Muita hammaslääkäripelkoisia?
Tilanne on nyt sellainen, että olen menossa hampaan poistoon (viisuri) lähiaikoina. Ekan poistoa en pelännyt mutta nyt olen suorastaan kauhuissani. Yöunetkin ovat jääneet vähemmälle. Ekan viisurin poisto oli 2 tunnin painajainen ja kipu niin kova, että olin pyörtyä. Traumat tuosta jäi.
Pitäskö ottaa jotain rauhoittavaa ennen operaatiota vai mikä avuksi? Kännejä ei viitsi vetäistä. Tuskin suostuisivat sitten operoimaan. Oikeestaan mieluummin tunkisin haulikon piipun suuhuni ja vetäisin liipaisimesta kuin menisin edeltävää vastaavaan operaatioon.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kerro heille pelostasi etukäteen. Multa on iteltä leikattu kaikki viisurit useammassa erässä, eikä todellakaan mennyt itse operaatiossa kuin noin 10min, enemmän aikaa meni puudutteiden laittoon ja vaikutuksen odotteluun. Hyviä kokemuksia sikäli kin hampaan leikkaus nyt voi olla hyvä kokemus :)
Niin pitää mainita. Kommentti on kyllä yleensä sieltä puolelta, että kyllähän aikuinen mies kestää. No sitten kai niin.
Onneksi operaatio on onnistunut sinun kohdallasi. :) En toivo minulle tapahtunutta kenellekään.
Pitänee kai ottaa tuo koko homma eräänlaisena haasteena. Se mikä ei tapa, vahvistaa. Ainakin näin haluan uskoa.
Kerro, että pelkäät. Kerro heille, miksi pelkäät. Vaadi kunnon puudutteet. Tai jos liikaa pelottaa, varaa aika sellaiseen hammashoitolaan, jossa operaatio voidaan tehdä nukutuksessa.
Heips! Täällä ilmoittautuu yksi hammaslääkäripelkoinen. Olen kertonut lääkärille, että pelkään. Hirveät operaatiot on käyty läpi. Otan kaikki mahdolliset puudutukset.
Epäilen, että hammaslääkäri on työntänyt peniksensä suuhuni kun minulle tehtiin juurihoitoa nukutuksessa. Suussa maistui semmoinen vanha juusto monta päivää.
Minä pelkäsin viisurien poistamista niin paljon, että hammaslääkärini lähetti minut spesialistille. Tämä tuikkasi kämmenselkääni rauhoittavaa ja poisti kaikki neljä viisaudenhammasta samalla kertaa. Mitään jälkivaivoja ei tullut. Pelkään edelleen hammaslääkäriä niin paljon, että lasken melkein alleni pelkästä ajatuksesta, mutta nyt tiedän, että ratkaisu on olemassa.
t. Roteva ja rempseä 180-senttinen nainen, joka ei kuulemma "mitenkään voi pelätä noin paljon"
800 burana 20min ennen operaation alkua.
Siihen päälle puudutus ja et tunne mitään. Näin itsellä. Varmista toki hammaslääkäriltä että näin on ok, ja mainitse myös jos otit lääkkeitä ennen operaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro heille pelostasi etukäteen. Multa on iteltä leikattu kaikki viisurit useammassa erässä, eikä todellakaan mennyt itse operaatiossa kuin noin 10min, enemmän aikaa meni puudutteiden laittoon ja vaikutuksen odotteluun. Hyviä kokemuksia sikäli kin hampaan leikkaus nyt voi olla hyvä kokemus :)
Niin pitää mainita. Kommentti on kyllä yleensä sieltä puolelta, että kyllähän aikuinen mies kestää. No sitten kai niin.
Onneksi operaatio on onnistunut sinun kohdallasi. :) En toivo minulle tapahtunutta kenellekään.
Pitänee kai ottaa tuo koko homma eräänlaisena haasteena. Se mikä ei tapa, vahvistaa. Ainakin näin haluan uskoa.
Ajattele vaikka ensimmäisen maailmansodan ihmisten kokemuksia. Se mitä sinä tulet siinä suomalaisen hammaslääkärin penkillä kokemaan ei ole mitään, ei edes promillea siitä mitä he ihmiset kokivat.
Sinulla on asiat jopa aika hyvin.
Täällä yksi pelkääjän, kyllä. Kerroin hammaslääkärille, että pelkään. Hän otti sen hienosti huomioon operaatiossa. Otan Buranan ja diapamin ennen toimenpidettä.
Nykypäivänä hammaslääkäri on kyllä täysin erilaista kuin joskus 80- ja 90-luvuilla. Ainakin yksityisellä, kunnallinen nyt onkin pääosin roskaväelle. Yksityisellä saa kunnon puudutteet yms tarvittaessa ja muutenkin on hyvin erilaista meno kuin menneinä vuosikymmeninä.
Onko poisto alhaalta vai ylhäältä, eli lähteekö vetämällä vai pitääkö leikata. Pyydät kunnon puudutukset ja kipulääkkeet valmiiksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele vaikka ensimmäisen maailmansodan ihmisten kokemuksia. Se mitä sinä tulet siinä suomalaisen hammaslääkärin penkillä kokemaan ei ole mitään, ei edes promillea siitä mitä he ihmiset kokivat.
Sinulla on asiat jopa aika hyvin.
Kyllä, hyvin on asiat ja onhan tämä nykyajan elämä helppoa suhteessa menneisyyteen. Ei sitä pelkoa vaan saa ajattelemalla pois, vaikka mielestäni omaan aika hyvän itsekontrollin.
-ap
Joo, hävettää kun aloin ennen aina itkemään siellä. Nyt menee paremmin, mutta ei se mitään ihanaa ole.
Puudutusta vain. Jos piikki pelottaa niin pyydä tiputtamaan ruiskusta ienpintaan hieman ainetta ennenkuin piikki lävistää ikenen, ei sekään satu lainkaan. Diapam rauhoittaa jos penkissä vaikea istua edes ennen minkään toimenpiteen aloitusta, tai parhaimmassa tapauksessa suoneen rauhoittavaa. Kun tietää ettei kipuja tule kesken operaation, on myös itsekin remmompi olla. Toimenpiteen jälkeen sitten reilusti kipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko poisto alhaalta vai ylhäältä, eli lähteekö vetämällä vai pitääkö leikata. Pyydät kunnon puudutukset ja kipulääkkeet valmiiksi kotiin.
Alhaalta. Samoin oli eka poisto. Piti leikata ja lopulta laittaa murusiksi. Sekä luuta myös sahattiin moneen kertaan. Poistossa kesti kauan, koska Röntgen-kuvasta ei näkynyt yksi tuplajuuri.
(piti pudottaa tarinasta noin 75% pois, että pääsi filtteristä läpi, mikä lie...)