Keitä erilaisten sote-palveluntuottajien johtoon palkataan ja ymmärtävätkö he hoitotyöstä?
Onko oikeasti järki sydän ja ajatus 100% mukana vai kivan tittelin vuoksi jostain hyvävelikerhosta päädytty hommaan?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
miten pomot nyt ylensä valitaan.
Niin en tiedä, siksi kysynkin? Kysymys heräsi uutisia lukiessa. Että miten tuttu työn todellisuus on, onko omaa kokemusta jne. Että osaa tehdä oikeita päätöksiä.
Ap
Lähiesimiehillä (eli ruohonjuuritason työntekijöiden pomoilla) on usein kokemusta ja tietämystä itse työstäkin, mutta mitä ylemmäksi mennään johtoportaassa, sitä vähemmän tietämystä arjesta on. Ja ikävä kyllä valta kasvaa ylöspäin mennessä, eli lähiesimiehet ovat puun ja kuoren välissä; alaiset kaipaisivat tukea vaikeisiin asiakastilanteisiin ja ovat uupuneita, kun samaan aikaan johtoporras ajattelee vain rahaa ja säästöjä.
Olen ollut lähes kaksikymmentä vuotta erään perinteikkään keskisuuren sote-palvelutuottajan palveluksessa. Tuona aikana johtajista noin 5% oli oikeasti johtajia, muut "johtajat" olivat asiaosaamattomia asioiden sekoittajia ja itsensä ylentäjiä, sekä lipittelijöiden vietävissä. Oli tuossa osaavassa 5% myös pari sellaista johtajaa jotka eivät olleet sote-alan ammattilaisia tai varsinaisia asiaosaajia, mutta olivat silti johtajina hyviä ja saivat hyvällä johtajuudella asiat edistymään ja kehittymään.
Hyväveli- ja -siskokerho oli suurelta osin ainakin tuon mun entisen työnantajan johtajisto.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lähes kaksikymmentä vuotta erään perinteikkään keskisuuren sote-palvelutuottajan palveluksessa. Tuona aikana johtajista noin 5% oli oikeasti johtajia, muut "johtajat" olivat asiaosaamattomia asioiden sekoittajia ja itsensä ylentäjiä, sekä lipittelijöiden vietävissä. Oli tuossa osaavassa 5% myös pari sellaista johtajaa jotka eivät olleet sote-alan ammattilaisia tai varsinaisia asiaosaajia, mutta olivat silti johtajina hyviä ja saivat hyvällä johtajuudella asiat edistymään ja kehittymään.
Hyväveli- ja -siskokerho oli suurelta osin ainakin tuon mun entisen työnantajan johtajisto.
Varmasti on hyviäkin joukossa.
Mutta tässä kriittisessä tilanteessa olisi mielestä ni merkitystä sillä, että kenellä on valtaa, sillä olisi myös ymmärrystä. Itsensä ylentäjä-peukalonpyörittäjät sopisivat tällä hetkellä paremmin muualle jos ei ole kiinnostusta tai osaamista itsen asiaan, joka kuitenkin vaikuttaa moneen ihmiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on hyviäkin joukossa.
Mutta tässä kriittisessä tilanteessa olisi mielestä ni merkitystä sillä, että kenellä on valtaa, sillä olisi myös ymmärrystä. Itsensä ylentäjä-peukalonpyörittäjät sopisivat tällä hetkellä paremmin muualle jos ei ole kiinnostusta tai osaamista itsen asiaan, joka kuitenkin vaikuttaa moneen ihmiseen.Ap
Kun ihmeen vähättelevä sävy näyttää olevan hoitajien jutuille. Aivan kuin eivät olisi samassa laivassakaan.
Ap
Noh yksityiset palveluntuottajat ovat YRITYKSIÄ. Yritysten agenda on tehdä voittoa. Yritysten johtajistolla on varmasti kiinnostusta työhönsä, mutta kun työn tavoite on tehdä rahaa.
Siksipä en kannata ollenkaan yksityistämistä.
Hoitotyö on vain yksi osa sotepalvelujen tuottamista, mutta eiköhän ne johtajat tiedä ainakin sen.
Mitä isompi pomo, sitä parempi veli se jollekin on. Tullaan niihin asemiin joskus ansioillakin, mutta enemmän suhteilla.
miten pomot nyt ylensä valitaan.