24-vuotias lapseni haluaa muuttaa pois kotoa
Olen yh-äiti ja minulla on kolme lasta - kaksi on jo muuttanut pois ja yksi on vielä jäänyt asumaan luokseni. Viimeisen parin vuoden aikana tyttäreni on kovasti halunnut muuttaa pois kotoa, mutta olen jarrutellut asiaa siitä syystä, etten pärjäisi taloudellisesti ilman hänen apuaan. En ole kertonut hänelle rahaongelmistani, koska ne eivät kuulu lapsilleni. Tyttären työpaikka on sijainnut kivenheiton päässä kodista, joten on ollut ihan järkevää, että tytär ei tästä muuta mihinkään. Tyttäreni on muutenkin hieman sisäänpäinkääntynyt epävarma ihminen, joten tiedän, ettei hän tulisi pärjäämään kovinkaan helposti.
Erottuani lasten isästä jouduin todella pahoihin velkaongelmiin, koska jouduin kasvattamaan kolme lasta yksin. Jouduin ottamaan pikalainoja, jotta pystyin maksamaan lasten lukiokirjat ja muut menot. Rahat eivät riittäneet velkojen maksuun, joten jouduin ulosottoon ja nyt minulla on maksuhäiriömerkintä.
Minä ja tyttäreni käymme molemmat töissä ja olemme sopineet tyttäreni kanssa, että hän maksaa vuokrasta puolet ja osallistuu ruokakuluihin ja muihin laskuihin (sähkö, netti) niin kauan kuin asuu kanssani. Olen ollut todella helpottunut tästä järjestelystä, koska olen saanut maksettua velkojani pois.
Mutta eilen tyttäreni tuli innoissaan kertomaan, että hän on saanut vuokra-asunnon ja aikoo muuttaa heinäkuussa pois kotoa. Menin aivan paniikkiin tiedosta, en ollut tiennyt, että hän on etsinyt asuntoa aktiivisesti. Hänen palkkansa ei ole suuri ja suurin osa on mennyt menojemme maksuun, joten olin laskenut, että hänellä menisi vielä vuosi aikaa saada "vuokrarahat" kasaan.
Olin laskenut, että jos tyttäreni jäisi vielä kahdeksi vuodeksi asumaan kanssani, saisin velat maksettua pois. En myöskään tiedä, miten saisin halvemman kämpän maksuhäiriömerkinnän vuoksi.
Olen jumissa.
Miten saisin tyttäreni jäämään asumaan kanssani vielä kahdeksi vuodeksi? En oikeasti pärjää ilman hänen apuaan. Tarvitsen häntä ja tiedän, että hän varmasti tarvitsee minua.
En pystynyt onnittelemaan tytärtäni vaan kysyin häneltä, että miettisi vielä ja eikö häntä hieman huoleta jättää äitiä yksin asumaan tällaiseen isoon kämppään (asumme kolmiossa, vuokra noin 900e/kk). Huomasin, että tyttäreni koki lauseestani syyllisyyttä ja sanoi, että voi hän toki miettiä, mutta hänen täytyy ilmoittaa viikon sisällä, ottaako kämpän vastaan vai ei.
Mitä ihmettä teen? En halua tyttäreni muuttavan, koska en saa maksettua tätä kämpän vuokraa ja velkoja yksin pois.
Kommentit (12)
Siis estät tytärtäsi muuttamasta kotoa sen vuoksi että tyttären pitäisi elättää äitiään? Tämä oli varmaan kaikkien säälittävien aloitusten äiti ja isä. Häpeä nyt iso ihminen jos ymmärrät edes hävetä.
Otappa yhteyttä kuntasi velkaneuvontaan ja sinne kerrot asiasi.
Kuuluu jo aikuisen muuttaa pois kotoa. Ei sun velat kuulu hänelle.
Jos tyttäres haluaa lentää omille siivilleen, anna hänen tehdä se.
Jos nyt jarruttelet, koska olet sössinyt asiasi, ja vielä oletat hänen siivoavan sotkusi, saat korkeintaan katkeran jälkeläisen, joka ei kaipaa läsnäoloasi mitenkään.
Pakko olla provo. Ei kukaan voi olla niin tyhmä ettei osaa muuttaa pienempään asuntoon kun lapset alkavat elää omaa elämäänsä.
Lapsesi on aikuinen. Kerro tilanne hänelle rehellisesti. Mutta anna hänelle myös ihan rehellisesti mahdollisuus muuttaa omilleen. Hän ei ole vastuussa sinun veloistasi ja virheistäsi.
Anna hänen lähteä, ja katso itsekin asuntoa nyt aktiivisesti, pienempää/edullisempaa ja pyydä apua velkaneuvojalta. Minulla on useita ystäviä jotka ovat luottotietohäiriö merkinnöistä huolimatta saaneet asunnon.
Jos kerrot tyttärellesi tämän tilanteen hän saattaa jäädä asumaan siksi aikaa että löydät asunnon itsellesi etkä jää pulaan, mutta tyttären varaan ei kannata jättää tätä asiaa koska se on hänelle suuri painolasti ja hänelle ei ole hyväksi jos säälistä jää asumana pitkäksi aikaa.
Ymmärrän ettet ole ehtinyt varautua asiaan, mutta selvästi tyttösi haluaa omilleen ja aloittaa itsenäisen elämän, on aikuinen nainen ja hänelle voi olla henkisesti uuvuttavaa jos pitäisi asua kotona vielä 2 vuotta, joku kuukausi nyt ehkä menee että löydät itsellesi asunnon. Ei hän äitiään pulaan jätä, kuitenkin nyt on aika tehdä muutoksia ja sinunkin oppia luottamaan itseesi ja ottaan niitä tarvittavia askelia. Missään nimessä en koittaisi tytärtä pitää kotona 2 vuotta enään tässä vaiheessa.
No nyt on Porvoossa yritetty oikein pinoisnovellia...
Thaimaalainen vaimoni on 24-vuotias. Eihän tuo nyt mikään lapsi enää ole.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Et oo tosissas, et tietenkään. Älä oo koska mulla menee viimeinen usko ihmisiin sen myötä.
Toivot, etä aikuinen lapsesi asuu helmoissasi rahoittaaksesi sinun elämääsi?