Kuuluuko tässä tilanteessa saada alennus kaupassa
Olen kaupassa ostamassa vaikka paistinpannua. Hyllyssä lukee että tuote on puoleen hintaan. Kassalla kone ottaa normaalin hinnan ja sanon myyjälle että hyllyssä oli lappu -50%. Myyjä käy tarkistamassa ja sanoo että tarjous päättyi viime viikolla, lappu oli vain unohtunut ottaa pois, eikä suostu antamaan alennusta. Olisiko alennus oikeasti kuulunut saada tässä tapauksessa, mielestäni olisi.
Kommentit (24)
eli tämä on mielikuvitustilanne? en ota sitten kantaakaan
Olisi. Jos täysi hinta on sellainen, jota et ole valmis ko. tuotteesta maksamaan, perut kaupat. Jos ei onnistu, yhteys kuluttaja-asiamieheen.
Kyllä olisi kuulunut saada alennus. Minulle on käynyt samalla tavalla. Kaupan virhe.
Itse ostin kerran huonekalun liikkeestä. Siihen oli jäänyt alennuslappu vaikka ale ohi. Huonekalu annettiin minulle silti alennushinnalla.
Olisi pitänyt antaa alennus. Kaupan moka.
Ei tietenkään. Ei se hyllyssä oleva hinta ole mikään sitova myyntitarjous, se on tiedon välittämiseksi asiakkaille. Esimerkiksi sanomalehdissä julkaistuja mainoksia on joskus pidetty sitovina tarjouksina, mutta ainakaan minun mieleeni ei tule yhtään tapausta, jossa niin olisi suhtauduttu kaupan hyllyssä olevaan hintalappuun.
Ei tietenkään tarvitse myydä alennetulla hinnalla, eikä sinun tietenkään tarvitse ostaa täydellä hinnalla. Ihan voi sopia kaupoista normaalisti, niin kuin normaalit ihmiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
eli tämä on mielikuvitustilanne? en ota sitten kantaakaan
Ihan oikea tilanne on
Tässä aloittajan mielikuvitusostoksesta puuttuu paljon oleellisia tietoja.
Mullekin kävi niin että hyllyssä oli alennettu hinta mutta kassa peri täyden hinnan. Sain kuitenkin alempaan hintaan. Tarjous oli mennyt ohi. Ja alennuslappu unohdettu poistaa. Kassa kutsui myyjän paikalle. Prismassa tapahtui.
Ehdottomasti on niin, että jos alennuslappu on jäänyt, sinun kuuluu saada juuri se alennus. Ottavat toki sitten pois.
Näitä sattuu silloin tällöin, moka on kaupan. Asiakas kun ei voi tietää, milloin mikäkin kampanja on voimassa. Eikä kenenkään tarvitse lukea mainoksia vaan liikkeeseen pitää voida tulla noin vain, kaikkien hinta yms. tiedot pitää olla esillä liikkeessä ja oikein.
En tiedä, millä todistat jälkikäteen lapun olemassa olon. Riippuu siitä, muistaako kyseinen myyjä tilanteen ja onko hän rehellinen. Ota rohkeasti yhteys myymäläpäällikköön, et voi enempää hävitä.
Minä ainakin ostin kerran vaippoja, hyllyssä luki tarjoushinta mutta kassa otti normaalin hinnan. Kun sanoin että hyllyssä oli tarjoushinta kävi myyjä hakemassa lapun pois ja sanoi että totta kai saat vielä tarjoushintaan vaikka tarjous oli päättynyt.
Ei tietenkään, todellakaan, ole mitään oikeutta saada siitä alennusta, ei myyjän ole pakko sitä siihen hintaan myydä vain sen takia että sinne on jäänyt joku tarra ja se ilmenee kassalla että hinta onkin toinen.
Ei mitään oikeutta alennukseen, päivänselvä juttu.
-juristi
Sinua on huijattu. Ellei myyjä ole täysin untuvikko, hän kyllä varsin hyvin tiesi, että alennus pitäisi antaa. Ikävä kyllä. Toivottavasti saat oikeutta edes jälkikäteen. Ota ihmeessä yhteys liikkeeseen erityisesti jos tässä ei ollut muutamasta eurosta kyse. Itse en jaksa jappasta pikkusummista, vaikka pitäisi tietenkin.
Öh, itse tarkistan aina, onko alennus voimassa minä päivinä. Ihan niissä alennuslapuissa se tieto on lukenut. Pienellä präntillä toki, mutta lukee kuitenkin. Jos lapussa on tuo aika määritelty, minusta on ihan turha vinkua, ettei lukenut ehtoja. Kassalla saatan sitten vinkata, että käyvät ottamassa lapun pois.
Kyllä se vaan kuuluu myydä sillä ale hinnalla. Sama jos verkkokaupassa on edullisempi hinta kuin kyseisen ketjun kivijalkakaupassa niin sillä edullisemmalla se pitää myydä, ellei siellä erikseen mainita että hinta saattaa poiketa myymälässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, todellakaan, ole mitään oikeutta saada siitä alennusta, ei myyjän ole pakko sitä siihen hintaan myydä vain sen takia että sinne on jäänyt joku tarra ja se ilmenee kassalla että hinta onkin toinen.
Ei mitään oikeutta alennukseen, päivänselvä juttu.
-juristi
Et sinä mikään juristi ole, etkä tuomari
Paremminkin turisti ja juomari.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Ei se hyllyssä oleva hinta ole mikään sitova myyntitarjous, se on tiedon välittämiseksi asiakkaille. Esimerkiksi sanomalehdissä julkaistuja mainoksia on joskus pidetty sitovina tarjouksina, mutta ainakaan minun mieleeni ei tule yhtään tapausta, jossa niin olisi suhtauduttu kaupan hyllyssä olevaan hintalappuun.
Tuote myydään sillä hinnalla mikä on merkitty. Jos kauppa on unohtanut poistaa alelapun se on kaupan virhe ja tuote tulee myydä sillä hinnalla.
"Kun kuluttaja näkee hyllynreunassa hinnan, valitsee tuotteen ja kävelee kassalle, niin hän on tehnyt ostopäätöksen. Hän on siis vastannut myyjän tarjoukseen myöntävästi. Tämä tarjous sitoo myyjää, selittää lakimies."
Saat mennä lukemaan kuluttajansuojalakia, ei ole vaikea löytää. Mitä tarkoitat, että kaupan ilmoittama hinta ei ole sitova vaan tiedon välittämistä? Mitä tiedon välittämistä se on jossei siitä tule ilmi tuotteen hinta? Sinua ei siis haittaisi ostaa vaikka tyynyä mihin hinta on merkitty 7€, mutta kassalla se onkin 17€?
Olisi kuulunut mutta milläs todistat jälkikäteen että lappu ollut