Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten siivoojan tai lähihoitajan työn arvokkuutta voisi lisätä?

Vierailija
27.05.2021 |

Muuttamalla nimikkeitä tai vaatimalla hommiin pitemmän koulutuksen ei ainakaan onnistu.

Parempi palkka, lisäämällä mielenkiintoisempia ja monipuolisempia työtehtäviä, enemmän työsuhde-etuja?

Mikä saisi kotimaiset nuoret kiinnostumaan näistä työvoimapula-aloista?

Tulijoita ei juurikaan ole ja tekijöitä tarvittaisii niin pirusti.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työunivormut, siivojilla tuoksuvat saippuat ja terävät teknologiat, brändäys, palkkaus.

Ilman heitä ei Suomi pyöri sekunttiakaan.

Itse koen että mieluummin olisin nuissa töissä kuin esim.myymässä lisää roskaa tähän maailmaan ja edistämässä nilkkien voittomarginaalia.

No oletko?

Tein siivoojaan töitä ja kuuntelin tuota arvostushehkutusta. Nyt olen markkinointialalla ja kaiken maailman tuhlareiden ja hupishoppailijoiden sylkykuppina, jotka syyttävät tämän alan ihmisiä omasta kerskakuluttamisestaan. Mutta tienaan tuplasti sen mitä siivoojana. Joten kriitikot menkööt jynssäämään vessoja aamuviideltä minimipalkalla, minulle riitti se työ.

Vierailija
42/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla kummassakaan ammatissa. On kuitenkin hienoa että joku haluaa. Siivoojan hommia olen tehnyt. Lähihoitajalla on vähän semmoinen status että sinne mennään jos ei muualle pääse. Ainakin lähipiirissä näin.

Huomaan arvostavani miehiä hoitoalalla enemmän. Aika erikoista mutta tunnustan. Ihan niin kuin nainen menee jos ei muualle pääse ja miehellä kutsumus alalle.

Pidän tämän omana tietonani. Toivon nostetta molemmille ammateille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan työstä kertominen voisi avata silmiä. Niin monella tuntuu olevan kuvitelma, että lähihoitaja on aina vanhusten hoitaja. Itse teen työtä, jossa en näe eritteitä enkä pese asiakkaita. En saa edes koskea asiakkaisiin. Työni on puhumista, ohjaamista ja neuvomista. Lähihoitajana on mahdollisuus kymmeniin eri ammatteihin. Soisin arvostusta tutkinnolle. Arvostan suuresti myös siistijöitä.

Mutta onhan se vanhustenkin hoitaminen erittäin arvokasta työtä. Ja jokainen varmaankin toivoisi, että sitten kun ei itse eritteitään pysty pesemään, niin joku sen tekisi. En ymmärrä tätäkään asennetta, että pitää korostaa ettei itse joudu työssään mihinkään vaipanvaihtoon. Se "likainen" osa työtä kun on välttämätöntä, ilman sitä ei pärjättäisi.

Olen itse henkilökohtainen avustaja, äärimmäisen parjattu työ sekin. Ja kyllä joudun työssäni myös eritteiden kanssa tekemisiin. Entä sitten? Jos itse vammautuisin, niin enköhän toivoisi, että joku minunkin kohdallani sen asian hoitaisi ja tekisi työnsä arvokkuudella.

Arvostan erittäin paljon kaikkea lähihoitajan tekemää työtä. Tarkoitukseni oli kertoa, että lähihoitajan työ voi olla monenlaista.

Vierailija
44/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan palkaksi 3000 eur/kk + lisät. Lounassetelietu, työterveyshuolto, liikuntasetelit, liukuva työaika, työpuhelinetu jne.......................kohta työntekijöitä löytyy ja vinhaa tahtia.

Vierailija
45/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillai että ne ihan kaikki lakkoilisi kaks kuukautta putkeen. Tulisi ihmisille kristallinkirkkaaksi kuinka tärkeää työtä ne tekee.

Sen sijaan jos pankinjohtajat lakkoilisi, kukaan ei huomaisi mitään. Kumma juttu että yhteiskunta palkitsee yleensä parhaiten ne vähiten yhteiskuntaa eli meitä kaikkia hyödyttävät.

Ja ei, kuka vaan ei pystyisi tekemään vaikka lähihoitajan töitä vaikka monet näin kuvittelee, tämä on aina se väite, "homma x on huonosti palkattua koska kuka vaan voisi sen tehdä". Tämä ei ole totta.

Vierailija
46/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota arvostusta saa pääministerikään. Arvostus lähtee itsestä. Minä arvostan kummankin ammatin harjoittajaa.

Vierailija
47/47 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan työstä kertominen voisi avata silmiä. Niin monella tuntuu olevan kuvitelma, että lähihoitaja on aina vanhusten hoitaja. Itse teen työtä, jossa en näe eritteitä enkä pese asiakkaita. En saa edes koskea asiakkaisiin. Työni on puhumista, ohjaamista ja neuvomista. Lähihoitajana on mahdollisuus kymmeniin eri ammatteihin. Soisin arvostusta tutkinnolle. Arvostan suuresti myös siistijöitä.

Mutta onhan se vanhustenkin hoitaminen erittäin arvokasta työtä. Ja jokainen varmaankin toivoisi, että sitten kun ei itse eritteitään pysty pesemään, niin joku sen tekisi. En ymmärrä tätäkään asennetta, että pitää korostaa ettei itse joudu työssään mihinkään vaipanvaihtoon. Se "likainen" osa työtä kun on välttämätöntä, ilman sitä ei pärjättäisi.

Olen itse henkilökohtainen avustaja, äärimmäisen parjattu työ sekin. Ja kyllä joudun työssäni myös eritteiden kanssa tekemisiin. Entä sitten? Jos itse vammautuisin, niin enköhän toivoisi, että joku minunkin kohdallani sen asian hoitaisi ja tekisi työnsä arvokkuudella.

Arvostan erittäin paljon kaikkea lähihoitajan tekemää työtä. Tarkoitukseni oli kertoa, että lähihoitajan työ voi olla monenlaista.

Se ei vain oikein palvele ketään, että korostetaan sitä kuinka lähihoitajan työtä on sellaistakin jossa ei tarvitse hoitaa ihmisiä. Ne ovat kuitenkin vähemmistö alan työpaikoista, ja ihan se perushoito on jokapäiväistä työtä suurimmassa osassa lähihoitajan työpaikoissa. Kaikkein suurin työvoimapula on juuri vanhusten puolella. En lähtisi yrittämään lisätä alan vetovoimaa houkuttelemalla sille ihmisiä jotka eivät halua tehdä sitä mitä se työ suurimmaksi osaksi on. Koska sellaisia ihmisiä siihen hakeutuu jos työstä annetaan väärä kuva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi