Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasta voisi opettaa lukemaan?

Vierailija
27.05.2021 |

Ihan pian 5 vuotta täyttävä tyttäreni on todella kiinnostunut nyt kirjaimista ja haluaisi oppia lukemaan.

Miten minun kannattaisi tätä intoa ja mahdollista herkkyyskautta hyödyntää nyt, kun intoa oppia olisi?

Luetaan paljon yhdessä, tutkitaan kirjaimia maitopurkeista, katumainoksista yms. Mitä muuta konkreettista voisin tehdä? Tuntuu, etten oikein ”osaa” opettaa, enkä tiedä mikä olisi tehokkainta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kehitätte asiaa muutenkin ihan hyvin. Ei kannata ottaa asiasta liikaa paineita, antaa oppia omalla painollaan. Nyt kirjainten tutkiminen on leikkiä ja mukavaa yhdessäoloa. 

Vierailija
2/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoittamalla ympäristöä. Esim. laitat tuoliin, pöytää, oveen, ikkunaan, oveen, jne laput joissa näkyy sana.

Myös riimttely on yksi hyvä keino.

"Näin opetan pienen lapseni lukemaan " on hyvä kirja motivoimaan lasta lukemaan oppimiseen.

Entinen varhaiskasvatuksen opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan harjoitella kirjaimia ja muodostaa niistä sanoja. Perheen nimien kirjoittamisesta ja lukemisesta voi aloittaa. Meidän lapsi oppi ensin kirjoittamaan sanoja ja sitten luki ne.

Vierailija
4/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta kielellinen tietoisuus.

Vierailija
5/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani oppi ihan itsekseen 4-vuotiaana lukemaan.

Olin lukenut hänelle hyvin paljon vauvasta lähtien, vaikuttikohan se?

Vierailija
6/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen kuunnella ja arvata, millä kirjaimella jokin sana alkaa. Näin hän oppii yhdistämään kirjaimen ja äänteen. Aloita helpoilla kirjaimilla, kuten vokaalit, R ja S.

Kun lapsi osaa kuulla sanan ensimmäisen kirjaimen, voitte siirtyä miettimään, millä kirjaimella sana loppuu.

Vierailija
7/7 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa lienee se että luet itse ääneen niitä satuja ja tarinoita lapselle. Fiksuimmat lapset sitten tajuavatko apinoida lukutaifon vanhemmiltaan itsekään. Näin ainakin oli aikanaan minun kohdallani kun opin lukemaan. Lukemisesta tulee sitten myöhemmällä iällä mukavampaa kun sen opettelu ei ole ollut pakkopullaa ja puurtamista vaan lukutaidon löytämisen ja oivaltamisen on saanut tehdä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä