Teille kaikille, jotka asutte kerrostalossa.
Pitäisikö muuttaa maalle jos normaali eläminen häiritsee niin paljon? Esim, tulen töistä klo 23 niin todellakin menen suihkuun ennen nukkumaan menoa. Jos keskellä yötä pitää käydä vessassa niin todellakin vedän vessan. Jos janottaa niin otan keittiön kraanasta vettä. Teen tämän kaiken koska ihmisten pitää saada elää täysin normaalisti. Te ette voi asialle yhtään mitään, ettekä voi edes tehdä.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Nämä iänikuiset elämisen äänet... Missä menee raja? Jos naapurin lapsi pelaa tietokoneellaan kesäisin ja viikonloppuisin ja suurimpana osana viikonpäiviä tunteja päivässä kokoajan kiljuen kimeällä äänellä kirosanoja ja solvauksia, jotka perheen äiti sitten pyrkii peittämään tv:n kovalla äänenvoimakkuudella, onko se normaalin elämän ääntä? Entäs jos sisällä pelataan sählyä ja koripalloa joka tömisee ja kolisee pitkin laminaattia ja sitä kautta koko talon lävitse, onko se normaalia elämisen ääntä? Pitääkö sitä tosissaan sietää päivästä ja viikosta ja kuukaudesta toiseen? Miksi heillä on tosissaan tähän oikeus? Enkö ole yhtälailla viereisenä asukkaana oikeutettu olemaan kotonani rauhassa ilman että tarvii miettiä, onko naapurissa menossa peli- vai pahoinpitelysessio? Miksi nykyään kaikilla on vain oikeuksia tehdä mitä haluaa, mutta ei esimerkiksi velvollisuutta suhteuttaa tuotettu äänimäärä äärieristyksien määrään?
Meillä huutaa aikuinen mies naapurissa kun pelaa! Siis karjuu ja kiroilee! Voiko säälittävämpää olla? Eli näistä kiroilevista ja kiljuvista pojista valitettavasti kasvaa karjuvia looseri miehiä, peliaddikteja. Ei pysty enää, muutan.
Mikään muu ei häirinnyt kun olin töissä, vain öiset huudot kun siellä oli kapakka melko lähellä. Pelon tunne ja iltarukous siinä, mutta nukuin kyllä taas.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kerrostalossa - ja olen asunut elämäni aikana 5-6 eri kerrostalossa - enkä muista koskaan kuulleeni, että naapurista ap:n mainitsemat adiat kuuluisivat minun asuntooni.
Suoralta kädeltä on vain kaksi asiaa, jotka kuuluvat: rapusta kuuluu ääniä ja pesukoneen linkous.
Lain mukaan suihkussa saa käydä yöllä ja vetää vessan. Yleensä eläkkeellä olevat valittaa joten teen eläkeläisestä huoli-ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä iänikuiset elämisen äänet... Missä menee raja? Jos naapurin lapsi pelaa tietokoneellaan kesäisin ja viikonloppuisin ja suurimpana osana viikonpäiviä tunteja päivässä kokoajan kiljuen kimeällä äänellä kirosanoja ja solvauksia, jotka perheen äiti sitten pyrkii peittämään tv:n kovalla äänenvoimakkuudella, onko se normaalin elämän ääntä? Entäs jos sisällä pelataan sählyä ja koripalloa joka tömisee ja kolisee pitkin laminaattia ja sitä kautta koko talon lävitse, onko se normaalia elämisen ääntä? Pitääkö sitä tosissaan sietää päivästä ja viikosta ja kuukaudesta toiseen? Miksi heillä on tosissaan tähän oikeus? Enkö ole yhtälailla viereisenä asukkaana oikeutettu olemaan kotonani rauhassa ilman että tarvii miettiä, onko naapurissa menossa peli- vai pahoinpitelysessio? Miksi nykyään kaikilla on vain oikeuksia tehdä mitä haluaa, mutta ei esimerkiksi velvollisuutta suhteuttaa tuotettu äänimäärä äärieristyksien määrään?
Eniten häiritsee juorukerhot rappukäytävässä ja pihalla. Kesällä ikkunat auki niin kaikki kuuluu pihalta sisälle.
Puhuin nyt äänistä jotka kuuluvat seinien läpi asunnosta toiseen. Jos häiritsee äänet ulkoa kun ikkuna on auki, laita ikkuna kiinni. Mutta miten saisi hiljaisempaa ääntä kun äänet tulevat seinien läpi ja kantautuvat lattiaa pitkin? Käyt sanomassa asiasta, saat vihaset huudot niskaansa miten "meillä on oikeus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kerrostalossa - ja olen asunut elämäni aikana 5-6 eri kerrostalossa - enkä muista koskaan kuulleeni, että naapurista ap:n mainitsemat adiat kuuluisivat minun asuntooni.
Suoralta kädeltä on vain kaksi asiaa, jotka kuuluvat: rapusta kuuluu ääniä ja pesukoneen linkous.
Lain mukaan suihkussa saa käydä yöllä ja vetää vessan. Yleensä eläkkeellä olevat valittaa joten teen eläkeläisestä huoli-ilmoituksen.
Monella tulee eläkkeellä mielenterveysongelmia ja alkaa naapuri kyttäys. Meillä yksi hoitaja sanoi, että eräs 65-vuotias naapuri joutuu varmaan suljetulle. Aikuinen ihminen ja kerrostalo hänelle ainoa juttu, ei osaa keksiä itselleen harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten häiritsee juorukerhot rappukäytävässä ja pihalla. Kesällä ikkunat auki niin kaikki kuuluu pihalta sisälle.
Puhuin nyt äänistä jotka kuuluvat seinien läpi asunnosta toiseen. Jos häiritsee äänet ulkoa kun ikkuna on auki, laita ikkuna kiinni. Mutta miten saisi hiljaisempaa ääntä kun äänet tulevat seinien läpi ja kantautuvat lattiaa pitkin? Käyt sanomassa asiasta, saat vihaset huudot niskaansa miten "meillä on oikeus".
Kesä helteillä ikkunat on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sosiaalityöntekijälle huoli-ilmoitus eläkeläisestä, loppuu se kyttääminen.
Kerrostalo ei ole asunto eikä siitä saa kotia tekemälläkään. Voi siellä sadetta pitää ja tuijotella elementtisaumoja mutta ei mitään muuta.
valittaja keksii aina syyn valittaa jostakin. kyllä se maallakin keksii valittamisen aiheita. ei siis tarvitse käskeä kerrostalokyttääjiä muuttamaan maalle. emme halua niitä tänne. voimme kyllä lähettää täältä maalta sinne kerrostaloon meidän omia yksityistiekyttääjiä, trampoliinikyttääjiä, rajapensasaitakyttääjiä, lehtipuhallinkyttääjiä ym
Reippaat eläkeläiset harrastaa lenkkeilyä, käy jumpissa ja he käyvät eläkeläisten kerhoissa ja ovat kaikissa jutuissa mukana.
Sitten on laiskat juorukerho eläkeläiset, jotka viettää aikaa rappukäytävässä ja kerrostalon pihakeinussa ja juoruaa muista naapureista. Heillä ei ole omaa elämää, sääliksi käy.
Meillä on tällainen valittaja eläkeläinen. Soitetaan viranomaisille, että ollaan huolissaan tämän mielenterveydestä.
Minun mummoni teki aikanaan käsitöitä, kutoi esim. lastenkoteihin sukkia, mutta nykyään on nämä laiskat juorukerhoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei häiritse se, jos naapuri käy yöllä suihkussa töiden jälkeen, käy vessassa tai juo vettä. Asun kerrostalossa, jossa on suht huono äänieristys, mutta nuo edellä mainitsemani äänet eivät häiritse ollenkaan - hyvä jos edes kuuluu. Olen itsekin vuorotyöläinen ja käyn itsekin pari kertaa suihkussa yöllä viikon aikana.
Mikä minua häiritsee on naapurien viikonloppubileet (basson jumputus, keskustelut käydään huutokilpailuina), jatkuvat tömistely/pomppiminen/kolina ja tupakan poltto sisäpihassa.
Jostain syystä joka ikisessä kerrostalossa on asunut vähintään yksi bilettäjä seinänaapurinani.
Elämäntilanteestani johtuen asun kerrostalossa, mutta tavoite olisi päästä maalle kymmenen vuoden sisällä.
No tämä! Ei minuakaan haittaa mitkään elämisen äänet (itsekin käyn suihkussa milloin haluan yms) mutta kauheaa kun yrität nukkua aamuyöllä ja naapurit ilakoi seinän takana, laulaa nuotin vierestä ja kiljuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kerrostalossa pitää muistaa ettei naapurilta ole sopivaa kysellä yksityis asioita, vain taloyhtiön sääntöjen noudattamisesta voi sanoa. Moni äänittää nykyään rappukäytäväkeskustelut, meillä kuuluu puhe jopa asuntoon sisälle rappukäytävästä.
Pistä väliovi tai edes se asunnon ulko-ovi kiinni, niin äänet vaimenevat kummasti.
Kyllä ne äänet kuuluu silti sisälle. Äänitän keskustelut, kun naapurit arvostelevat muita naapureita ja käyn sitten soittamassa nauhan haukutulle naapurille. Kivasti ihmiset riitaantuu.
VMP
Nuo mainitut asiat eivät häiritse. Ei, ihmisillä ei ole varaa muuttaa maalle, jos jollakin on niin onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normielämisen äänet ovat ok. Yöllinen örveltäminen, kolistelu ja popittaminen eivät ole.
Kolistelu? Eli siis asunnossa ei saa mielestäsi esim. sulkea ovea tai avata keittiön vetolaatikkoa? Ikkunan sulkeminen se vasta hirveää kolistelua onkin. Just.
No miksi nuo asiat täytyy tehdä paiskomalla? Normaalista ikkunan tai laatikon sulkemisesta ei kuulu naapuriin kolinaa.
En tiedä esim miten meidän oven saa äänettä kiinni. Sitä on pakko painaa aika lujaa, että lukko napsahtaa kiinni ja ääni kaikuu rapussa. Asunnossakin on painavat puuovet, joiden sulkemisesta kuuluu ääni, vaikka miten hiljaa painaisi kiinni. Samoin ikkunat on mallia 50-luku, joten eivät avaudu tai sulkeudu äänettä. Näitä sitten neurootikko kutsuu kolisteluksi. Kun on oikein meluherkkä naapuri, se valittaa liukuovenkin liu'uttamisesta.
Oma asuintaloni valmistui juuri vuodenvaihteessa,meli kaikki on nykytekniikkaa.
Kun naapuri ei sulje esim. kylpyhuoneen ovea tai asunnon väliovia kahvasta, vaan läimäyttää oven työntämällä kiinni, ääni resonoi rakenteissa. Oikein säpsähdän yöllä, kun juippi käy vessassa.
Miten joku voi olla noin piittaamaton? Kuuluuhan se oven pamaus itsellekin kovaa.
Jos sillä on kuulokkeet päässä eikä oikeasti kuule pitämäänsä meteliä?
Toisaalta esim. meillä uusittiin jokunen vuosi sitten lukot ja samalla säädettiin ovet. Annettiin ohjeet, että ovia ei tarvitse paiskoa. No toimihsn ne jonkun aikaa hyvin, mutta sitten ilmankosteuden muutoksen jälkeen ovet muuttuivat tiukemmiksi ja niitä joutuu taas sulkemaan voimalla eli ovien säädötkin voi olla perseellään.
Tottakai suihkussa saa käydä koska haluaa. Vaikka 2 yöllä. Sinne ei tarvi ehkä jäädä puoleksi tunniksi suihkun alle kuitenkaan. Siinä voi tulla naapureita vastaan, että hoitaa suihkuttelut joutuisasti.
Onneksi olen löytänyt kerrostalon, jossa kukaan ei puutu toisten asioihin ja kyttää normi elämisen ääniä! Naapuri ei tod puutu vaikka kävisin kolmelta yöllä suihkussa ja itse en puutu vaikka naapuri taasen pistäisi pesukoneen päälle samaan aikaan. Muuttaisin pois jos asuisi joku ammattivalittaja.
Me saatiin aikoinaan varoitus kun lapseni oli rajussa vatsataudissa ja hän oksenteli yhden yön läpeensä. Miettikääpä tätä. Oikein huolella.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen löytänyt kerrostalon, jossa kukaan ei puutu toisten asioihin ja kyttää normi elämisen ääniä! Naapuri ei tod puutu vaikka kävisin kolmelta yöllä suihkussa ja itse en puutu vaikka naapuri taasen pistäisi pesukoneen päälle samaan aikaan. Muuttaisin pois jos asuisi joku ammattivalittaja.
Ongelmahan näissä on se, että ei voi naapuriaan valita, jolloin voi joutua muuttamaan yhtäkkiä vaikka 10v päästä kun naapuriin muuttaa joku hermoheikko. Lisäksi ei ole niin pikku juttu vaihtaa (omistus)asuntoa vaikkapa vuoden välein, ja sitten ei koskaan voi asettua ns. "lopun elämäkseen" mihinkään, kun aina voi muuttaa naapuriin se "ammattivalittaja" joka häätä sinut taas kotoasi. Kiertolaisena elämistä, joka häädetään epäsäännöllisin väliajoin. Tuo oli se syy miksi muutin lopulta ok-taloon, ja nyt olen saanut olla rauhassa viimeiset 10 v.
Asuin ennen tähän muuttoa asunnossa/talossa jossa oli oikein mukavat naapurit ja kaikki meni hyvin monta vuotta kunnes....
Oma asuintaloni valmistui juuri vuodenvaihteessa,meli kaikki on nykytekniikkaa.
Kun naapuri ei sulje esim. kylpyhuoneen ovea tai asunnon väliovia kahvasta, vaan läimäyttää oven työntämällä kiinni, ääni resonoi rakenteissa. Oikein säpsähdän yöllä, kun juippi käy vessassa.
Miten joku voi olla noin piittaamaton? Kuuluuhan se oven pamaus itsellekin kovaa.