Paljonkohan pitää palkan vähintään olla että saa asuntolainaa?
Olen yksinhuoltaja ja minulla on vakituinen työ ja nettopalkka 1500 euroa kuussa. (ruokot ja lapsilisät päälle, joten ihan hyvin pystyy elämään)
Haaveilen kuitenkin asunnon ostamisesta. Eli kysymys otsikossa)
Kommentit (25)
Riippuu lasten määrästä ja elareiden suuruudesta. Tee lainahakemus omaan pankkiisi, niin saat tietää.
Ensiasuntoon vähintään 5% omarahoitusosuus ja nyrkkisääntönä velan määrä max 450% kotitalouden bruttovuosituloista eli tapauksessasi 81,000€. Kyllähän sillä jo melkoisen lukaalin hankkii?
Taitaapi olla myös kiinni siitä paljon sinulla on säästöjä ja velkaa.
Mulla säästössä/sijoituksissa 60k euroa ja bruttotulot 44k euroa vuodessa. Silti ei mitään toivoa ostaa kunnon kämppää Helsingistä.
Säästöjä ainakin ihan ensimmäiseksi.
Eiköhän olisi viisainta tilata aika,se pankki jonka asiakas olet. Kysyä sietä? Saat oikean vastauksen.Voit tilata myös joku muu pankki ajan.Vaikka et asiakas ja kysyä heidän tarjomat edut,mahdolisudet lainaan ja milloin?Pankit kilpailevat asiakaat ja antavat mahdolsuuksia.Ilmasiksi lopetavat vanhan tilin ja siirtävät kaiken tarvitsemasi vanhalta tililtäsi uuteen pankkiin.Allekirjoitat vain valtakirjoja niihin.Aina oikeista asioista kannataa otta kontakti oikea siihen asian lähteeseen mistä kyse.Jokainen täällä voimme nevoa,pahoitella tai sempata.Mutta emme ole asiantuntioita!
Tarvitset säännölliset tulot ja pari takaajaa. Tulosi vaikuttavat vain saamasi lainan suuruuteen. Nykyinen vuokrasi on hyvä esimerkki sinulle sopivasta kuukausierästä.
Soita pankkiisi ja tiedustele, mitä he vaativat asuntolainaa varten.
Kuinka paljon on säästöjä ja omaisuutta. Se ratkaisee aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ensiasuntoon vähintään 5% omarahoitusosuus ja nyrkkisääntönä velan määrä max 450% kotitalouden bruttovuosituloista eli tapauksessasi 81,000€. Kyllähän sillä jo melkoisen lukaalin hankkii?
Onko tosiaan noin paljon? Jos perheen bruttotulot 10 t€/kk ja vuosibruttotulot 120 t€, niin hirvittää kyllä 540 t€ asuntovelka.
Paljon on pääomaa asunnon arvosta ja sen jälkeen kuinka paljon jää käteen lainojen maksun jälkeen kuukauden palkasta.
Mutta ensinnäkin onko sulla tarvittaa omarahoitusosuutta yhtiästä mistään asunnosta?
Omia säästöjä tulee olla 10%. Löydät tämän tiedon hakemalla googlesta. Löydät myös tiedot siitä kuinka paljon sinun tulojesi tulee olla.
Ennen kaikkea: sovi muutama lainaneuvottelu puhelimitse: selviää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan noin paljon? Jos perheen bruttotulot 10 t€/kk ja vuosibruttotulot 120 t€, niin hirvittää kyllä 540 t€ asuntovelka.
VM: velkaantumistyöryhmän esityksen mukaan tuo olisi maksimi (olettaen ettei hakijalla ole merkittävää varallisuutta pohjalla). Toki pankit voivat halutessaan pitää tiukempaa linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset säännölliset tulot ja pari takaajaa. Tulosi vaikuttavat vain saamasi lainan suuruuteen. Nykyinen vuokrasi on hyvä esimerkki sinulle sopivasta kuukausierästä.
Nyt en ole ihan varma, mutta mulla on sellainen käsitys, että nykyisin asuntolainoja ei saa henkilötakauksella.Ja sitä paitsi, mistä löytäisi sen henkilön, joka takaisi sen lainan?
Muuttotappiopaikkakunnilla ei pankeista taida herua juuri minkäänlaista asuntolainaa, ellei omarahoitusosuus ole huomsttavan paljon enemmän kuin tuo 10 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ole ihan varma, mutta mulla on sellainen käsitys, että nykyisin asuntolainoja ei saa henkilötakauksella.Ja sitä paitsi, mistä löytäisi sen henkilön, joka takaisi sen lainan?
Jep, takauksella tarkoitetaan nykyisin vanhempien tai muiden sukulaisten kiinteistöjä yms. vakuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vaikka Garantiasta
enemmän ku toi