Luottaako omaan vaistoon vai ei?
Olen ollut lähes vuoden ajan suhteessa miehen kanssa, jossa joidenkin hänet tuntevien ihmisten mukaan on manipulatiivisia ja jopa joitain narsistisiakin piirteitä. Huomaan itsekin mm. sen, ettei hän koskaan myönnä virheitään vaan syy on on aina minun toiminnassani ja reaktioissani, joita sitten pyytelen anteeksi ja tunnen niistä huonoa oloa. Mies on kuitenkin monessa mielessä todella ihana ja minun on vaikea nähdä häntä huonossa valossa. Nyt olemme tilanteessa, jossa vaistoni sanoo hyvin vahvasti, että hänen ja hänen naispuoleisen ystävän välillä on jotain muutakin kuin pelkkää ystävyyttä. Hän kuitenkin näkee asian niin, että minä kuvittelen kaiken ja se mitä tunnen on pelkkää mustasukkaisuutta. En ole syyttänyt häntä koskaan mistään, olen vain ilmaissut epämukavuuteni ja huomaamani asiat. Kuitenkin tunne on hyvin vahva ja olen täysin varma ainakin naisen olevan kiinnostunut miehestäni. Mies kieltää huomanneensa mitään. Olen todella hämmentynyt mitä pitäisi ajatella. Kyseenalaistan omia kokemuksiani, mutta epämukavaa tunnetta on vaikeaa hiljentää eikä mies tunnu ymmärtävän asiaa ollenkaan, kokee vaan kärsivänsä minun epäilyksistäni. Mistä tietää milloin oikeasti kuvittelee kaiken ja milloin taas vaisto todellakin on oikeassa? Mistä taas tunnistaa milloin toinen henkilö manipuloi tietoisesti tai tiedostamatta? Suunnittelemme yhteenmuuttoa, joten senkin takia nämä asiat pohdituttavat paljon.
Kommentit (62)
Hän on kaikesta huolimatta rakastava ja turvalliselta tuntuva kumppani, haaveilee omasta perheestä, vastuuntuntoinen, luotettava (näin olen uskonut). Hän tuntuu todella välittävän minusta. Kerran otin eron puheeksi vaihtoehtona, kun keskustelimme tietyistä tulevaisuuden suunnitelmista jotka menivät pahoin ristiin eikä niihin meinannut löytyä kompromissia. Tuolloin hän vaikutti aidosti järkyttyneitä ja satutetulta, että moinen vaihtoehto on edes esillä.
Itsestäni tiedän, että olen ehkä liian kiltti ja ylitseni on helppo kävellä. Minua on aiemmin petetty ja kohdeltu parisuhteessa todella huonosti. Tämän takia en myöskään nyt luota siihen onko vaistoni totta vai onko kyseessä menneisyydestä kumpuavat huonot kokemukset, jolloin näen vaaroja sielläkin missä niitä ei ole. Mieheni mukaan kyse on menneisyyteni heijasteista. -ap
No ihan ensiksi tuo, ettei pysty myöntämään omia virheitään. Huono juttu.
Ja toiseksi: kuuntele vaistoasi. Veikkaan, että sillä on sinulle oikeaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän on kaikesta huolimatta rakastava ja turvalliselta tuntuva kumppani, haaveilee omasta perheestä, vastuuntuntoinen, luotettava (näin olen uskonut). Hän tuntuu todella välittävän minusta. Kerran otin eron puheeksi vaihtoehtona, kun keskustelimme tietyistä tulevaisuuden suunnitelmista jotka menivät pahoin ristiin eikä niihin meinannut löytyä kompromissia. Tuolloin hän vaikutti aidosti järkyttyneitä ja satutetulta, että moinen vaihtoehto on edes esillä.
Itsestäni tiedän, että olen ehkä liian kiltti ja ylitseni on helppo kävellä. Minua on aiemmin petetty ja kohdeltu parisuhteessa todella huonosti. Tämän takia en myöskään nyt luota siihen onko vaistoni totta vai onko kyseessä menneisyydestä kumpuavat huonot kokemukset, jolloin näen vaaroja sielläkin missä niitä ei ole. Mieheni mukaan kyse on menneisyyteni heijasteista. -ap
No niin siinä se tulikin. Tunnet olosi turvalliseksi ja tutuksi miehen kanssa, jonka kanssa tulet todennäköisesti kokemaan kaiken saman mitä aiemmissakin suhteissasi. Joku fiksumpi osaa selittää varmaankin tuon käytösmallin aiheuttajan. Se että mies haaveilee perheestä niin ei se tee hänestä luotettavaa. Luota vaistoosi ja näe miehen todellinen luonne. Älä tule manipuloiduksi. Ota etäisyyttä, jos hän on mennäkseen muiden naisten matkaan niin hän tulee menemään joka tapauksessa.
Jos mies on empatiakyvytön ja kyvytön myöntämään virheitään, hän on kyvytön ja haluton myöntämään sutinat naisen kanssa. Tällaiset tyypit haluaa sinut kunnon nalkkiin ja sitten sivussa niitä muitakin. Mutta sinä olet se hullu ja mustis. Miksi empatiakyvytön haluaisi viedä oman nautinnon pois kertomalla sulle? Eihän hän kärsi vaan sinä. Ei hänellä ole empatikykyä vaan tarpeita ja kirkkaat silmät joilla valehdella ja manipuloida.
Kerro nyt vielä että on ollut mustasukkainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on empatiakyvytön ja kyvytön myöntämään virheitään, hän on kyvytön ja haluton myöntämään sutinat naisen kanssa. Tällaiset tyypit haluaa sinut kunnon nalkkiin ja sitten sivussa niitä muitakin. Mutta sinä olet se hullu ja mustis. Miksi empatiakyvytön haluaisi viedä oman nautinnon pois kertomalla sulle? Eihän hän kärsi vaan sinä. Ei hänellä ole empatikykyä vaan tarpeita ja kirkkaat silmät joilla valehdella ja manipuloida.
Kerro nyt vielä että on ollut mustasukkainen.
Hän ei ole osoittanut lainkaan mustasukkaisuuden merkkejä minua kohtaan tähän mennessä. Enpä ole siihen kyllä antanut aihettakaan. -ap
"Huono olo" ei lähtökohtaisesti ei kulu tasaveroiseen parisuhteeseen jossa kunnioitetaan toista. Itse olen vuosien varrella oppinut isojen oppirahojen kautta, että vain sellainen parisuhde on hyvä ja pitämisen arvoinen missä saa olla oma itsensä. Missä minua ja huoliani kuullaan arvostavasti silloinkin kun ne olisivat toiselle vaikeita kohdata. Jos toinen on taipuvainen syyllistelyyn voi kertoa, ettei se ainakaan ilman vahvoja itsetiedostustaitoja toisesta muutu saatikka helpotu, päin vastoin. Ymmärrän että tunteesi ovat ristiriitaiset, et sinä ap muuten täällä vauvapalstalla intiimiasioistasi avautuisi. Näiden esim. välttelevästi tai turvattomasti kiintyneiden ihmisten kanssa elämä tulee olemaan aina välistä hirmu intohimoista, välillä tosi raastavaa. Kannustan sinua ap miettimään, miten toivoisit tulevasi kohdatuksi vaikeissa tilanteissa parisuhteessasi. Ajattelen, että näissä tilanteissa ja siinä miten ne yhdessä hoidetaan, on parisuhteen alastomin ydin. Ei siinä, mikä kaikki on ihanaa.
Kerrot myös, että sinua on aikaisemmin petetty ja kohdeltu parisuhteessa todella huonosti. Juuri tästä syystä sinun tulisi luottaa itseesi, sillä olet, valitettavasti, näiden tilanteiden kokemusasiantuntija. Sinulle aidosti hyvässä ja turvallisessa suhteessa olet sitoutunut ihmiseen, jonka toiminta tai persoona luonteineen ei triggeröi näitä muistoja. Rankkojen asioiden läpikäyminen ei tee ihmisestä siten vainoharhaista, vaan tarkan. Kun olet sellaisen ihmisen seurassa joka toiminnassa ja temperassa on samankaltaisia piirteitä kun sellaisen ihmisen toiminnassa joka sinua on syvästi satuttanut, alkavat hälytyskellot soida. Tämä on hyvä asia. Fiksu ja turvallisesti sinuun kiintynyt mies kokisi tärkeäksi käydä näitä asioita läpi kanssasi eikä viittaisi kintaalla ulkoistamalla omassa toiminnassaan olevat, sinulle vaikeat asiat ulkoistamalla ne menneisyyteen. Saatika vain sinusta johtuviksi. Parisuhteessa olemme toistemme peilejä.
Minä olisin miehenä pahoillani ja huolissani jos naisystävä luulisi tuollaisia. En keksi muuta syytä käyttäytyä noin, kuin syyllisyys. Hyökkäys on paras puolustus. Tai sitten ei ole tehnyt mitään mutta ei oikein välitä sinusta aidosti.
Vuoden seurustelun jälkeen perhettä perustamaan? Miksi? Kiire on usein narsistin merkki. Ikävä kyllä.
Saatko vapaasti tavata ystäviäsi, mennä ja tulla kuten haluat? Kertooko hän sinulle aina missä on, päivän tapahtumista, ajatuksista?
Saatko myöhästyä, muuttaa mieltäsi? Olla eri mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vuoden seurustelun jälkeen perhettä perustamaan? Miksi? Kiire on usein narsistin merkki. Ikävä kyllä.
Saatko vapaasti tavata ystäviäsi, mennä ja tulla kuten haluat? Kertooko hän sinulle aina missä on, päivän tapahtumista, ajatuksista?
Ei perheen perustaminen nyt saman tien ole suunnitelmissa, mutta lähitulevaisuudessa. Ikäkin alkaa jo vaikuttaa. Hän ei ole koskaan rajoittanut tulemisiani, menemisiäni tai ihmissuhteitani. Kertoo avoimesti tekemisistään. Tosin ainakin kerran hän on jättänyt kertomatta tavanneensa tämän naisen. Hän on melko vahva persoona siinä, että hänellä on tarkat näkemykset miten asiat tulee hoitaa. -ap
Mies on kertomansa mukaan aiemmassa suhteessaan kärsinyt toisen mustasukkaisuudesta ja ei oikein nyt sen takia sulata minulta ollenkaan sitä, että tunnen epämukavuutta. Ja todellakin olen jo aivan sekaisin siitä olenko yliherkkä ja liian epävarma olemattomista asioista. Tiedän itsekin, että minulla on pelkoja ja traumoja aiemmista elämänkokemuksista. Mies kokee kärsivänsä näistä nyt meidän suhteessamme.
Olen aiemmin ollut suhteessa alkoholiongelmaisen ja hyvin vaikean ihmisen kanssa, joka oli äärimmäisen epäluotettava ja suhde oli hyvin vahingollinen monella päivänselvällä tavalla. Nykyinen suhde tuntuu siihen verrattuna lottovoitolta monessa mielessä, koska en näe mitään selkeästi ja konkreettisesti väärää tai vahingollista tapahtuvan. -ap
Lisäys vielä edelliseen. Tasapainoilen siis paljon sen kanssa milloin kyse on omista tunnelukoista, peloista ja epävarmuudesta, milloin taas oikeasti voi luottaa siihen omaan vaistoon....
Vierailija kirjoitti:
Mies on kertomansa mukaan aiemmassa suhteessaan kärsinyt toisen mustasukkaisuudesta ja ei oikein nyt sen takia sulata minulta ollenkaan sitä, että tunnen epämukavuutta. Ja todellakin olen jo aivan sekaisin siitä olenko yliherkkä ja liian epävarma olemattomista asioista. Tiedän itsekin, että minulla on pelkoja ja traumoja aiemmista elämänkokemuksista. Mies kokee kärsivänsä näistä nyt meidän suhteessamme.
Olen aiemmin ollut suhteessa alkoholiongelmaisen ja hyvin vaikean ihmisen kanssa, joka oli äärimmäisen epäluotettava ja suhde oli hyvin vahingollinen monella päivänselvällä tavalla. Nykyinen suhde tuntuu siihen verrattuna lottovoitolta monessa mielessä, koska en näe mitään selkeästi ja konkreettisesti väärää tai vahingollista tapahtuvan. -ap
Mitähän mieltä se miehen ex on asiasta? Oliko mustasukkaisuudelle kuitenkin aihetta..? Kyllä se yleensä niin on, että jos kokee toisessa jotain hämärää ja epärehellistä, niin sitä se onkin. Eri juttu, jos kärsit jostain yleisestä vainoharhaisuudesta, mutta tuskinpa. Kyllä ihminen vaistoaa milloin joku ei ole niin, kuin pitäisi.
Oletko tutustunut tuohon ystävänaiseen? Vai tapahtuuko kaikki sinun selkäsi takana? Mutta kyllä sen huomaa milloin on kyse miehen ja naisen välisestä ystävyydestä tai "ystävyydestä".
Minulla tuli exästä joskus epäilyttävät vibat ja oikeassa olin. Kyllähän sitä ensiksi minua syyteltiin hulluksi ja vainoharhaiseksi ja sen nuo petturit kyllä osaa. Syy löytyy aina muista ja omia virheitä ei myönnetä eikä välitetä, vaikka ne aiheuttaisivat muille pahaa mieltä.
"jossa joidenkin hänet tuntevien ihmisten mukaan on manipulatiivisia ja jopa joitain narsistisiakin piirteitä. Huomaan itsekin mm. sen, ettei hän koskaan myönnä virheitään vaan syy on on aina minun toiminnassani ja reaktioissani, joita sitten pyytelen anteeksi ja tunnen niistä huonoa oloa"
Tämä on tässä se kaikkein huolestuttavin juttu. Ihan riippumatta siitä, onko kyseisellä miehellä jotain toisen naisen kanssa, tuo on iso vaaran merkki jossa on syytä luottaa vaistoonsa. Se, onko miehellä sivusuhde ei tässä tosiaan ole olennaista, koska kaikki ei todellakaan ole hyvin vaikka sivusuhdetta ei olisikaan.
Ehkäpä siinä edellisessä suhteessa oli samankaltaisia naiskavereita siellä taustalla pyörimässä ja miehen exä oli syystäkin mustasukkainen? Miten se miten mies on aiemmin kokenut voi olla syy siihen että sinä et saisi kokea pelkoa tai turvattomuutta nyt? Ehkä miehen ois hyvä aika katsoa peiliin onko vika ollut koko ajan hänessä...
Onko nuo miehen tuntevat ihmiset varoitelleet sinua noista manipuloivista ja narsistisista piirteistä? Vai onko mies itse kertonut niin, että hänet koetaan sellaiseksi? Molempi pahempi. Kannattaisi ottaa tuollaiset piirteet vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perheen perustaminen nyt saman tien ole suunnitelmissa, mutta lähitulevaisuudessa. Ikäkin alkaa jo vaikuttaa. Hän ei ole koskaan rajoittanut tulemisiani, menemisiäni tai ihmissuhteitani. Kertoo avoimesti tekemisistään. Tosin ainakin kerran hän on jättänyt kertomatta tavanneensa tämän naisen. Hän on melko vahva persoona siinä, että hänellä on tarkat näkemykset miten asiat tulee hoitaa. -ap
Tämä viesti jo kertoo kuinka typerä ja hukassa sinä olet! Herää! On niin v**un ihana ja avoin, mutta seuraavassa lauseessa tapailee salaa muita naisia. Naurettavaa touhua.
Ja mitkäs ne miehen hyvät puolet on? Mielestäni kaikki mitä kerroit miehestä ja hänen käytöksestään vaikutti epäilyttävältä. Red flags all over!
Hänellä on kiire sitouttaa sinut, jotta alistaminen, pettäminen ja manipuloiminen tosissaan voi alkaa. Juokse niin kovaa kuin pääset.