Onko mitään haittaa, jos koira syö omasta tahdostaan kerran päivässä?
Annan aamuin illoin ruokaa, iltaruuan aikaan suurin osa aamuruuan nappuloista on vielä illalla kupissa. Syö sitten kupin tyhjäksi, kun annan iltaruuankin. Koira on hoikahko puolitoistavuotias uros.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen koiran kuuluu syödä vain kerran päivässä. Tavallisesti koira ruokitaan illalla päivän viimeisen lenkin jälkeen.
Ei kuulu, usein suositellaan 2 kertaa päivässä.
Meidän koira syö vain kerran päivässä. On aina ollut aika nihkeä syömään ja eri tapoja testattuamme huomasimme, että parhaiten syö kun ruoan antaa aina iltalenkin jälkeen. Nappulaa on aina kupissa, syö niitä aina jonkun verran päivän aikana.
Aikuinen koira voi syödä 1 tai 2 kertaa. Ei siis sinällään haittaa, varsinkin jos koira itse ei halua syödä kahdessa erässä. Aamulla ei taida olla tarpeeksi nälkä ja jos ei sitten syö päivänkään aikana niitä pois. Itse ehkä katsoisin vaan tavanomaista tarkemmin ettei ole lenkitystä tuntia ennen tai jälkeen ruoka-aikaa, jos on vain yksi kerta ja vatsa siis tosi täynnä. Mahalaukun kiertymän riski voi lisääntyä sekä yhdestä ruokakerrasta että liikunnasta ennen ja jälkeen. Toisaalta jos koira on tosi isoa rotua ja siten taas tuo riski suurentunut, yrittäisin ehkä silti kahta kertaa vielä kokeilemalla muutoksia. Eli hieman ajoituksen säätämistä ja en jakaisi ihan puoliksi.
Minulla on koirat aina syöneet kahdesti. Toinen on liian ahne ja saisi itselleen vatsakivut jos kerralla hotkaisisi päivän ruuat. Toinen nirso eikä kyllä varmasti söisi kuppiaan kerrasta tyhjäksi.
Mikä on se oma tahto, josta koira syö?
Meillä oli tosi tarkat ruoka-ajat koirilla kun niitä oli kaksi. Molemmat ahmi ruokansa, jonka saivat aamulenkin jälkeen. Nyt kun on vain yksi jäljellä, niin sille laitetaan samaan tyyliin aamulla lenkin jälkeen nappulat kuppiin ja siitä sitten syö heti tai päivän mittaan.
Meillä on pentuajan jälkeen ollut niin, että nappuloita aamulla kuppiin ja illalla saa possunkorvan tai jonkun muun järsittävän (esim pienet krokotiilit/hammasharjat on hyviä). Ei tietenkään vanhukselle joka päivä possunkorvaa :D
Kysy eläinlääkäriltä, ei palstalta. Jos annat kunnon ruuan ja kannusta, sitten pois kun syöty ja nappuloita varaksi päivälle, iltapäivällä toinen ruoka jne. Illalla koiraa voi väsyttää ei jaksa enää syödä? Onko raakaravintoa, makupalaa, luuta, vettä?
Jos koira tekee noin ihan omasta tahdostaan, niin mielestäni ihan ok. Ei kaikki ihmisetkään halua syödä aamiasta.
Oma kissani muuttui ahmatista säännösteleväksi närppijäksi, kun suurensin sen annoskokoja. Olin huomaamattani ja ylipainon pelossa antanut sille liian vähän nappuloita ja sitten kissa imuroi ne joka aterialla huiviin sekunnin sadasosassa. Nyt tekee samaa kuin ap:n koira, eli ei vedä aamuruokaa kerralla vaan närppii pienempiä annoksia. Jos koira on normaalipainoinen, niin vain hyvä että osaa säännöstellä syömisiään.
En osaa sanoa, mutta oon tätä miettinyt itsekin. Laitan koirille ruoan kuppiin aamulla tai aamupäivällä ja alkavat yleensä syömään vasta illalla. Voisivat minun mielestä syödä enemmänkin, mutta minkäs teet jos ruokaa on tarjolla, mutta eivät vaan syö
Ei ole vaarallista, ellei koiralle tule vatsavaivoja. Meidän koira ei aina syö aamulla, jolloin annetaan sitten illalla tupla-annos ruokaa. Kuitenkin aamuruoka on aina tarjolla, ja jos ei parissa tunnissa kelpaa niin kerätään pois.
Meillä on jatkuvasti noilla kipoissa nappuloita. Sitten illalla saavat siihen päälle lihaa. Yleensä eivät syö kyllä niitä nappuloitakaan ennen lihaa, vaikka voisivat. En koe ongelmaa, kun itse saavat syödä milloin haluavat.
Aikuisen koiran kuuluu syödä vain kerran päivässä. Tavallisesti koira ruokitaan illalla päivän viimeisen lenkin jälkeen.