Nuori sai sakot. Rankaisenko ?
Ajoi taajamassa ylinopeutta. Olen monet kerrat asiasta huomauttanut. Nyt huomasi sitten poliisin tutkakin. 200 euroa on suuri raha opiskelijalle jolla ei ole tuloja. Säästöistään saa maksaa.
Rankaisisitko, esim ajokiellolla tms, vai onko tuo sakkosumma riittävä sanktio? Uskon että asian oppi kalliit kipurahat maksaen.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeusmaksu nyt vaan on asia joka silloin tällöin lankeaa maksettavaksi.
Pitkälle pääsee kun tarkkailee bussipysäkeille tai pyöräteille pysäköityjä puhtaita tummaikkunaisia VW Transportereita ja hiljentää näiden kohdalla...
Olen 36-vuotias ja kortin ajoin 18-vuotiaana. Melkein päivittäin ajelen autolla. Tullut myös reissattua lasten kanssa Suomessa ja Ruotsissa. Enkä ole kertaakaan vielä saanut ylinopeussakkoa.
Kerro lapselle etukäteen, että jos toistuu niin et voi enää autoa lainata. Siis että asia on jo ennakkoon tiedossa.
En huutaisi enkä keksisi omia rangaistuksia. Saihan jo sakot.
Juttelisin vain ihan rauhassa, ja sanoisin että pahimmillaan joku jää alle. Siinä ei mikään sakko enää auta.
Vierailija kirjoitti:
Johan se sai rangaistuksen yhteiskunnalta. Älä sekaannu asiaan millään tavalla.
Kyllä. Kahta rangaistusta yhdestä rikoksesta ei saa antaa.
Jos maksaa sakon itse niin älä rankaise.
Jos sinä maksat sakon niin sitten rankaise.
Vierailija kirjoitti:
Pitkälle pääsee kun tarkkailee bussipysäkeille tai pyöräteille pysäköityjä puhtaita tummaikkunaisia VW Transportereita ja hiljentää näiden kohdalla...
Se on totta. Minä olen ajanut vuodesta -74 ja yhden rikemaksun olen saanut. Olen siis tavoitteessa "silloin", mutta tällöin on vielä saamatta. Paska tsäkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias ja kortin ajoin 18-vuotiaana. Melkein päivittäin ajelen autolla. Tullut myös reissattua lasten kanssa Suomessa ja Ruotsissa. Enkä ole kertaakaan vielä saanut ylinopeussakkoa.
Olen 48 ja 18-vuotiaana ajoin kortin itsekin.
Olen ajanut ympäri Eurooppaa, Yhdysvaltoja ja hiukan kaukoidässäkin.
Olen saanut vissiin 4 ylinopeussakkoa, 1 kerran päin punaisia ajosta, toistakymmentä varoitusta ja pitkin Eurooppaa on punainen salama välähtänyt toistakymmentä kertaa tien poskessa -ei yhtään sakkoa tullut Suomeen asti.
Ylinopeutta olen ajanut aina, suurin ylitys 170 km/h yli rajoituksen -turbo-Porschella.
Oliko se pieni vai huomattava ylinopeus? Jos suuri ylinopeus, voiko sen seurauksista jutella ystävällisesti miten muille on käynyt.
Opiskelijan tuloilla 200€ rangaistus?
Mahtoi olla jo niin paljon ylinopeutta, ettei enää pelkkä sakko riittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule törtöille lankeaa. Mulle ei ikinä ja olen ajanut vuodesta 1983.
Millä puolustelet hössöttämistäsi? Onko seksissäkin niin kiire että laukeat omiin housuihisi.
Törtöille niin -minä olen useimmiten jarruttanut nopeuden lailliseksi ajoissa.
En hössötä, ajan tietoisesti ja sähläämättä ylinopeutta. Lähinnä siksi että rajoitukset on laitettu kukkahattutätien ja yksityisautoilua vihaavien toimesta naurettavan alhaisiksi.
Kaupunkien keskustat ja koulujen lähikadut ovat eri juttu -siellä kuuluukin ajaa hiljaa.
Näyttäisi 16-20 km/h ylinopeudesta taajamassa räpsähtävän 200 € liikennevirhemaksua.
Aika kova ylitys kyllä. Mutta yksittäisen ylinopeussakon voi kyllä saada vahingossakin, törttöilemättä. Ei tietysti pitäisi saada, mutta en esimerkiksi itse usko ollenkaan, että aina pystyn kaiken tismallisesti huomioimaan joka hetki. Ihan hyvin voisi jäädä nopeusrajoitus kyltti huomaamatta, ja silloin jo 10 km/h pudotus nopeusrajoituksessa toisi tasaista nopeutta ajavalle huonolla tuurilla ihan roiman sakon. Vielä huonommalla tuurilla toki esim. onnettomuuden, eli sinänsä voisi olla tyytyväinen, että sakolla selvisi.
Minäkin olen kyllä yli 20 vuotta ajellut erinäisissä maissa ilman sakkoja, mutta ei se minun erinomaisuudestani (pelkästään) johdu.
Liikenteessä pitää olla skarppina. Tolpat huomaa kyllä, ja tien laitaan pysäköity takaikkunallinen pakettiauto on lähtökohtaisesti poliisiauto. Kovaa voi päästellä hiljaisilla maaseutupätkillä, siellä ei valvontaa ole, korkeintaan puhallusratsioita joskus.
Totta kai liikenteessä pitää olla skarppina, mutta ihminen ei ole kone. 20 vuotta olen onnistunut olemaan tarpeeksi skarppi (ei sakkoja eikä isoja liikennevahinkoja), mutta se ei tarkoita sitä, ettei koskaan olisi ollut tuurista kiinni, että näin on.
Mä myös uskon sellaiseen, että nopeusrajoitusten mukaan ajaminen ja muutenkin liikennesääntöjen noudattaminen on aiheellista myös silloin, kun poliisi ei ole näkemässä. Siksi parhaani mukaan huomioin ympäristöäni ja toimin havaintojeni mukaan. Ihmisen havainnointikyky vaan on rajallinen.
Sit on sellaisia sääntöjä, joita on käytännössä hyvin vaikea aina noudattaa ja arvio siitä, toteutuuko lain kirjain on aina vain arvio. Niin kuin nyt esimerkiksi se sääntö, että auto täytyy saada pysäytettyä tien näkyvällä osuudella. Tai että ajonopeus on sovitettava vallitseviin olosuhteisiin. Ihan varmasti olen joskus aliarvioinut keliä ja yliarvioinut nopeuden, jolla voi ajaa. Vain hyvä tuuri on näissä tilanteissa estänyt onnettomuudet, itse en ole varmasti läheskään aina edes tajunnut ajaneeni turhan nopealla vauhdilla, koska ei ole tarvinnut tehdä nopeita ohjausliikkeitä, tiukkoja jarrutuksia tms.
Niin miksi ei, poliiseille kuuluu naljailla . Itse ainakin nostaisi metelin.
Kaikilla täytyy olla mahdollisuus mokata kerran. Kuka nyt ei joskus tyri. Maksaa sakot itse niin kyllä varmaan jää mieleen.153
Sä ajat ylinopeussakon, niin sun mies laittaa sut tekemään sata punnerrusta tai pitää mykkäkoulua viikon, että opit?
Vinkiksi, että teinejä voi kohdella ihmisinä. Ne eivät mene siitä pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Juteltiin pojan kanssa. Ymmärtäväinen ja nöyrä on. Lupasi kiinnittää asiaan jatkossa tosi tarkkaa huomiota. Hyvä ! Sovimme että rahat säästötililtä, ei aiheesta sen enempää. Jos toistuu on sanktio sitten myös auton lainaamisen loppu.
Ap
Kenen säästötililtä? Olennainen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan se sai rangaistuksen yhteiskunnalta. Älä sekaannu asiaan millään tavalla.
Kyllä. Kahta rangaistusta yhdestä rikoksesta ei saa antaa.
Höhöhöhö. Vanhempi saa kasvattaa eikä enää ole elatusvelvollinen tuon ikäiselle.
Mä laittaisin pöljän pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Sä ajat ylinopeussakon, niin sun mies laittaa sut tekemään sata punnerrusta tai pitää mykkäkoulua viikon, että opit?
Vinkiksi, että teinejä voi kohdella ihmisinä. Ne eivät mene siitä pilalle.
Tämä täysi-ikäinen aikuinen loisii vanhemmillaan ja käyttää näiden autoa. Siinä asemassa vähintään kuunnellaan nöyrästi nuhteet.
Puolisot ovat aikuisia eivätkä kasvatusvastuussa toisistaan. Silloinkin saa toopelle kertoa, mitä mieltä toopeilusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä puolustelet hössöttämistäsi? Onko seksissäkin niin kiire että laukeat omiin housuihisi.Törtöille niin -minä olen useimmiten jarruttanut nopeuden lailliseksi ajoissa.
En hössötä, ajan tietoisesti ja sähläämättä ylinopeutta. Lähinnä siksi että rajoitukset on laitettu kukkahattutätien ja yksityisautoilua vihaavien toimesta naurettavan alhaisiksi.
Kaupunkien keskustat ja koulujen lähikadut ovat eri juttu -siellä kuuluukin ajaa hiljaa.
Olet liian vajaa auton rattiin.
Millä puolustelet hössöttämistäsi? Onko seksissäkin niin kiire että laukeat omiin housuihisi.