Tekisitkö kolmannen lapsen?
Ikää 39 ja toinen lapsi syntyy nyt. Lapset poika 1v 9kk ja tytär 0kk
Yrittäisitkö kolmatta lasta? Hyvä koulutus, ammatti, asunto, puoliso, isovanhemmat pääosin tuonpuoleisessa
Lyhyt vastaus kyllä/ei ja perustelut miksi kyllä tai miksi ei
Kommentit (53)
Jokainen tietää itsensä , jaksamisensa ja muutenkin asiansa paremmin, niin vaikea sanoa. Varmaankin jos siltä tuntuu, niin aika piankin, koska et tuosta nuorene. Ja tosiaan kannattaa varautua, jos vaikka tuleekin kaksi. Ja se on sitten kukkua, että kolmas menee siinä kuin kaksikin. Kyllä niitä käsiä, silmiä ja sylejä saa olla jokaiselle.
Minulla on kolme lasta, jotka syntyivät kun olin alle 30. Olen iloinen että olin niin nuori ja jaksava silloin, nelikymppisenä ajattelin etten missään nimessä alkaisi enää uudestaan. Sinulla on eri tilanne, kun muutkin on niin pieniä.
En tehnyt edes toista. Enkä todellakaan. Oli ihanaa, kun oli nelikymppisenä lähes täysi-ikäinen lapsi (olin 43 kun hän täytti 18). Halusin vain yhden lapsen ja siksi nautin täysillä hänen vauva-ajastaan ja lapsuudestaan ja nuoruudestaan - ja sen jälkeen siitä, että minulla oli aikuinen lapsi, jonka kanssa kävin matkoilla ja elokuvissa ja ulkona syömässä jne, mutta olin myös vapaa jälleen panostamaan työhöni, harrastuksiini, omiin matkoihini, luottamustehtäviini jne.
En. Liikaa ikää, kaksi pientä lasta pienellä ikäerolla. Ennen kaikkea en haluaisi kolmatta, vaikka mikä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sinuna tekis. Noin pienillä ikäeroilla rankkaa ja mahdolliset haasteet ja tuen tarpeet lasten kehityksessä ei vielä välttämättä näy.
Olen nähnyt paljon perheitä, joissa lapsia tehty pienellä ikäerolla ja sitten esikoisen ollessa tyyliin 3-4v alkaa löytyä haasteita kielenkehityksessä, oppimisessa tms. Ja yleensä niitä löytyy myös nuoremmilta ja sitten voi olla aika rankkaa.
Aiemmin oli myös hyvä pointti, että olitko valmis jos tuleekin kaksoset ja lapsia onkin yhtäkkiä neljä?
Tuskin näillä 39v munasoluilla kaksosia tulee. Hyvä jos yksi 😁🤗
Ap
Riski kaksosraskauteen vaan kasvaa iän myötä. 🤗
Näin on.
"Tutkimuksissa on havaittu, että vanhemmat synnyttäjät saavat nuorempia todennäköisemmin kaksoset".
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ika-vaikuttaa-kaksosraskauden-toden…
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt edes toista. Enkä todellakaan. Oli ihanaa, kun oli nelikymppisenä lähes täysi-ikäinen lapsi (olin 43 kun hän täytti 18). Halusin vain yhden lapsen ja siksi nautin täysillä hänen vauva-ajastaan ja lapsuudestaan ja nuoruudestaan - ja sen jälkeen siitä, että minulla oli aikuinen lapsi, jonka kanssa kävin matkoilla ja elokuvissa ja ulkona syömässä jne, mutta olin myös vapaa jälleen panostamaan työhöni, harrastuksiini, omiin matkoihini, luottamustehtäviini jne.
Mitä jos ainoa lapsesi kuolee?
Entäpä sukupuoli?
Eikö olisi kiva, että on sekä tyttö että poika ja että myös jommalla kummalla sisko tai veli (3 lasta joista 2 samaa sukupuolta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sinuna tekis. Noin pienillä ikäeroilla rankkaa ja mahdolliset haasteet ja tuen tarpeet lasten kehityksessä ei vielä välttämättä näy.
Olen nähnyt paljon perheitä, joissa lapsia tehty pienellä ikäerolla ja sitten esikoisen ollessa tyyliin 3-4v alkaa löytyä haasteita kielenkehityksessä, oppimisessa tms. Ja yleensä niitä löytyy myös nuoremmilta ja sitten voi olla aika rankkaa.
Aiemmin oli myös hyvä pointti, että olitko valmis jos tuleekin kaksoset ja lapsia onkin yhtäkkiä neljä?
Tuskin näillä 39v munasoluilla kaksosia tulee. Hyvä jos yksi 😁🤗
Ap
Yli 30v iässä kaksosten saamisen todennäköisyys kasvaa verrattuna parikymppiseen. Googlaa vaikka aiheesta
Ehdottomasti 3.lapsi.Peitto heilumaan ja heteka natisemaan.
Itse sain kolmannen 41-vuotiaana. Unentarpeeni on iän karttuessa vähentynyt, joten jaksoin vauvan ja taaperon kanssa valvoskelun paremmin kuin silloin kun oli vasta yksi lapsi.
Parhaimmillaan mulla oli kolme alle 5-vuotiasta :). Ihanaa aikaa.
Rauhoitu nyt elämään sen vauvan ja taaperon kanssa. Itsellä tulee kanssa jokin outo vauvakuume vastasyntyneen kanssa, vaikka vauva on jo käsivarsilla. Silloin tuntuu, että voisi tehdä vaikka miten monta vauvaa. Kun vauva kasvaa ja elämän realiteetit pikku hiljaa väsymyksineen ja kiukkukohtauksineen valkenevat, alkaa realismi taas maistua :D Itsellä on kaksi lasta ja olen todella kiitollinen kahdesta terveestä lapsesta. Kolmatta en enää uskaltaisi yrittää, koska elämä on nyt mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu nyt elämään sen vauvan ja taaperon kanssa. Itsellä tulee kanssa jokin outo vauvakuume vastasyntyneen kanssa, vaikka vauva on jo käsivarsilla. Silloin tuntuu, että voisi tehdä vaikka miten monta vauvaa. Kun vauva kasvaa ja elämän realiteetit pikku hiljaa väsymyksineen ja kiukkukohtauksineen valkenevat, alkaa realismi taas maistua :D Itsellä on kaksi lasta ja olen todella kiitollinen kahdesta terveestä lapsesta. Kolmatta en enää uskaltaisi yrittää, koska elämä on nyt mukavaa.
Se että sinä et uskalla, ei ole mikään perustelu Ap:lle
Vierailija kirjoitti:
😆🥱
Miksei. Siitä vaan, jos onnistuu.
En. Kahden lapsen kanssa resurssit riittävät paremmin. Iän myötä riskit äidille ja lapselle lisääntyvät. Maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Kuitenkin molempien halu on riittävä peruste yrittää kolmatta lasta.