Hävettää. Teini haukkui opettajan todella törkeällä tavalla
Kiva viesti tuli wilmaan. Teini itse sanoi että ope ärsytti kun tuli väärinymmärrys eikä antanut hänen kertoa omaa versiotaan. Ei se silti oikeuta haukkumaan ketään. Minullekin kiroili kun puhuttelin.
Mikä mun kasvatuksessa meni pieleen? Pienestä pitäen ollaan opeteltu miten muita kohdellaan ja miten toisille puhutaan. Sitten kun tulee murrosikä niin kaikki unohtuu... hävettää ja olen pettynyt. Pahinta tässä on se että poika ei ainakaan osoita katumisen merkkejä. On vaan et "ihan sama". Sanoin että tänään et mene kavereille vaan jäät kotiin miettimään tekosias ja siivoat huonees niin "ihan sama".
Kommentit (38)
Siinä yks tuleva yhteiskuntaelätti.
Auktoriteetteja pitääkin kyseenalaistaa, muuten asuisimme edelleen luolissa.
Tottakai oikeuttaa, jos opettaja on niin v*ttumainen että ei anna puolustaa itseään.
No kyllähän se turhauttaa jos opettaja haukkuu väärää puuta eikä edes suostu kuuntelemaan toisen versiota. Kyllä siinä tuohtuu parempi käytöksinen yksilökin. Voi olla että tämä epäoikeudenmukaisesti toiminut ope sai mitä ansaitsi, muutenhan tuollainen vaan jatkuu. Ope on ollut väärässä tässä joten yritä nyt ymmärtää teiniä. Sano kuitenkin että open tasolle aleneminen ja räyhääminen on noloa ja väärin, vaikka kuinka tekisi mieli. Kuuntele kuitenkin mitä teinillä on omaksi puolustukseksi, olet ilmeisesti hyökännyt hänen kimppuunsa sen jälkeen kun kokenut vääryyttä open puolelta.
Kuuntelitko pojan version? Opettaja ei ollut antanut selittää. Se turhauttaa ja kyllä siitä on oikeus suuttua.
Ärsyttäviä tämmöiset aloitukset, joissa itketään, muttei kerrota mitä tapahtui.
No. Sun poitsusi luottaa vähän liikaa siihen, että opettaja ei koskaan maksa samalla mitalla. Kysypä siltä kölviltä, kuvitteleeko hän, ettei opettaja osaisi olla todella ilkeä ja iskeä kipeästi takaisin ja nolata hänet luokan nähden, jos haluaisi.
Ja jos siten kävisii, miltä se hänestä tuntuisi. Osaisiko suhtautua sen nolaamisen jälkeen asiallisesti opettajaan.
Se opettaja kirjoittaa poikasi todistuksen. Hemmetin typerää haukkua sellaista henkilöä juuri ennen lukukauden päättymistä.
MINKÄ lisäksi perusperiaatetaso:
Se, miten me kohtelemme muita kertoo ennen kaikkea itsestämme. Pimahtamalla tuolla lailla luokassa poikasi munasi itsensä ja teidät vanhemmat. Fiksuilla ihmisillä on itsehillintää ja käytöstavat.
Sanot vielä, että olet todella pettynyt häneen.
Rankaiseminen lähinnä vain nostaa uhmaa, mutta normaalilla puheäänellä puhuttu järkipuhe kirpaisee ja osuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelitko pojan version? Opettaja ei ollut antanut selittää. Se turhauttaa ja kyllä siitä on oikeus suuttua.
Kenelläkään ei ole oikeus haukkua ketään, vaikka kuinka turhauttaa. Ei edes sillä sun omalla jälkikasvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän miten haukkui tai mihin liittyi? Liittyikö tapaan opettaa/kuunnella vai esim ulkonäköön. Helpompi ymmärtää tilannetta ja osapuolia.
Opettajan kertoman mukaan poika oli hermostunut siitä kun opettaja oli pyytänyt häntä olemaan hiljaa. Poika oli kokenut niin että ei saanut mahdollisuutta puolustaa. Oli sanonut opettajalle että anna mun kertoa oma näkemys. Opettaja oli sanonut että mennään tunnin aiheeseen ja unohdetaan koko asia. Poika oli kokenut että hänen mielipiteillään ei ole mitään väliä. Oli sitten jotain alkanut häiriköimään (pojan mukaan ärsytti vaan. Koki että se oikeuttaa häriköimään) ja opettaja oli hetken yrittänyt opettaa. Poika oli sitten jatkanut ja opettaja oli sanonut että tulee käytävään hänen kanssaan. Poika oli kommentoinut sitten todella ilkeästi ja rumasti tämän opettajan ulkonäköä ja sanonut ettei halua olla sellaisen ihmisen kanssa kahden. Ei sitä voi täällä edes kirjoittaa. Niin pahasti että olen itsekin siitä surullinen ja pettynyt. Opettajalle vielä kerran anteeksi jos luet tätä. Yritän hoitaa tilanteen lapsen kanssa. Ap
Se on kumma kuinka yhdessä yössä iloinen ja toiset huomioonottava kaveri muuttuu sarkastiseksi ynähteleväksi ja raivostuttavan ärsyttäväksi teiniksi. Tässä vaaditaan vanhemmilta ymmärrystä, sillä kaikki asiat mitkä sen teinin päässä liikkuu, on aivan tosia - hänelle itselleen. Aivomyrsky murrosiässä on valitettavasti osa normaalia kehitystä kohti aikuusuutta. Joillakin se purkautuu hyvin rasittavalla ja ikävällä tavalla, joillakin sitä ei edes huomaa, mutta lähes kaikilla se menee ohi vuoden tai muutaman vuoden sisälllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Opettaja on pomo ja hänen on vedettävä tunti eikä siinä väitellä yhdenkään teinin kanssa tämän töpeksimisistä. Siellä luokassa on parikymmentä oppilasta, jotka odottaa tuntia, eikä mitään selittelymaratonia siitä, miksi joku ei ole tehnyt tehtäviään tms.
Jos on valitettavaa, mennään tunnin jälkeen juttelemaan opettajalle nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän miten haukkui tai mihin liittyi? Liittyikö tapaan opettaa/kuunnella vai esim ulkonäköön. Helpompi ymmärtää tilannetta ja osapuolia.
Opettajan kertoman mukaan poika oli hermostunut siitä kun opettaja oli pyytänyt häntä olemaan hiljaa. Poika oli kokenut niin että ei saanut mahdollisuutta puolustaa. Oli sanonut opettajalle että anna mun kertoa oma näkemys. Opettaja oli sanonut että mennään tunnin aiheeseen ja unohdetaan koko asia. Poika oli kokenut että hänen mielipiteillään ei ole mitään väliä. Oli sitten jotain alkanut häiriköimään (pojan mukaan ärsytti vaan. Koki että se oikeuttaa häriköimään) ja opettaja oli hetken yrittänyt opettaa. Poika oli sitten jatkanut ja opettaja oli sanonut että tulee käytävään hänen kanssaan. Poika oli kommentoinut sitten todella ilkeästi ja rumasti tämän opettajan ulkonäköä ja sanonut ettei halua olla sellaisen ihmisen kanssa kahden. Ei sitä voi täällä edes kirjoittaa. Niin pahasti että olen itsekin siitä surullinen ja pettynyt. Opettajalle vielä kerran anteeksi jos luet tätä. Yritän hoitaa tilanteen lapsen kanssa. Ap
Oletko itse/onko perheenne pinnallinen? Kotoa nuo asenteet periytyy. Ettet vain itse suutuspäissäsi hauku ihmisiä?
Järkyttävää käytöstä pojalta. Täysin anteeksiantamatonta ellei itse pyydä anteeksi opettajalta.
Selitäpä pojallesi, että hänen on pakko pyytää anteeksi opettajalta ja sitten kerrot tämän Wilmassa opettajalle. Jos poika ei pyydä anteeksi, perut kaikki kivat asiat mitä vaan keksit, puhelin pois jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti saada muutkin nauramaan opelle ja lähtemään mukaan. Ei yhtään hyväksyttävää oli kuinka paha murrosikä tahansa.
Tehkää lisää lapsia, lapset on ihania 💞
Olen itse huoritellut opettajaa kasiluokalla vähän vastaavassa tilanteessa, kun koin itseäni kohdeltavan epäoikeudenmukaisesti. Ihan yhteiskuntakelpoinen yksilö minustakin tuli, ei yhteiskunnan ulkopuolelle pudonnut hylkiö.
Ihan sama -vastaus kertoo musta siitä, että poika ei oikein osaa käsitellä asiaa, ja tuo on helppo tapa väistellä sen käsittelyä. Anna hänen hetki miettiä ja ota rauhallisesti myöhemmin asia puheeksi.
Ja uskon, että opettaja arvostaa jo sitä, että pahoittelet ja sanot keskustelevasi pojan kanssa. Ihan sama -vanhempiakin nimittäin löytyy.
Ihan oikein poika toimi.
Nyt sitten hoidat aikuisena asian tyylikkäästi.
Meidän "fiksu" kasiluokkalainen oli lyönyt luokkakaveria nyrkillä naamaan keskellä. Muistan kuinka järkyttynyt olin kun reksi soitti. En olis ikinä uskonut. Oli ihan kamala olo omasta lapsesta. Tuntu alkuun etten voi edes katsoa päin. Niin pettynyt olin itseenikin äitinä.