. Ihmisillä on perhettä yms, ja asuinpaikka pitää saada valita itse. Mieheni on alalla. Monet syrjäkylät kyllä houkuttelee lääkäreitä sinne kovemmilla palkoilla. Tuollaisen takia voisi ehkä uhrautua vuodeksi, mutta vaatii kyllä aika paljon sumplimista ja voi olla ettei lähdetä edes kokeilemaan. Koko elämä on Helsingissä. Voisi Hjallis itse kokeilla yhtäkkiä vaan jättää kaiken ja muuttaa jonnekin Kainuuseen. No ehkä hän siihen pystyisikin koska omistaa monta kämppää jne mutta meidän pitäisi luopua omasta täällä siksi aikaa.
Kuule aika moni muulkin lähetenyt uuteen paikkaan. Sielä Kainuussa voi olla vaikka miten kivaa. Lääkärintyö on kutsumus ammatti. Minökin lähden kahdeksi vuodeksi Afrikaan ja 4 vuodeksi Ranskaan. Opin paljon enemmän kuin sielä Pörriäisne työterveydessä reseptejä kirjoittaessa. Lääkiseen poääsykokeisinn pitäisi sisiältyä jonkilaine henkisen kantin arviointi myös.
Mielenterveyden tila ei ole vakio. Traumaattisen tapahtuman kokeminen opintojen aikana voi esimerkiksi heikentää mielenterveyttä merkittävästi.
Opiskeluaikana sairastuneita voisi lähettää hoitamaan yksin terveyskeskuksia, joihin ei muutoin saada lääkäreitä. Siinä oppisi ottamaan vastuuta ja itsesäälissä piehtaroinnille ja negatiiviselle asenteella ei jäisi aikaa.
Kyllä, työ paahtaa töitä koko ajan niin ei ole aikaan piehtaroida "minä, minä, miltäminusta tuntuu" ajatusen ympärillä vaan kantaa reippaasto kortensa kekoon suomalaisen yhteiskunna hyväksi joka sinut kouluttanut.
Voisihan tämän ulottaa koskemaan muitakin opintoaloja. Paljon on paikkoja auki esimerkiksi rakennuspuolella, siiivousalalla ja kuljetuksessa. Pitää vain laittaa työttömät matkustamaan ja vastaaanottamaan töitä nykyisen lomailun sijaan. Ei pidä ottaa yhtä alaa silmätikuksi kun voidaan tehdä samalla vähän isompi remontti. Jokaisen koulutuksen on nimittäin yhteiskunta maksanut.
Hjallis voisi itse näyttää esimerkkiä!
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tämän ulottaa koskemaan muitakin opintoaloja. Paljon on paikkoja auki esimerkiksi rakennuspuolella, siiivousalalla ja kuljetuksessa. Pitää vain laittaa työttömät matkustamaan ja vastaaanottamaan töitä nykyisen lomailun sijaan. Ei pidä ottaa yhtä alaa silmätikuksi kun voidaan tehdä samalla vähän isompi remontti. Jokaisen koulutuksen on nimittäin yhteiskunta maksanut.
Joillain paikkakunnilla on sen verran umpimielinen meno, että muualta tulleet työntekijät otetaan työpaikalla silmätikuksi. 😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä älytön vaatimus. Ihmisillä on perhettä yms, ja asuinpaikka pitää saada valita itse. Mieheni on alalla. Monet syrjäkylät kyllä houkuttelee lääkäreitä sinne kovemmilla palkoilla. Tuollaisen takia voisi ehkä uhrautua vuodeksi, mutta vaatii kyllä aika paljon sumplimista ja voi olla ettei lähdetä edes kokeilemaan. Koko elämä on Helsingissä. Voisi Hjallis itse kokeilla yhtäkkiä vaan jättää kaiken ja muuttaa jonnekin Kainuuseen. No ehkä hän siihen pystyisikin koska omistaa monta kämppää jne mutta meidän pitäisi luopua omasta täällä siksi aikaa.
Kuule aika moni muulkin lähetenyt uuteen paikkaan. Sielä Kainuussa voi olla vaikka miten kivaa. Lääkärintyö on kutsumus ammatti. Minökin lähden kahdeksi vuodeksi Afrikaan ja 4 vuodeksi Ranskaan. Opin paljon enemmän kuin sielä Pörriäisne työterveydessä reseptejä kirjoittaessa. Lääkiseen poääsykokeisinn pitäisi sisiältyä jonkilaine henkisen kantin arviointi myös.
Mielenterveyden tila ei ole vakio. Traumaattisen tapahtuman kokeminen opintojen aikana voi esimerkiksi heikentää mielenterveyttä merkittävästi.
Opiskeluaikana sairastuneita voisi lähettää hoitamaan yksin terveyskeskuksia, joihin ei muutoin saada lääkäreitä. Siinä oppisi ottamaan vastuuta ja itsesäälissä piehtaroinnille ja negatiiviselle asenteella ei jäisi aikaa.
Kyllä, työ paahtaa töitä koko ajan niin ei ole aikaan piehtaroida "minä, minä, miltäminusta tuntuu" ajatusen ympärillä vaan kantaa reippaasto kortensa kekoon suomalaisen yhteiskunna hyväksi joka sinut kouluttanut.
Älä jaksa. Lääkäri voi saada aikaan pahaa vahinkoa, jos pakkomuuton takia syntyy katkeruutta yhteiskuntaa kohtaan. Sellainen ihminen on arvaamaton, joka kokee ettei ole mitään hävittävää.
Vierailija kirjoitti:
Hjallis voisi itse näyttää esimerkkiä!
Hjallis voisi häipyä itänaapuriin.
Toisella alalla, mutta tein näin 25 vuotta sitten. Poikaystävä jäi edelliseen kotikaupunkiin. Ystävät olivat jo aiemmin jakaantuneet eri kaupunkeihin opiskelun takia. En pitänyt tilannetta henkisesti raskaana. Viikonloppuisin kyläilin poikaystävän luona ja pidin yhteyttä ksvereihin. Muutin vanhaan kotikaupunkiini asuttuani yli kaksi vuotta muualla.
Suosittelen muillekin, jotka ei löydä työpaikkaa omasta kaupungista ja ovat vaarassa jäädä työttömäksi.
Tuo joustavuutta omiin arvoihin. Ja myöhemminkin olen valinnut jopa pitkän työmatkan työttömyyden sijaan. Raha helpottaa (perhe)elämää.
Mietin asiaa myös niin, että jos tuollainen säädös olisi niin a) siellä uudella paikkakunnalla on tod. näk. joku muu lääkiksestä valmistunut samassa tilanteessa
b) antaisi valmistuneelle lääkärille monipuolista työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Toisella alalla, mutta tein näin 25 vuotta sitten. Poikaystävä jäi edelliseen kotikaupunkiin. Ystävät olivat jo aiemmin jakaantuneet eri kaupunkeihin opiskelun takia. En pitänyt tilannetta henkisesti raskaana. Viikonloppuisin kyläilin poikaystävän luona ja pidin yhteyttä ksvereihin. Muutin vanhaan kotikaupunkiini asuttuani yli kaksi vuotta muualla.
Suosittelen muillekin, jotka ei löydä työpaikkaa omasta kaupungista ja ovat vaarassa jäädä työttömäksi.
Tuo joustavuutta omiin arvoihin. Ja myöhemminkin olen valinnut jopa pitkän työmatkan työttömyyden sijaan. Raha helpottaa (perhe)elämää.
Mietin asiaa myös niin, että jos tuollainen säädös olisi niin a) siellä uudella paikkakunnalla on tod. näk. joku muu lääkiksestä valmistunut samassa tilanteessa
b) antaisi valmistuneelle lääkärille monipuolista työkokemusta.
Henkisesti on ihan eri asia itse päästä valitsemaan miten jossain hankalassa tilanteessa toimii sen sijaan, että joutuisi toimimaan jollain tietyllä tavalla pakon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mitenkäs nää tuhannet pohjoisesta pääkaupunkiseudulle työn perässä pakkomuuttaneet ovat mielenterveysnäkökulmasta sitten pärjänneet?
Eikö siellä kaiken maailman ongelmatapauksia ole vähintään riittävästi? Siinä vastaus kysymykseesi.
Minä olen pinnistellyt työllistumisvaikeuksien takia vuosia. Olen asunut töiden vuoksi siellä täällä sekä kulkenut huomattavan pitkää työmatkaa. Ei ole tuntunut sen arvoiselta. Monta vuotta elämä on mennyt puolivaloilla, kun kaikki muu on mennyt töiden ehdoilla. Olen kyennyt jotenkin säilyttämään toimintakyvyn, mutta elämänilo on loistanut poissaolollaan. En kannata Harkimon ehdotusta. Hyvään elämään kuuluu vapaus tehdä itse valintoja.
Onko Hjallis koskaan asunut muualla kuin pääkaupunkiseudulla? Sipoo lasketaan tähän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on käynyt kotikoulun ja maksanut yksityiselle kouluttajalle ammattiin johtavasta tutkinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta kouluttaa, yhteiskunta voi vaatia myös vastinetta. Vuosi on lyhyt aika.
Yhteiskunta saa vastinetta, kun lääkärit maksavat tuloistaan veroja. Lisäksi koulutukseen sisältyy jo 9 kuukauden pakollinen harjoittelujakso terveyskeskuksessa.
Aika monissa ammateissa on pakollista harjoittelua. Lääkärit yhtiöittää työnsä ja minimoi veronmaksun. Lisää lääkäreitä ja ihmistyöhön ne, joille ihmistyö on kutsumusammatti.
Mun mielestä hyvä idea. Näin saadaan lääkäreitä myös kuntiin joissa on pulaa ja vastavalmistuneet saavat ehkä rauhassa tutustua työelämään pienemmässä yksikössä. Sitä huippuhommaa isolla palkalla ehtii tekemään myöhemminkin, vuosi on erittäin hyvä aika.