Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin katsomaan Frendejä alusta ja tämähän on aivan kuraa. En ymmärrä miksi ennen rakastin tätä sarjaa

Vierailija
27.05.2021 |

Muistan kun aina iltaisin piti päästä TV:n ääreen katsomaan Frendejä. Nyt n. 10 vuoden tauon jälkeen mietin, että voisinkin katsoa koko sarjan alusta. Pelkkää myötähäpeää ja itsestäänselviä vitsejä. Kuten tämä "The One where Nana dies twice"-jakso. Oliko se nyt kuudes vai seitsemäs jakso ekalla kaudella. Chandleria luullaan h0m0ksi ja ne kaikki vitsit eivät vain naurata yhtään.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva yrittää katsella mitään amerikkalaisia "hauskoja" sarjoja kun kaikki ne on täynnä toksisia käytösmalleja ja henkilöillä on persoonallisuushäiriöitä. Terve kommunikointi ja toisen ihmisen arvostaminen puuttuu, kaikki huumori on periaatteessa pelkkää manipulointia ja kiusaamista. Henkilöt on emotionaalisesti epäkypsiä ja satuttavat ympäristöään mennessään ja sille sitten nauretaan.

Vierailija
102/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinfeld ja Kaikki rakastavat Raymondia olivat myös sellaisia, joista en tykännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia vaan, että nuo nauratti silloin, ei enää.

Itseasiassa ei nurata sen takia että eivät vaan tunnu hauskoilta, ei sen takia että woke asiat haittaisi vaan päinvastoin. Koska useimmat jutut eivät enää mitään erikoista, ei vitsailut niistä ole yhtä sarkastisia.

Vierailija
104/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei liity erityisesti Frendeihin, josta en ole ikinä kauheasti tykännyt, mutta minulla on vähän päinvastainen kokemus 90-luvun ja 2000-luvun alun sarjoista. Katselin jotain vanhoja suosikkeja jonkin aikaa sitten, ja minä olin yllättynyt siitä miten monenlaisia ihmisiä niissä oli ihan luontevasti, ja miten naisillekaan naurava huumori ei ollut sävyltään seksististä.

Johtunee siitä, että iso osa suosikeistani oli itse asiassa naisia nauramassa itselleen. Esimerkiksi The Nanny oli Fran Drescherin itse luoma hahmo ja sarja. Ponille kyytiä -brittikomedian kirjoittajat ovat feministejä, mutta sarjassa nauretaan naisille ihan täysillä. Ei edes tule mieleen yhtään sketsiä tuosta sarjasta, jossa olisi naurettu miehille.

Tämä on johonkin kadonnut vuosien varrella. Viime vuosina on tullut etenkin ulkomailla komediaan sellainen periaate, että komedian täytyy aina "punch up" eli pilkata etuoikeutettuja, tai muuten se on ilkeää. Käytännössä tuollainen periaate tappaa arkielämän huumorin lähes kokonaan, koska elämässä - naistenkin elämässä - on kaikenlaista hölmöä ja naurettavaa mitä ei voi suoraan katsoa minkään etuoikeuksien hierarkian linssin läpi.

Vierailija
105/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei liity erityisesti Frendeihin, josta en ole ikinä kauheasti tykännyt, mutta minulla on vähän päinvastainen kokemus 90-luvun ja 2000-luvun alun sarjoista. Katselin jotain vanhoja suosikkeja jonkin aikaa sitten, ja minä olin yllättynyt siitä miten monenlaisia ihmisiä niissä oli ihan luontevasti, ja miten naisillekaan naurava huumori ei ollut sävyltään seksististä.

Johtunee siitä, että iso osa suosikeistani oli itse asiassa naisia nauramassa itselleen. Esimerkiksi The Nanny oli Fran Drescherin itse luoma hahmo ja sarja. Ponille kyytiä -brittikomedian kirjoittajat ovat feministejä, mutta sarjassa nauretaan naisille ihan täysillä. Ei edes tule mieleen yhtään sketsiä tuosta sarjasta, jossa olisi naurettu miehille.

Tämä on johonkin kadonnut vuosien varrella. Viime vuosina on tullut etenkin ulkomailla komediaan sellainen periaate, että komedian täytyy aina "punch up" eli pilkata etuoikeutettuja, tai muuten se on ilkeää. Käytännössä tuollainen periaate tappaa arkielämän huumorin lähes kokonaan, koska elämässä - naistenkin elämässä - on kaikenlaista hölmöä ja naurettavaa mitä ei voi suoraan katsoa minkään etuoikeuksien hierarkian linssin läpi.

Silloin vielä ymmärrettiin, että huumori on ainoa oikea tapa käsitellä haastavia asioita yhteiskunnassa. Nykyään kaikki otetaan loukkaantumisen kannalta ja on niin ilotonta ja totista. Kaikki kävelevät munakuorilla, ettei kukaan vaan loukkaantuisi. Puuttuu se paineenpurkuventtiili, eli huumori. Tämä tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.

Vierailija
106/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupään jaksot eivät varmaan ole ihan parhainta A-luokkaa, koska uusi sarja hakee aina alussa jalkojaan. Myöhemmissä jaksoissa pystytään rakentamaan aiemman historian päälle, viittailemaan vanhoihin asioihin ja hahmot pääsevät tarkentumaan ja rakentumaan kokonaisemmiksi.

Vierailija
107/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin sitten ilmeisesti aikaani edellä, kun pidin kyseistä sarjana onnettoman tylsänä jo heti ensimmäisen kerran kun se tuli telkkarista. En jaksanut katsoa yhtään osaa, kun koko asetelma oli täysin elämästä vieraantunut, hahmot muovisia, tapahtumat typeriä ja vitsit huonoja.

Katsoin kyllä sitcomeja jo silloin, mutta lähinnä hauskoja sellaisia. Amerikkalaiset eivät osaa hauskaa, kun kaikki tehdään niin turvallisesti, että millekään oikeasti hauskalle asialle ei voi nauraa.

Mitä komedioita sä suosittelisit ?

Oma ikisuosikkini on IT Crowd, jonka olen katsonut useamman kerran vuosien varrella. Peep Show on myös kestänyt aikaa. Tykännyt olen myös Fleabagistä, The Mighty Booshista, ja viime vuosina huomaan vanhentuneeni kun olen nauranut ääneen Rob Brydonin ja Steve Cooganin Tripeille, vaikka niiden huumori on kyllä niin low key kuin olla voi.

Eri, mutta tiedän että noista ainakin Fleabag on moderni woke-sarja. Woket ovat katsoneet ja hehkuttaneet... Ja sitten Frendien huumori on liian "turvallista"? 😅 Eivätköhän Frendien tekijät osanneet tehdä huumoria uskaliaammin eikä tarvinnut pelätä, että kaikki hyssytetään hiljaiseksi. Siellä sentään on paljon asiaa, joka nykypäivänä canceloitaisiin heti.

Vierailija
108/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hahmoista kukaan ei ole kiinnostava tai hauska. Naiset ovat takakireitä korppuja. Miehet velttoja, eikä niitä edes erota toisistaan paitsi sitä, jolla on polyyppeja nenässä ja puhuu siksi omituisella äänellä.

Vierailija
109/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli valmiiksi naurettuja sarjoja. En muista onko Frendeissä, mutta sitcom-menolla jaksoihin luodaan hetkiä, joissa on joku vitsi tai muu. Frendeissä hahmoille luotu humoristisia piirteitä, toistuvia tapoja jne.

Pidättekö enemmän Jerry Seinfeldistä? Oliko siinä muuten Chandlerin riivinrautanauruinen Janice jossain roolissa? Olisi sopinut ainakin.

Jerry Seinfeld nyt onkin parempi kuin tää frendit jossa läpätkin monesti alatyylin juttuja, jotka naurattaa ehkä ala-aste ikäisiä.

Seinfeldin huumori on  huomattavasti terävämpää ja älykkäämpää. Frendeissä ei ole yhtään George Costanzan, Elaine Benesin tai Newmanin kaltaista hahmoa. Seinfeldista on lainattu moni ilmauksia englannnin puhekieleen.

Vierailija
110/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kestävän huumorin tekeminen vaikeaa. Eikä tämän sarjan ole alun alkaenkaan pitänyt tehdä muuta kuin rahaa. Joten miksi oletit sen viihdyttävän. Ole onnelinen olet kasvattanut aivot.

Vierailija
111/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes 90-luvulla tajunnut Frendien suosiota, enkä tajua vieläkään. Sen sijaan Frasier oli lempparini ja se on kestänyt hyvin aikaa.

Frasier on edelleen aivan loistava! Olen katsonut sen pariin kertaan läpi Viaplaylla ja miesystäväni, joka ei ole sarjasta ikinä pitänyt, tykästyi sarjaan ja katselee sitä nyt joka päivä töiden jälkeen 🤭

Vierailija
112/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin sitten ilmeisesti aikaani edellä, kun pidin kyseistä sarjana onnettoman tylsänä jo heti ensimmäisen kerran kun se tuli telkkarista. En jaksanut katsoa yhtään osaa, kun koko asetelma oli täysin elämästä vieraantunut, hahmot muovisia, tapahtumat typeriä ja vitsit huonoja.

Katsoin kyllä sitcomeja jo silloin, mutta lähinnä hauskoja sellaisia. Amerikkalaiset eivät osaa hauskaa, kun kaikki tehdään niin turvallisesti, että millekään oikeasti hauskalle asialle ei voi nauraa.

Oma ikisuosikkini on IT Crowd, jonka olen katsonut useamman kerran vuosien varrella. Peep Show on myös kestänyt aikaa. Tykännyt olen myös Fleabagistä, The Mighty Booshista, ja viime vuosina huomaan vanhentuneeni kun olen nauranut ääneen Rob Brydonin ja Steve Cooganin Tripeille, vaikka niiden huumori on kyllä niin low key kuin olla voi.

Eri, mutta tiedän että noista ainakin Fleabag on moderni woke-sarja. Woket ovat katsoneet ja hehkuttaneet... Ja sitten Frendien huumori on liian "turvallista"? 😅 Eivätköhän Frendien tekijät osanneet tehdä huumoria uskaliaammin eikä tarvinnut pelätä, että kaikki hyssytetään hiljaiseksi. Siellä sentään on paljon asiaa, joka nykypäivänä canceloitaisiin heti.

Ei fleabag ole minusta mitenkään väkisin "woke". Siinähän kaikki hahmotkin on valkoisia heteroja. Huumoria syntyy lähinnä perhedynamiikasta, ihmisduhteista ja päähenkilön arjen noloista kommelluksista. Aika rankkoja aiheita käsitellään huumorin keinoin (bestiksen kuolema, äidin kuolema jne)

Vierailija
113/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis,ihan turha ohjelma! Samaa kuraa on miehen puolikkaat. Vanhoja sarjoja, näyttelijät on jo eläkeiässä kotimaassaan.

Täällä niitä näytetään uusina...

Tuskipa kukaan pitää Frendejä uutena sarjaja, mutta ne ovat kyllä turhan moneen kertaan loputtomasti uusittuja. Kun katsotaan suhteellisen vanhoja elokuvia, joissa on nuoria näyttelijöitä, niin tuskinpa on olennaista minkä ikäisiä ne näyttelijät ovat nykyisin tai ovatko he vielä elossa.

Vierailija
114/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pystynyt katsomaan yhtään jaksoa kokonaan. Yritin, koska kaikki sanoivat sen olevan hurjanhauska. En kerta kaikkiaan ymmärtänyt sitä hypetystä, mihin se perustui.

Täällä toinen aivan samanlainen.

Vierailija
115/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes 90-luvulla tajunnut Frendien suosiota, enkä tajua vieläkään. Sen sijaan Frasier oli lempparini ja se on kestänyt hyvin aikaa.

Frasier on edelleen aivan loistava! Olen katsonut sen pariin kertaan läpi Viaplaylla ja miesystäväni, joka ei ole sarjasta ikinä pitänyt, tykästyi sarjaan ja katselee sitä nyt joka päivä töiden jälkeen 🤭

Ainoa, mikä Frasierissa ei ole ehkä kestänyt aikaa, on se jatkuva Rozin miesasioista v*ttuilu. Pidin sitä itse asiassa jo silloin omituisena, vaikka itse olen aikamoinen siveyden sipuli eli ei huumori osunut mitenkään omaan nilkkaan. Se vaan ei ollut minusta mitenkään... huvittavaa. Toisin kuin 90% sarjasta muuten.

Vierailija
116/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei fleabag ole minusta mitenkään väkisin "woke". Siinähän kaikki hahmotkin on valkoisia heteroja. Huumoria syntyy lähinnä perhedynamiikasta, ihmisduhteista ja päähenkilön arjen noloista kommelluksista. Aika rankkoja aiheita käsitellään huumorin keinoin (bestiksen kuolema, äidin kuolema jne)

Fleabagin varmaan oletetaan olevan "woke", koska sarjan luoja on tosielämässä hyvin hyvin woke. Mutta eihän tietysti "wokeus" kenestäkään tee huonompaa kirjoittajaa, paitsi ehkä niin, että se tekee usein liian varovaiseksi.

Vierailija
117/117 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultaa muistot ja tuohon aikaan ei ollut parempaa tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan