Miksi äitini leikkii sellaista ettei osaa tehdä asioita itse?
Pitäiskö huolestua? Esim. Ei muka osaa käyttää enää pankkikorttia ja nostaa rahaa. Pyytää minua aina tehdä jos olen mukana. Muutama päivä sitten otti yhteyttä minuun ja pyysi minua auttamaan kirjoittaa sähköpostin (on käyttänyt kuitenkin intrnettiä jo 10 V). Muutenkin kaikkia tuollaisia pikkuasioita. Sitten jos en suostu, niin kuitenkin osaa tehdä nämä lopulta itse. esim. Osaa nostaa ihan hyvin nyt itse pankilta rahaa
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Haluaa sun seuraasi eikä kehtaa suoraan pyytää.
No tavataan kerran viikossa.
Saa huomiota niin.
Kun leikkii vähän avutonta ja sinä neuvot/autat, saa tuntea itsensä välitetyksi.
Myös saa vähän siirrettyä, hetkeksi ainakin, vastuuta toiselle.
Ei tarvitse hoitaa asiaa, toinen tekee sen.
Min mutsi tekee samaa.
Heittäytyy avuttomaksi kun pitäisi ruokaa miettiä tai kännykän päivitystä katsoa yms.
Äitisi siis testaa välitätkö hänestä, voi pelätä vanhemista ja näin testailee että olet ja pysyt lähellä kun alkaa oikeasti rapisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Saa huomiota niin.
Kun leikkii vähän avutonta ja sinä neuvot/autat, saa tuntea itsensä välitetyksi.
Myös saa vähän siirrettyä, hetkeksi ainakin, vastuuta toiselle.
Ei tarvitse hoitaa asiaa, toinen tekee sen.Min mutsi tekee samaa.
Heittäytyy avuttomaksi kun pitäisi ruokaa miettiä tai kännykän päivitystä katsoa yms.
Huoh. Kyllähän hänen pitäisi tietää et välitän. Näen häntä kuintekin kerran viikossa ja muistan aina. Kirjoitellaan usein ja soitellaankin... Heittäytynyt vaan yhtäkkiä uusavuttomaksi
Sairaalaosastoilla on paljon vanhuksia, jotka leikkivät etteivät osaa tehdä mitään. Kaikki pitäisi tehdä puolesta ja passata. Suuttuvat vielä, jos joku hoitaja varaakin aikaa siihen, että opastaa, miten niitä päiväpuuhia tehdään. Puhisevat, etteivät saa palvelua, ja ”kaikki pitää itse tehdä”. Pyllykin pitää itse pyyhkiä, jo on maailmankirjat sekaisin! Siinä vaiheessa, kun aletaan opastaa, tiuskaisevat ettei tarvitse auttaa, ja kappas miten hyvin kaikki oikeasti sujuukin.
Tietenkin on myös heitä, jotka oikeasti eivät pysty ja tarvitsevat paljon apua. Tämä ei koske näitä oikeasti apua tarvitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi siis testaa välitätkö hänestä, voi pelätä vanhemista ja näin testailee että olet ja pysyt lähellä kun alkaa oikeasti rapisemaan.
Hän aina kyllä sanoo että minä en häntä sitten hoida kun hän tulee niin vanhaksi ettei pysty enää kaupassa käydä :D
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaosastoilla on paljon vanhuksia, jotka leikkivät etteivät osaa tehdä mitään. Kaikki pitäisi tehdä puolesta ja passata. Suuttuvat vielä, jos joku hoitaja varaakin aikaa siihen, että opastaa, miten niitä päiväpuuhia tehdään. Puhisevat, etteivät saa palvelua, ja ”kaikki pitää itse tehdä”. Pyllykin pitää itse pyyhkiä, jo on maailmankirjat sekaisin! Siinä vaiheessa, kun aletaan opastaa, tiuskaisevat ettei tarvitse auttaa, ja kappas miten hyvin kaikki oikeasti sujuukin.
Tietenkin on myös heitä, jotka oikeasti eivät pysty ja tarvitsevat paljon apua. Tämä ei koske näitä oikeasti apua tarvitsevia.
No niin. Mun äidillä ei ole mitään vammaa tai sairautta. Eikä ole edes niiiin vanha. Mutta joskus jos tulee joku pulma, ei mitenkään vaivaudu miettiä itse ratkaisua vaan on heti minuun yhteydessä
Tuskin kysymys on ilkeydestä tai laiskuudesta, vaan kokee epävarmuutta. Minkä ikäinen äitisi on? Kuulostaa alkavalla dementtia, Alzheimerin sairaudelta, jollloin ensimmäiset oireet ja merkit ymmärtää ja huomaa itse ja arkisen asioiden hoitaminen tuntuu epävarmalta ja pelottavalta, jolloin alkaa välttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kysymys on ilkeydestä tai laiskuudesta, vaan kokee epävarmuutta. Minkä ikäinen äitisi on? Kuulostaa alkavalla dementtia, Alzheimerin sairaudelta, jollloin ensimmäiset oireet ja merkit ymmärtää ja huomaa itse ja arkisen asioiden hoitaminen tuntuu epävarmalta ja pelottavalta, jolloin alkaa välttää niitä.
Vasta 60v
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti työskentelet hoitajana vanhusten parissa? Onko sinulla koulutus?
Esim. alkavassa muistisairaudessa on tyypillistä "unohtaa" asioita ja voi olla vaikka pyllyn pyyhkiminen ja muutaman minuutin päästä asia muistuu kirkkaasti mieleen ja voi toimia normaalisti. Muistisairaudessa muistin menetys ei ole kokoaikaista ja jatkuvaa, vaan ajoittaista ja pätkissä ja voi kestää minuuteista tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti työskentelet hoitajana vanhusten parissa? Onko sinulla koulutus?
Esim. alkavassa muistisairaudessa on tyypillistä "unohtaa" asioita ja voi olla vaikka pyllyn pyyhkiminen ja muutaman minuutin päästä asia muistuu kirkkaasti mieleen ja voi toimia normaalisti. Muistisairaudessa muistin menetys ei ole kokoaikaista ja jatkuvaa, vaan ajoittaista ja pätkissä ja voi kestää minuuteista tuntiin.
Tiedän tämän. Mutta on myös ihmisiä, jotka yksinkertaisesti haluavat palvelua.
Kuulostaa mun mummolta. Teki just tuota samaa ettei osaa tai pysty tekemään arkisia asioita ja kuitenkin pystyi. Piti just käydä hakemassa hänelle rahaa, kun ei osaa maksaa kortilla tai keittää perunat, kun ei muista miten se tehdään. Kesti aina muutaman päivän ja sen jälkeen taas onnistui. Ajateltiin, että uusavuttomuutta ja huomion hakua. Pakotettiin mummo silti lääkäriin, koska joko löytyy vikaa tai ei löydy ja mummo huomaa että meitä ei voi hyppyyttää miten haluaa ilman, että me oikeesti tutkitaan missä on vika. Aivoista löytyi jälkiä useasta aivan pienestä infarktista. Alettiin miettiä ja näitä hetkiä, että ei osaa tai pysty oli yhtä monta kuin aivoissa jälkiä ja pieniä hyytymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta 60v
Jotkut muistisairaudet voi alkaa jo paljon nuorempana, jopa alle viisikymppisenä, se on kovin yksilöllistä. Kannattaa käydä lääkärissä ja ottaa asia esille. Mitä varhaisemmassa vaiheessa huomaamaan, yleensä sen parempi ennusta. Myös jollakin lääkkeillä voi olla sivuvaikutuksena pelkotiloja, ahdistuneisuutta ja aktiviteetin alentumista.
Jos aikaisemmin on hoitanut itse arkiset asiat, kannattaisi selvittää mikä taustalla, jos 60v.
No nyt alkoi pelottaa mutta minun äiti on niin itsepäinen ettei suostu käymään lääkärissä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Mun äidillä ei ole mitään vammaa tai sairautta. Eikä ole edes niiiin vanha. Mutta joskus jos tulee joku pulma, ei mitenkään vaivaudu miettiä itse ratkaisua vaan on heti minuun yhteydessä
Kysymys on paljon muustakin, kuin viitsiikö vaivautua, jos kysymys on 30v ja 60v sillä ikä tuo monia muutoksia aivoihin ja todennöisesti 60v on paljon harmaata alueita aivoissa, jotka eivät toimi. Ja se sama kohtalo odottaa meitä kaikkia, jos saa elää pitkän elämän. Ihmisen rappeutuminen kohti vanhuutta alkaa jo 25v halusimme sitä tai emme.
Meillä minun äiti ei muka osaa käynnistää imuria. Sit kun ohikulkumatkalla piipahdan (ja painotan et en nyt heti ehdi töiden takia pidempään olla) näyttämään miten se toimikaan, niin siellä onkin pullakahvit pöydässä. Saatan sit 5min aikana vetää (pelkästään) pystykahvin ja tästä äitini loukkaantuu kun en ole pidempään.
Joka kerta saan selittää että tulen sitten vaikka töitten jälkeen tai vapaapäivänä sitten ajan kanssa, nyt tulin vaan näyttämään miten tämä x-juttu toimii 🤦♀️
Kuulostaa kyllä alkavalta muistisairaudelta. Kannattaa yrittää saada sinne lääkäriin, jos lääkityksellä saisi hidastettua etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minun äiti ei muka osaa käynnistää imuria. Sit kun ohikulkumatkalla piipahdan (ja painotan et en nyt heti ehdi töiden takia pidempään olla) näyttämään miten se toimikaan, niin siellä onkin pullakahvit pöydässä. Saatan sit 5min aikana vetää (pelkästään) pystykahvin ja tästä äitini loukkaantuu kun en ole pidempään.
Joka kerta saan selittää että tulen sitten vaikka töitten jälkeen tai vapaapäivänä sitten ajan kanssa, nyt tulin vaan näyttämään miten tämä x-juttu toimii 🤦♀️
Mulla sama. Äitini haluaisi että viivyn 4 tuntia kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä alkavalta muistisairaudelta. Kannattaa yrittää saada sinne lääkäriin, jos lääkityksellä saisi hidastettua etenemistä.
Enpä mä sitä voi lääkäriin pakottaa. Suuttuisi jos edes ehdottaisin. T. Ap
Haluaa sun seuraasi eikä kehtaa suoraan pyytää.