Toiseen rintaan alkanut koskea! (tissiin siis) Oireiliko teidän r-syöpä kivuilla?
Onko syöpä?. On sen verran kookas ettei ole mahdollisuutta tunnustella läpi koko rinnan, mutta kyllä siellä möykkyjä ja muhkuroita tuntuu olevan. Ihan mahdotonta sanoa mitä ne on, eikä edes läpi koko rinnan ole mahdollista tummosta F-G kupin rintaa tunnustella.
Oireiliko teidän r-syöpänne tuolleen?
Kommentit (25)
Hei, Vanha ktju, mutta vastaan, jotta osaatte olla tarkkoina. Minulla rinnat pistelivät ja vihloivat, kuin olisi joku neulalla tuikkinut, välillä oli nännit kutisevat ja arat, kuitattiin iällä ja hormonaalisilla muutoksilla. Seulontamammossa ei löytynyt mitään, vuotta myöhemmin löytyi rintasyöpä kyhmynä. Vielä en tiedä, onko levinnyt.
Löytyy täältä, vaikka vastaus tuleekin myöhään.
Kyllä, rintojen ilkeä vihlonta ja tuikkiminen ennakoivat syöpää. Itselläni oli noita em. kipuja, jotka tulivat ja menivät miten sattuivat. Joskus jopa nännit olivat niin kipeät että rintaliivitkin sattuivat. Kun otin gynellä puheeksi hän totesi niiden olevan varmaan hormonaalisia muutoksia. Koska mammografiassakaan ei mitään löytynyt, olin aika hyvillä mielen, kunnes sitten reilun vuoden kuluttua tästä gynekäynnistä löysin kyhmyn.
Ja olihan se pahanlaatuinen syöpä. Hoidoissa olen ja nyt jännätään, onko se kaikista kuvauksista ja tutkimuksista huolimatta toisessakin rinnassa, sillä alkusyksystä toisesta rinnasta ei löytynyt mitään, vaikka kerroin että molemmissa rinnoissa on ollut tuntemuksia. AINA TUTKIMUKSIIN, jos rinnat oireilevat, jos minulta kysytään. mamografia ei tosiaankaan ole mikään tae siitä ettei siellä muhisi mitään ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen kipu yleensä ole oire rintasyövästä. Olisiko sinulla rinnoissa kudosten venymistä, jos on isot rinnat? Se voi aiheuttaa kipua. Rintasyöpä on alkuvaiheessa yleisimmin täysin kivuton. Sitten kun syöpä etenee, voi tulla kipuja, mutta silloin on muitakin hälyttäviä oireita.
Löytyisiköhän joku, joka haluaisi jakaa kokemuksiaan rintasyöpään liittyen? Siis joku, joka on sen sairastanut ja miten se huomattiin jne. Ymmärrän kyllä, että asia voi olla niin arka, ettei moni halua sitä tällaisella palstalla avata.
Itselläkin rinnoissa kipuja ja arkuutta, mutta liittynee 45v. ikään.
Minä kerron. Kun kävin asioilla ja salilla kuljetin reppuani aina vasemmalla olkapäälläni. Monta kuukautta ihmettelin kun alkoi olemaan ilkeää kipua solisluun kohdilla ja kun vaihdoin repun välillä oikealle puolelle niin sinne ei tuntunut kipua. Vaistomaisesti olen säännöllisesti rintani tutkinut. Eräänä iltana kun katsoin televisiota aloin ajatuksissani hieromaan sitä kipeää vasenta puolta. Käteni osui rintani yläosassa olevaan kyhmyyn ja erinäisistä syistä tiesin että nyt se syöpä iski. Seuraavana päivänä menin heti terv.keskukseen ja heti annettiin aika lääkärille. Lääkäri heti lähetteen lisätutkimuksiin ja mammografian jälkeen heti otettiin paksuneulanäyte. Meni muutama viikko , ensimmäinen leikkaus ja kahdenviikon kuluttua toinen. Säännöllinen seuranta yllä. Vielä täällä olen. Jokaisella erilainen: on oireita etukäteen ja joillain ei.Jokaista kehoitan välittömästi tutkimuksiin kun tuntuu outoja viitteitä omassa olossa, on paljon parempi että ei tarvitse elää inhottavassa epätietoisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin ja meinasin juuri tehdä aiheesta aloituksen. Nyt tuli kummallinen olo, kun juuri silloin näin sun otsikon.
Pääseekö mammografiaan ihan pyytämällä? Mulla ollut kipuja nyt reilun kuukauden ajan. Ajattelin, että ovat lihaskipuja, mutta nyt se kipu on muuttunut oudolla tavalla pistäväksi.
Tällaista kipua ei ole ennen ollut.
Mammografiaan ei pääse pyytämällä julkisella, mutta kannattaa mennä lääkäriin ja hän voi katsoa tilanteen ja tehdä tutkimuksen. Ja antaa tarvittaeesa lähetteen mammografiaan.
Työterveyden kautta tai terveyskeskukseen siis aluksi.
Itse kävin yksityisella mammografiassa 4 vuotta sitten jo ennen kun sain ekan kutsun valtakunnalliseen mammografiaan. Viime vuonna olin kutsuttuna julkisella.
Yöuniaan ei kannata menettää, mutta mene lääkäriin.
Kipuna juurikin, ja pienenä vetäytymisenä kun kumartui alas. Isoista rinnoista on ihan mahdotonta löytyy pieniä kasvaimia tunnustelemalla, voivat olla juuri paukamien "alapuolella". Lähetteen mammografiaan saa helposti, ja yksityisellä maksaa alta pari sataa ultran kanssa.