Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valokuvaus ongelma

26.05.2021 |

Hei, kaikki valokuvaajat. Mulla on siis semmonen ongelma, että kun kuvaan manuaali asetuksilla. Niin mun pitää painaa laukaisinta pohjaan ja sitten uudestaan, että ottaa kuvan. En
era rikki vai vai onko se joku asetus tai joku. Jos joku tietää tai on saman ongelman kanssa ollut niin kertokaa mulle, kiitos. Mulla on siis canon eos 700d kamera.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että se tarkentaa, joten ei ota heti ekalla kertaa kuvaa. Ootko kokeillut, että säädät objektiivista tarkkenuksen pois ja kokeilet sitten? 

Vierailija
2/11 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista kyseistä kameraa mutta:

-Saatko mitään indikaatiota ekalla/toisella yrityksellä siitä, että kamera olisi tarkentanut. Mulla eri merkissä saa piippauksen päälle ja näytössä vihreä led jää aina palamaan, kun tarkentunut. Tai vilkkuu, kun tarkennus pumppaa...

-Veikkaan, ettei kamerasi onnistu tarkentamaan ekalla yrittämällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo kuvausongelma tai valo kuvaus ongelma.

Vierailija
4/11 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"klo 21:17 | 26.5.2021":

-Ihan mielenkiinnosta, miksi kuvaat "manuaaliasetuksilla"?

5/11 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että se tarkentaa, joten ei ota heti ekalla kertaa kuvaa. Ootko kokeillut, että säädät objektiivista tarkkenuksen pois ja kokeilet sitten? 

Hei, olen kokeillut ja ongelma ei siitä joudu. En tiiä mistä se johtuu. Kamera siis tekee tuota vasta sitten, kun säätää itse asetuksia. Eli ei tee automaatilla.

6/11 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista kyseistä kameraa mutta:

-Saatko mitään indikaatiota ekalla/toisella yrityksellä siitä, että kamera olisi tarkentanut. Mulla eri merkissä saa piippauksen päälle ja näytössä vihreä led jää aina palamaan, kun tarkentunut. Tai vilkkuu, kun tarkennus pumppaa...

-Veikkaan, ettei kamerasi onnistu tarkentamaan ekalla yrittämällä?

Hei, kyllä kameraan voi laittaa äänitoiminnon, jolla se kertoo että on tarkentanut. Kamera ei siis tee sitä automaatti toiminoilla. Tuntuu, että kamera tekee puoleen väliin manuaaliasetuksilla ja toinen painallus vasta ottaa sen kuvan.

7/11 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepp niin on, mutta ärsyttävä ongelma. Kuvaan, koska saa parempia kuvia ja se on mielenkiintoisempaa.

Vierailija
8/11 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5457 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jepp niin on, mutta ärsyttävä ongelma. Kuvaan, koska saa parempia kuvia ja se on mielenkiintoisempaa.

-Mitähän tarkoitat "manuaaliasetuksilla"? Tietty keskenään lukittu yhdistelmä aikaa & aukkoa kun on väkisin aina mukana, ja se tulee valotusmittarin kertomana....  Ei sitä voi muuksi muuttaa....  98% kuvista itse otan aukkoon perustuvalla automatiikalla, keskeisimpänä syynä syväterävyyden hallinta. Loput 2% otan aukkoon perustuvalla automatiikalla ja syynä on liikeen pysäyttäminen.  

Anyway, alkuperäiseen "ongelmaan" tai ominaisuuteen. Marssi laiteen myyneeseen liikkeeseen tai koita löytää kokenut harrastaja, joka tuntee lisäksi käyttämäsi mallin. Nikoneilla 5-eri runkoa en ole vastaavaan törmännyt.

Vierailija
9/11 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kamera tarkentaa kun laukaisimen painaa puoliväliin, painaa pohjaan asti niin ottaa kuvan.

Joskus tässä voi olla viivettä, jos esim live view on päällä, tai asetukset on jotenkin oudot. Ap voisi palauttaa tehdasasetukset?

Vierailija
10/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalilla kuvatessa pystyy paremmin hallitsemaan valoa. En ole koskaan oppinut kuvaamaan automaatilla tai puoliautomaatilla, valo vaihtelee niin paljon.

Vierailija
11/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla esim. jatkuva tarkennus päällä, jolloin laukaisussa tulee helposti viivettä. Tai sitten, jos sellainen kamerassa on, niin tarkennus/valotus -prioriteettitoiminto hidastaa manuaalilla tarkennustoimintoa noin paljon. Sinänsä manuaalilla kuvaaminen on suositeltavaa, jotta oppii suljinajan ja aukon sekä iso-luvun (gainin) lainalaisuudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän