Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset luistimet teillä oli koulussa liikuntatunneilla?

Vierailija
27.05.2021 |

Itselläni oli vain taitoluistimet ja niin muillakin tytöillä. Sitä vaan luisteltiin kenttää ympäri tai kokeiltiin piruetteja ym. Ainoastaan kerran kokeiltiin pelata jääkiekkoa.
Kouluajoista jo yli 30 vuotta aikaa, taitaa nykyään olla asiat toisin ja tytöilläkin on muuta tarjolla kuin "taitoluistelun" harjoittelua. Vaikein luistelulaji, eikä ihme, jos taitoluistelijoita on melkoisen vähän etenkin huipputasolla.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kretsky kultaterät

Vierailija
2/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoluistimet. Omilla lapsilla (1 tyttö ja 2 poikaa) hokkarit.

N45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ne antoi koululta lainaksi. Ei ollut omia. 80-luku.

Vierailija
4/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoluistimet. Me tytöt pelattiin jääpallo lukiossa 80-l ja taitoluisteltiin nuorempana.

Vierailija
5/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyttöjen kannata opetella lätkää. Kannattaa tulla missiksi ja sopii hyvin yhteen lätkäjätkän kaa. 

Vierailija
6/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunoluistumet

Vierailija
7/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aina joko liian isot tai liian pienet.

Vierailija
8/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoluistimet ja jalat oli aina jäässä. Ja aina kova pakkanen, ulkoliikunnan pakkasraja oli -20 astetta.

Vierailija
9/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunoluistimet.

Ei meilläkään koskaan tyttöjen liikunnassa pelattu jääkiekkoa. Yleensä harjoiteltiin taitoluistelua ja joskus pelattiin jääpalloa.

Vierailija
10/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanopettajien vastuulla tutustuttaa lapset/nuoret eri lajeihin. Opetussuunnitelmat hukassa?

Vierailija
11/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin luistelemaan hokkareilla, mutta omia luistimia ei ollut. Koulussa sitten pakotettiin kaunoluistimiin koska eihän nyt herranen aika tyttö voi luistella "poikien luistimilla". No, en sitten niillä osannut ollenkaan saati pysynyt pystyssäkään. Koulu tappoi intoni luisteluun.

Yläasteella olisin saanut käyttää hokkareita, mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Vierailija
12/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintsasin luistelusta. Muut oli karmeita läskejä joten treenasin itsekseni.

Vierailija
13/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joka lajiin omat luistimet. Taitoluisteluun, pikaluisteluun, jääkiekkoon ja matkaluisteluun. Tehtiin mukava retki matkaluistmilla ja grillattiinkin lopuksi. Ei jäänyt ikävä kuva liikunnasta meille <3

Vierailija
14/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hokkarit. Isäni oli sitä mieltä että luistelu aloitetaan aina hokkareilla tai muuten oppii väärän tekniikan. Mun 2 ja 4 vuotta vanhemmat veljet opetti mut luistelemaan ja heiltä perin aina mailat ja luistimet.

Tuolloin elettiin vuotta 1975 ja herra varjele minkä älämölön ope nosti koulussa mun hokkareista. Ei kuulemma käy vaan tytöt luistelee kaunoluistimilla eikä hokkareilla!! Muistan miten mulle naurettiin eikä auttanut yhtään, vaikka olin hyvä luistelija ja parempi lätkässä kuin pojat.

Hokkareista kehittyi ihan uskomaton saaga ja periaatevääntö isän ja open välille. Mä olisin siinä vaiheessa jo halunnu kaunarit koska en enää kestänyt olla naureskelun kohteena. Isälle se ei käynyt koska missään ei sanottu, että koulussa on oltava kaunarit ja lisäksi isä ilmoitti, että meidän perhe ei takuulla osta turhia kalliita kaunareita, kun käytössä on hyvät hokkarit. Isä huusi opelle suoraa huutoa, että meidän tyttö luistelee paremmin hokkareilla kuin ope kävelee tasamaalla... Ope ei ollut tottunut siihen että vanhemmat kävivät vastahankaan.

Voiton tuossa keississä peri lopulta isä. Kärsijänä olin minä koska ope peilasi inhonsa isää kohtaa minuun. Ja siihen aikaan opet sai vapaasti henkisesti ja fyysisesti rääkätä oppilaitaan ilman, että kukaan puuttui asiaan. Mun kummitäti osti mulle kaunarit kun olin 11-vuotias, mut se oli jo liian myöhäistä.

En muuten ikänä oppinut kunnolla luistelemaan kaunareilla ja kun aikoinaan palasin jäälle omien lasten ollessa pieniä, ostin itselleni hokkarit. Omat tyttöni opetin luistelemaan hokkareilla. :=DDD

Vierailija
15/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tytöllä taitoluistimet. Onks siinä jotain väärää?!

Vierailija
16/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut muuta kuin hiihtoa. Hiihdän vieläkin ja kesällä treenaan rullasuksilla. Hyvää treeniä yövartalollekin. 

Vierailija
17/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut koulun ruosteiset romut, missä tuli aina nilkat aivan saiiraan kipeiks. Vain rikkaiden lätkää sohivilla koulukiusaajakersoilla oli omat luistimet 80-luvulla.

Vierailija
18/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat pelas lätkää ja me tytöt pyörittiin vaan kentällä. Ei mitään järkeä.

Vierailija
19/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan ollut kivempaa joskus edes pelata jääkiekkoa. Mutta eihän sitä tytöille ollut aikoinaan.

Vierailija
20/26 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunarit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi