Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

fetajuusto...

19.08.2006 |

tekee ihan tautisesti mieli fetasalaattia, tai fetalihapullia tai jotain fetajuustoa, mutta ennen kuin lähden kauppaan kuolaamaan, niin saako sitä edes syödä??? siis onko tehty millaseen maitoon?!?!?

toinen juttu on, että saako tuorejuustoja käyttää ruan valmistuksessa? söin nimittäin ihan tietämättäni tossa männäviikolla kasvisgratiinia töissä, ja kun menin kiittämään kokkia että oli hyvää ja miten teki, niin sanoi siinä olevan sinihomejuustotuorejuustoa...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin valio tekee fetatkin pastöroituun maitoon, joten niitä ainakin voipi syödä. Samoin tietääkseni niitä tuorejuustoja ja sinihomettakin jos ovat kuumennettuja - eli ruoan seassa saa syödä ihan huoletta.

Näin mä siis olen ymmärtänyt, viisaammat korjatkoon jos väärässä olen.

Tappert 10+6

Vierailija
2/4 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

homejuustot pitää ehdottomasti kuumentaa esim uuniruoissa ok, mutta minulla on vakaa käsitys että tuorejuustot (pastöroidusta maidosta tehdyt) on turvallisia syödä, ainakin kotimaiset.

Suurin osa feta- ja tuorejuustoista näyttää olevan pastöroituja, itse olen varmuudeksi syönnyt vain kotimaisia, suomalainen ruoka kun on ainakin terveellistä&turvallista :)

Mayella rv 34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen minä ymmärtänyt. Vastaan nyt sen perusteella mitä minulle on koulutukseni aikana luennoitu elintarvikehygieniasta sekä ruotsin livsmedelsverketin sivuilla olevan tiedon perusteella.

www.sle.se

Homejuustsot ja tuorejuustot ovat listerian kannalta riskielintarvikkeita tämä siksi että ovat suotuisa kasvualusta (mm pehmeä kostea rakenne ja valmistusprosessi joka ei tuhoa listeriaa). Se että ovat tehty pastöroidusta maidosta vähentää, mutta EI poista listeria riskiä. Eli se että homejuusto on tehty pastöroidusta maidosta EI tee sitä turvalliseksi listerian suhteen, sillä pastörointi ei täysin poissulje listeria riskiä!!! Tämä on usein kuultu väärinkäsitys. Listeriaa voi olla pastöroimattomassa maidossa, mutta sitä voi esiintyä myös elintarvikelaitoksessa (ns. laitoskannat). Eli tuorejuusto voi saastua listerialla elintarvikelaitoksessa esim. jonkun koneen rakenteesta. Lisäksi tuorejuusto/homejuusto voi saastua ihan omassa jääkaapissa esim. multaisista porkkanoista. Listeriaahan on yleisesti ympäristössä, mutta vaara on se jos se joutuu elintarvikkeeseen jossa on suotuisat olosuhteet (esim. vakumipakattu kala, homejuusto) jolloin se pääsee lisääntymään suuriin pitoisuuksiin. Juuri home ja tuorejuustot ovat osoittautuneet erittäin hyväksi kasvualustaksi jossa listeria viihtyy.

Eli näitä suositellaan syötäväksi AINOASTAAN KUUMENNUKSEN jälkeen. Eli esim. pizzasssa (joka ollut uunissa), laatikkoruoat, keitot, kastikkeet yms joissa on kysesiä juustoja mutta jotka ovat kuumennettu ovat ok.

Ylipäänsäkin pätee sääntö että listerian kannalta mitä tahansa voi syödä kunhan ruoan KUUMENTAA tarpeeksi (70C).

Eli ap:n syömä laatikko etc on TÄYSIN OK.

FETAjuustosta lukee ruotsin livsmedelsverketin sivuilla että matala pH on epäsuotuisa listerialle eli jos maito on pastöroitu listeria ei pitäisi pystyä kasvamaan. Mutta suosittelevat ehdottomasti joko KOTIMAISTA tai POHJOISMAASSA valmistettua fetajuustoa.

t, M-M rv 35

Vierailija
4/4 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, laitoin vahingossa livsmedelsverketin sivujen osoitteen väärin. Tässä oikea osoite:

http://www.slv.se/

ja sieltä valitse vasemmalta " gravida och ammande" ja klikkaa sitä

M-M